דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך למתלבט בנוגע למסלול לימודים ישיר לדוקטורט 

מאת    [ 03/01/2010 ]

מילים במאמר: 655   [ נצפה 4599 פעמים ]

אחוזים רבים מבוגרי תואר ראשון ממשיכים כיום ללימודי תואר שני. מבין הממשיכים ללימודים לתואר שני, האחוז בעל הציונים הגבוהים ביותר מקרב הנרשמים או מסיימי השנה הראשונה, יזכה להצעה מפתה במיוחד – קיצור דרך אקדמי בדמות מסלול לימודים ישיר לדוקטורט.  מסלול לימודים ישיר לדוקטורט כולל שנתיים של לימודים לתואר שני ושלישי בו זמנית, ושנתיים נוספות להשלמת כל חובות הגשת הדוקטורט.

 

לימודים ממומנים

מסלול לימודים ישיר לדוקטורט מוצע על ידי האוניברסיטאות לסטודנטים אותם תופסת האקדמיה כבעלי פוטנציאל מחקרי טוב. לסטודנטים אלו מוענקות מלגת לימודים ומלגת קיום שמטרתן לשחרר את תלמידי המסלול הישיר מהדאגה למקור שכר הלימוד ולאפשר להם לסיים את הדוקטורט במסגרת הזמן שהוקצב. ההתחייבות למסלול לימודים ישיר מבטיחה כי הסטודנטים הללו יגישו את הדוקטורט שלהם בפרק זמן סביר ולא יפלו למלכודת משיכת הזמן שרבים מבוגרי תואר שני ושלישי נופלים בה.

 

אחד החסרונות של הלימודים הממומנים הוא שלסטודנט במסלול לימודים ישיר לדוקטורט אסור לעבוד במהלך התואר. כתוצאה מכך, הוא אינו יכול לצבור ניסיון מעשי ובסיום התואר יתכן כי הפער בין הדרגה האקדמית הגבוהה שלו להעדר הניסיון יקשה עליו למצוא עבודה במידה ולא ימשיך באקדמיה.

 

חלק מהאוניברסיטאות מאפשרות לבוגרי מסלול לימודים ישיר לדוקטורט לשמש כמתרגלים, אך חלקן מונעות זאת מהלומדים במסלול כחלק מן החוזה. במידה והתכנון העתידי הוא לקריירה אקדמאית, הסטודנט מאבד את הסיכוי לצבור וותק וניסיון בהדרכת סטודנטים שפתוח בפני תלמידי תואר שני או דוקטורט במסלולים הרגילים. 

 

חסרון נוסף הוא שבמידה והסטודנט מחליט לפרוש ממסלול הלימודים הישיר לדוקטורט או במידה ולא הצליח לעמוד במגבלות הזמן, יתכן והוא יידרש לשלם עבור שנות הלימודים שמומנו עבורו, ומכיוון שלא עבד במהלכן הוא עשוי למצוא את עצמו בבעיה. 

 

מוותרים על התזה

היתרון הגדול במסלול לימודים ישיר לדוקטורט הוא שהסטודנט הלומד בו אינו צריך להגיש תזה, אלא בסופו של דבר הוא מגיש את יצירת המופת שלו – הדוקטורט. יתרון זה הוא גם חסרון כיוון שלסטודנט אין את היכולת להתנסות בכתיבת עבודה בהיקף של תזה לפני שהוא ניגש לדבר האמיתי.

 

עבור המעוניינים להמשיך באקדמיה, הסימון כעילוי אקדמי יכול להועיל, אך מנגד העדרם של פרסומים נוספים למעט הדוקטורט, עלולים להפריע בקבלה לפוסט דוקטורט. בנוסף, מכיוון שאחד הפרמטרים לפרסום דוקטורט במגזינים נחשבים הוא איכות העבודה, יתכן כי העדר השפשוף יפריע לסיכויי הפרסום של המאמר.

 

סטודנטים במסלול לימודים ישיר לדוקטורט מתקשים לא פעם למצוא זמן להשתתפות במחקרים אחרים כעוזרי מחקר. כתוצאה מכך, כל הרקורד האקדמי שלהם מצטמצם רק לכדי עבודת הדוקטורט.

 

בין תזה לדוקטורט קיים הבדל תפיסתי משמעותי. בעוד שנושא התזה נגזר מתחום המחקר של המנחה, את נושא הדוקטורט בוחר הדוקטורנט על פי תחומי העניין שלו ולאחר הבחירה הוא מחפש את המנחה שיוכל לסייע לו בצורה הטובה ביותר. בלימודים במסלול ישיר לדוקטורט הסטודנט צריך לבחור את המנחה מבין מנחי המחלקה, מה שמקטין משמעותית את תחומי המחקר בהם הוא יוכל לעסוק. לסעיף זה יש משמעות מאד חזקה, כיוון שעיסוק אינטנסיבי במשך 4 שנים בחומר לימודים שאינו מעניין בעינייך יכול להיות די מייאש.

 

לימודים במסלול ישיר לדוקטורט יכולים להיות טובים ומעניינים למי שנושאי המחקר המעניינים אותו נחקרים על ידי מרצים מהמחלקה בה מוצעת לו האפשרות. לפני שמחליטים ללכת על מסלול לימודים ישיר לדוקטורט כדאי לבדוק אילו תפקידים פתוחים בפנינו בשוק העבודה, ולברר בקרב בוגרים ופורשים מהמסלול על יתרונותיו וחסרונותיו בהקשר למוסד הלימודים האקדמי בו מוצעת לנו הבחירה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב