מתכונים לקטנטנים
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מתכונים לקטנטנים 

מאת    [ 31/01/2007 ]
מילים במאמר: 821   [ נצפה 15901 פעמים ]

 
 

לעתים קשה להחליט מה לתת לקטנטנים לאכול. אם אתם מראש לא בשלנים ואין לכם רעיונות חדשים, נמאס לכם ומשעמם מ 'כל יום מרק עוף', הנה כמה רעיונות שאולי תמצאו בהם עניין.

דבר בסיסי שחשוב להבין הוא שתינוקות לא משתעממים מאוכל!
זה אנחנו שרגילים לגיוונים ומאכלים מעניינים, מתובלים ומושקעים.
ובכ"ז כדי שלא תמצאו עצמכם מכינים בכל יום את אותו האוכל, הנה כל מיני רעיונות. על בסיס הרעיונות הללו אפשר לשחק, לאלתר, לשנות, לגוון ולהוסיף. עשו זאת!

הכי פשוט:
ירקות ופירות כפי שהם, ללא בישול. כמו תפוח, בננה, מלפפון, אבוקדו ועוד.

חתיכות ירקות מבושלים:
לחתוך ירקות כמו גזר, דלעת, בטטה, כרובית, ברוקולי, סלק, קולרבי, שורשים ועוד לרצועות עבות, לא ארוכות מדיי. לבשל במים עד שהירקות מתרככים, שלא יהיו מחיתיים מדיי!!! לתת לקטנטנים להחזיק ביד ולאכול לבד ליד השולחן, בטיול בעגלה, על המנשא וכו'.

מרק/ ציר עצמות:
לבשל עצמות (של בקר, עוף, הודו- מה שזמין לכם) במים במשך 12-48 שעות.
לקראת סוף הבישול אפשר להוסיף ירקות ארומטיים, כמו שורשים למיניהם, גזר, סלרי, עלים ירוקים, בצל, שום, בטטה ועוד.
העצמות הן מאגר המינרלים בגוף ובתהליך הבישול הן יתפרקו לאט לאט כך שהמרק יהיה עשיר במינרלים, כמו גם ברכיבים הג'לטיניים המצויים בעצמות, המהווים חלבונים ושומנים בצורה קלה מאד לעיכול.
ניתן לשתות את המרק כפי שהוא- חם או קר, ואף לבשל על בסיסו מרקים ומנות נוספות.

מרק גזר- תפוז- לימון- מתאים כמאכל ראשוני:
מבשלים קוביות מ- 2-3 גזרים  במעט מים, ביחד עם קליפות תפוז ולימון עד שהגזר רך. טוחנים את הכל ביחד עם מיץ מהתפוז והלימון ופטרוזיליה.
כשהתינוקות גדלים אפשר להוסיף בהדרגה למרק: דלעת, בטטה, תפו"א, ארטישוק ירושלמי, בצל, עדשים כתומות וכו'.
ניתן להקפיא את המרק (ומרקים בכלל) במגש קוביות הקרח ובכל פעם להפשיר קוביה או שתיים עד שהילד ממש אוכל כמות גדולה יותר. זה יכול לחסוך את עוגמת הנפש של האם המכינה לתינוקה מזון מושקע כשהוא אינו מראה עניין של ממש באכילתו!

שייק פירות- מהתחלת תוספת המוצקים ולהוסיף רכיבים בהדרגה כשהילד גדל:
על בסיס מים, חלב שקדים, חלב אורז או יוגורט. אפשר להוסיף פשתן טחון, זרעי צ'יה, חמאות אגוזים, אבקת חרובים, ספירולינה, מורינגה ועוד בתוספת לפירות כשהילדים אוכלים כבר הכל. אין צורך של ממש להמתיק, אולם אם בכ"ז מעוניינים אפשר להמתיק בפירות יבשים.
זו ארוחת בוקר מזינה, או ארוחת ביניים טעימה.

מטבל בטטה- תאנים- מתאים לאחר שהילד כבר אוכל כמה ירקות ופירות:
בבלנדר ¾ כוס בטטה מבושלת, ½ כוס מים, 2 כפיות שקדיה. מבלנדרים עד לקבלת עיסה אחידה ומוסיפים 4 תאנים יבשות קצוצות. 
אפשר לאכול כמו שזה (זו מנה עשירה בברזל, סידן ובטא קרוטן, מתוקה ומשביעה). אפשר גם להשתמש כרוטב לפסטה/ אורז ושאר דגנים/ מטבל לירקות/ לערבב עם קוואקר.

אג מאפינס מגוונים- לתינוק שאוהב להחזיק דברים ביד:
אלו בעצם מעין חביתות עם מגוון ירקות ותיבולים שמכינים אותןניות שקעים של מאפינס, כך שנוצר מעין מאפה שכיף להחזיק ביד ולהתעסק איתו.
אפשר להשתמש בשאריות של ירקות, בצורתם המקורית, או מעוכים. ניתן להוסיף פסטו, עלים ירוקים, גבינות, קמח שקדים, קמח קוקוס, נתחי בשר טחון או קצוץ ועוד- כיד הדמיון.
יש צורך ביחס גבוה של ביצים לתוספת כדי שהאג מאפינס יצאו יחסית דחוסות.

דייסת אמרנט/ קינואה/דוחן (בהמשך אפשר קוואקר)- מתאימה לאחר שהילד כבר אוכל כמה ירקות ופירות:
לבשל כל כמות דגן עם כמות משולשת (פי 3 ) של מים (כשהילד גדל, אפשר להכין רק בכמות כפולה של מים). אפשר להוסיף צימוקים, חתיכות תאנים מיובשות, משמשים מיובשים, אבקת חרובים. לאחר שהדייסה מוכנה אפשר לערבב פנימה חתיכות בננה וכפית או שתיים של שקדיה.
אפשר לטחון את הדייסה לקבלת מרקם אחיד, או לתת בכפית.

חמאת שקדים/ שומשום עם עדשים- מתאימה לאחר שהילד התחיל לאכול דגנים וקטניות:
בבלנדר 1 כוס עדשים מבושלות (אפשר לבחור לפי הטעם והצבע) עם 2-3 כפות חמאת שקדים / שומשום ו- ¼ כוס מים/ מיץ תפוזים/ מיץ תפוחים.  ניתן לאכול בכפית/ רוטב לפסטה/ רוטב לתבשילים שונים/ דיפ וכו'.

ירקות עם יוגורט- מתאימים מגיל 9-10 חודשים בערך:
מערבבים ירקות מבושלים עם יוגורט (רצוי יוגורט עזים או כבשים): דלעת, כרובית, גזר, ברוקולי, סלק (עושה צבע מדהים!!!). אפשר גם לערבב עם ירקות טריים כמו מלפפון.

תערובת דגנים וקטניות או "מושי מושי" כפי שזה נקרא בביתם של חברים טובים שלנו- מתאים מגיל 9-10 חודשים או לפי התקדמות הצגת המוצקים של הילד:
הרעיון הוא לערבב בבישול סוגים שונים של מזונות. אציין את האפשרויות ותוכלו לבחור לבד לפי טעמכם, טעם הילד ומה שיש בבית. אפשר להכין סיר קטן כזה שיספיק ליומיים שלושה ופשוט לחמם במנות קטנות.
דגנים: אורז מלא, כוסמת, קינואה, אמרנט, גריסי פנינה, טפיוקה.
קטניות: עדשים כתומות, עדשים ירוקות, עדשים שחורות, מאש.
מבשלים כל כמות של תערובת יבשים עם כמות משולשת של מים, כדי שזה יצא במרקם דייסתי. לאחר שהמים רותחים, מקטינים את האש ומבשלים עד שהם נספגים לגמרי. אפשר להוסיף בבישול גם ירקות, אך זו יכולה להיות גם מנת בסיס מצוינת לקטנטנים ולמבוגרים. אין צורך ממש לתבל, אפשר לבשל עם בצל אם רוצים וכשזה מוכן לערבב קצת שמן זית פנימה.

ככל שתצליחו לשלב את ילדיכם בארוחות המשפחתיות כן ייטב, שכן זו בעצם המטרה. הילדים צריכים לגדול לתוך מה שקיים ולא להיות מובדלים ממשפחותיהם.
זו גם הזדמנות מצוינת בשבילכם לשדרג את מה שאתם אוכלים....
שיהיה בתאבון!

לקריאה נוספת:
המעבר למוצקים- דגשים והמלצות
המעבר למוצקים- שאלות ותשובות

ורד לב היא נטורופתית N.D., יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ואם ל-4.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה.
מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור.
מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מרצה בנושאי נטורופתיה, תזונה והנקה במכללות לרפואה משלימה ובהכשרות מקצועיות של תחומי ההריון והלידה.
מדריכה בליגת לה לצ'ה ישראל.
חברה ב"אגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית" וב"איגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות". כותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.  
במשך שנים ניהלה פורומים שונים בנושאי נטורופתיה, הריון ולידה, הנקה ותזונה וכעת מנהלת את: 
"המטבח הפתוח של ורד לב" בפייסבוק 
והבלוג "מה יש לצהריים"
ליצירת קשר: 052-8527755 href="mailto:veredavid@gmail.comveredavid@gmail.com">">veredavid@gmail.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב