מאמרים - הדפסה מאתר מאמרים

נכתב על ידי

[ הדפסת המאמר ]

אחוזים רבים מבוגרי תואר ראשון ממשיכים כיום ללימודי תואר שני. מבין הממשיכים ללימודים לתואר שני, האחוז בעל הציונים הגבוהים ביותר מקרב הנרשמים או מסיימי השנה הראשונה, יזכה להצעה מפתה במיוחד – קיצור דרך אקדמי בדמות מסלול לימודים ישיר לדוקטורט.  מסלול לימודים ישיר לדוקטורט כולל שנתיים של לימודים לתואר שני ושלישי בו זמנית, ושנתיים נוספות להשלמת כל חובות הגשת הדוקטורט.


 


לימודים ממומנים


מסלול לימודים ישיר לדוקטורט מוצע על ידי האוניברסיטאות לסטודנטים אותם תופסת האקדמיה כבעלי פוטנציאל מחקרי טוב. לסטודנטים אלו מוענקות מלגת לימודים ומלגת קיום שמטרתן לשחרר את תלמידי המסלול הישיר מהדאגה למקור שכר הלימוד ולאפשר להם לסיים את הדוקטורט במסגרת הזמן שהוקצב. ההתחייבות למסלול לימודים ישיר מבטיחה כי הסטודנטים הללו יגישו את הדוקטורט שלהם בפרק זמן סביר ולא יפלו למלכודת משיכת הזמן שרבים מבוגרי תואר שני ושלישי נופלים בה.


 


אחד החסרונות של הלימודים הממומנים הוא שלסטודנט במסלול לימודים ישיר לדוקטורט אסור לעבוד במהלך התואר. כתוצאה מכך, הוא אינו יכול לצבור ניסיון מעשי ובסיום התואר יתכן כי הפער בין הדרגה האקדמית הגבוהה שלו להעדר הניסיון יקשה עליו למצוא עבודה במידה ולא ימשיך באקדמיה.


 


חלק מהאוניברסיטאות מאפשרות לבוגרי מסלול לימודים ישיר לדוקטורט לשמש כמתרגלים, אך חלקן מונעות זאת מהלומדים במסלול כחלק מן החוזה. במידה והתכנון העתידי הוא לקריירה אקדמאית, הסטודנט מאבד את הסיכוי לצבור וותק וניסיון בהדרכת סטודנטים שפתוח בפני תלמידי תואר שני או דוקטורט במסלולים הרגילים. 


 


חסרון נוסף הוא שבמידה והסטודנט מחליט לפרוש ממסלול הלימודים הישיר לדוקטורט או במידה ולא הצליח לעמוד במגבלות הזמן, יתכן והוא יידרש לשלם עבור שנות הלימודים שמומנו עבורו, ומכיוון שלא עבד במהלכן הוא עשוי למצוא את עצמו בבעיה. 


 


מוותרים על התזה


היתרון הגדול במסלול לימודים ישיר לדוקטורט הוא שהסטודנט הלומד בו אינו צריך להגיש תזה, אלא בסופו של דבר הוא מגיש את יצירת המופת שלו – הדוקטורט. יתרון זה הוא גם חסרון כיוון שלסטודנט אין את היכולת להתנסות בכתיבת עבודה בהיקף של תזה לפני שהוא ניגש לדבר האמיתי.


 


עבור המעוניינים להמשיך באקדמיה, הסימון כעילוי אקדמי יכול להועיל, אך מנגד העדרם של פרסומים נוספים למעט הדוקטורט, עלולים להפריע בקבלה לפוסט דוקטורט. בנוסף, מכיוון שאחד הפרמטרים לפרסום דוקטורט במגזינים נחשבים הוא איכות העבודה, יתכן כי העדר השפשוף יפריע לסיכויי הפרסום של המאמר.


 


סטודנטים במסלול לימודים ישיר לדוקטורט מתקשים לא פעם למצוא זמן להשתתפות במחקרים אחרים כעוזרי מחקר. כתוצאה מכך, כל הרקורד האקדמי שלהם מצטמצם רק לכדי עבודת הדוקטורט.


 


בין תזה לדוקטורט קיים הבדל תפיסתי משמעותי. בעוד שנושא התזה נגזר מתחום המחקר של המנחה, את נושא הדוקטורט בוחר הדוקטורנט על פי תחומי העניין שלו ולאחר הבחירה הוא מחפש את המנחה שיוכל לסייע לו בצורה הטובה ביותר. בלימודים במסלול ישיר לדוקטורט הסטודנט צריך לבחור את המנחה מבין מנחי המחלקה, מה שמקטין משמעותית את תחומי המחקר בהם הוא יוכל לעסוק. לסעיף זה יש משמעות מאד חזקה, כיוון שעיסוק אינטנסיבי במשך 4 שנים בחומר לימודים שאינו מעניין בעינייך יכול להיות די מייאש.


 


לימודים במסלול ישיר לדוקטורט יכולים להיות טובים ומעניינים למי שנושאי המחקר המעניינים אותו נחקרים על ידי מרצים מהמחלקה בה מוצעת לו האפשרות. לפני שמחליטים ללכת על מסלול לימודים ישיר לדוקטורט כדאי לבדוק אילו תפקידים פתוחים בפנינו בשוק העבודה, ולברר בקרב בוגרים ופורשים מהמסלול על יתרונותיו וחסרונותיו בהקשר למוסד הלימודים האקדמי בו מוצעת לנו הבחירה.

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il