דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


באנדהות, דרישטי - מושגי יסוד ביוגה, מאמר המשך 

מאת    [ 20/03/2024 ]

מילים במאמר: 1569   [ נצפה 59 פעמים ]

במאמר הקודם הצגתי את הנושא ומושגים מרכזיים אלו, כחלק מתרגול היוגה. הרחבתי לגבי מושג המודרות, ופירטתי דוגמאות רבות ויישומים שלו.

במאמר זה, אמשיך ואסביר בפירוט לגבי המושגים:


    • באנדהות
    • דרישטי

ונוכל לבחון בסופו של המאמר, מהו המחבר בין מושגים אלו, וכיצד אנחנו יכולים להיעזר בהם בתירגול היוגה.

באנדהות

מהן ?

מסנסקריט, באנדה - משמעותה החזקה, כיווץ, נעילה.

הבאנדהות פועלות כמעין שסתומים להזרמה ולוויסות האנרגיה, בעיקר אנרגית הקונדליני בגוף. 

לפי המסורת, אנרגית הקונדליני זו האנרגיה המרכזית המכוונת להתעוררות בתרגול היוגה. אנרגיה זו מתוארת כנחש (ממין נקבה) הישן בתחתית האגן (הקונדה), תוך שהוא סוגר על פתח השושונמה נאדי, ערוץ האנרגיה המרכזי בגוף, המאחד ערוצי אנרגיה שונים. הקונדליני היא הכוח המולד הפוטנציאלי הטבוע בכל אחד מאיתנו. האנרגיה שוכנת רדומה בבסיס עמוד השדרה בצ'אקרה הראשונה - מולהדארה צ'אקרה, צ'אקרת השורש. המרחב אליו מכוונת הבאנדה הראשונה - המולה באנדה.

התוצאה של הפעלת הבאנדהות והתעוררות הקונדליני - היא שחרור אנרגיית החיים (ה"פראנה"), הנעתה וכיוונה, לפי מסורת היוגה - מהמקור הפנימי שלה אל רשת של 72,000 נאדים (ערוצי אנרגיה) בגוף. ובכך הבאת הפוטנציאל האוטנטי והייחודי שבכול אחד מאיתנו לידי ביטוי.

ניתן לראות ב- באנדהות תת קטגוריה של מודרות. בתרגול יוגה, המודרות, כאמור במאמר הקודם, מנתבות את האנרגיה בגוף האנרגטי על ידי סגירת מעגל אנרגטי והעצמת האנרגיה בתנוחה/צורה מסוימת. באופן דומה, כך גם הבאנדהות - מנתבות את האנרגיה בגוף על ידי חסימת הזרימה לאזור כלשהו בגוף, ואילוץ הזרימה למקום אחר בגוף תוך העצמת האנרגיה הכוללת בגוף. מתוך עבודה זו - השפעה על המצב התודעתי של המתרגל.

הבאנדהות בגופנו:

שלוש באנדהות עיקריות ומרכזיות: מולה, אודיאנה, ג'אלאנדרה. שתיים נוספות: האסטה באנדה, פאדה באנדה.


    • מולהה בנדה-מולהה=שורש.
    • מולה באנדה - פירושה שורש. באנדה זו נמצאת באיזור הצ'אקרה הראשונה, צ'אקרת הבסיס - הצ’אקרה שקשורה לתחושות יציבות, בסיס, בית, הישרדות פיסית. אצל נשים באיזור הפריניאום, במרכז רצפת אגן. אצל גברים בין הפרינאום לבין פי הטבעת. כאשר באנדה זו מופעלת - יש בה כוונה למנוע מאנרגית הפראנה להשתחרר ולצאת מהגוף, וביתר שאת - לכוון אותה מעלה, לעבר השושונאמה נאדי, כדי להעיר את הקונדליני.
    • המולה באנדה - משליכה על תחושת השתרשות, יציבות, התקרקעות, איזון, שיווי משקל (בין אם בעזרת הרגליים, הידיים, או האגן).
    • המולה באנדה מתגלה באופן טבעי בסיומה של הנשיפה : מתרחש כיווץ עדין ואיסוף פנימה ומעלה של אזור חיץ הנקבים (perineum), אצל גברים האזור שבין פי הטבעת לשק האשכים. מתלווה לכך, תחושה של שקיעת הבטן פנימה. בשלבים מתקדמים יותר של תרגול ניתן ליישם אותה ברציפות במהלך כל מחזור הנשימה בתנוחות שונות ובמעברים בין תנוחות. מתירגול גס ופיסי וטכני, עם ההתמדה וההבנה - התירגול שלה הופך מעודן ועדין.
    • המולה באנדה שוכנת במרחב אנרגית האפאנה - האנרגיה של הפינוי.
    • אודיאנה באנדה - אודיאנה=תעופה כלפי מעלה.
    • אודיאנה באנדה - פירוש המילה אודיאנה הוא לעוף, להעלות מעלה. מכאן מטרתה של הבאנדה - להעלות/ להעיף את האנרגיה שמתעוררת בנו כלפי מעלה, מהטבור אל הלב. נהוג לומר כי זה אשר מצליח לאסוף את האודיאנה באנדה, אוסף שם אוטומטית את שתי הבאנדות הנוספות.
    • מיקומה של הבאנדה במרכז רצועת הבטן התחתונה. כ- 3 אצבעות מתחת לטבור ופנימה למרכז הגוף. באיסוף באנדה זו אנחנו בעצם מושכים פנימה ומעלה את הבטן ואת האיברים הפנימיים שלנו, ומרחיבים את כלוב הצלעות.
    • האודיאנה נמצאת באזור הצ’אקרה השנייה - סוואדיסטאנה צ’אקרה. הצ’אקרה הקשורה ליצירתיות, תשוקה, חיבור לרחם, שמחה ולהישרדות רוחנית.
    • האודיאנה באנדה היא הדינמית מבין הבאנדהות ותחושת ההפעלה שלה ניכרת ובולטת לעין. הפעלתה השזורה בהפעלת המולה באנדה (אזור רצפת האגן) מאפשרת את ה"ריחוף" והקפיצות הנפוצים בתירגול האשטנגה ויניאסה. היא גם יוצרת יציבות ומודעות במרכז הגוף, אשר מאפשרים יציבה נכונה, איסוף שרירי היציבה, והתארכות הגב התחתון, ובכך התמודדות עם עומסים (פיזיים ומנטליים) ביום יום.
    • בשל הפעלת האודיאנה - הגורמת לאיסוף ועומק במרחב הבטן, אנו נושמים נשימת חזה בתירגול האשטנגה.
    • ג'אלאנדרה באנדה - ג'אלה=רשת, החזקה. דארן=זרם/ זרימה.
    • ג'אלאנדרה באנדה - ממוקמת בגרון, ומקושרת למערכת העצבים מהאיזור הזה ומעלה. נאמר לעיל, כי ברגע שאספנו היטב ונכון את האודיאנה - נאספות הבאנדות האחרות. בהפעלת ה-ג'אלאנדרה באנדה, ניתן לחוש בקלות בתחושת האיסוף/הנעילה, ועלולה להיווצר בתחילה תחושה ראשונית של מחנק. עם הזמן והתרגול, ניתן ללמוד לווסת את עוצמת הנעילה או השחרור. מהגס למעודן. כמו בתחומים רבים אחרים בעולם היוגה. הבאנדה היא מעבר לנעילה האנטומית הפיסית, היא שסתום לוויסות האנרגיה. כלומר, לא רק לסגור או לפתוח מעבר, אלא לחוש באיזו מידה ערוץ האנרגיה פתוח.
    • בתרגול, הביטוי החיצוני להפעלת הבאנדה: כיווץ הגרון והצמדת הסנטר לעבר בית החזה. זהו רק ביטוחי חיצוני. הביטוי הפנימי מתאפשר על ידי תרגול ואיסוף המולה והאודיאנה באנדה. מנח הראש בבאנדה זו, והלחץ לאיזור הצוואר, תומכים גם ביצירת נשימת האוג’אי וכיוונה פנימה לאזור הגרון.
    • התחושה התודעתית והאנרגטית: שהמיינד המפוזר והתזזיתי והרועש, נכנע ללב, מונח בנינוחות ובשלווה במרחב האמת; ומתרכז בו ונאסף בו כמו ברשת.
    • הבאנדה נמצאת במרחב הצ’אקרה חמישית - וישודה צ’אקרה, אזור בלוטת התריס. הצ’אקרה הקשורה לאיזון, מידתיות, יחסים, הקשבה, ביטוי.
    • עם הפעלת הג'אלנדרה באנדה אנחנו מרסנים את הזרם, "מסננים" ומרגיעים את כול האנרגיה העולה מהבאנדהות התחתונות- המולה והאודיאנה, אך גם שומרים את האנרגיה מלהתפזר החוצה. כמו כן, ג'אלאנדרה - מווסתת תחושת הצפה אנרגטית בחלל הראש אם עוצרים את הנשימה.
    • ישנן תנוחות מסוימות, שהפעלתה קורית באופן ספונטני, כגון: עמידת כתפיים או בתנוחת כלב מביט מטה בזכות נקודת המבט או מיקום הראש.

שלוש הבאנדהות פועלות יחד והן יוצרות ביניהן איזון אנרגטי - גם השתרשות (המולה), גם התרוממות מעלה (האודיאנה) וגם שמירת מעגל פנים אנרגטי כמגן וכאיזון חוזר (ג’אלאנדרה).

שתי באנדהות נוספות שהצטרפו כעקרונות לתירגול במאה הקודמת הן: האסטה באנדה ופאדה באנדה. האסטה- כף יד פאדה- כף רגל.

מבנה כפות הידיים והרגליים מצטרף לפעולה האנרגטית והאנטומית של הבאנדהות: הכריות מבטאות את הרצון להתבסס ואת כיוון ההשתרשות, והקשתות מבטאות את הרצון והכיוון לאיסוף אנרגטי מעלה. ביניהם מתרחש איזון אנרגטי וחיזוק.

באחד הטקסטים הידועים של היוגה (ה"האתה יוגה פראדיפיקה") מתואר מצב הנקרא "maha bandha" בו אנחנו מפעילים את שלוש הבאנדהות יחד. הטקסט מתאר תהליך פנימי אנרגטי ופיזי שמתרחש במצב זה, עד כדי ש...במצב זה המתרגל עשוי להשתחרר מכבלי המוות והמחלה ולהגיע למצב של מודעות הכי גבוהה אליה ניתן להגיע...

מתוך תיאור זה, בבואנו להתנסות בהפעלת הבאנדהות, נשים לב למתרחש בתוכנו פיסית, אנרגטית ותודעתית.

בתרגול האשטנגה:

פיתוח תשומת הלב לפעילות הבאנדהות, יחד עם נשימת האוג'אי פראניאמה - מעלה את עוצמת האנרגיה בתירגול. ישנו קשר בלתי נפרד בין הנשימה לבאנדהות - כל באנדה רותמת ומכוונת בגוף את האיכויות הפראניות של הנשימה. התירגול נעשה ממקומות פנימיים מעודנים יותר ולא מעבודה פיסית גסה. הגוף הפיסי עובר שינויים בשל התנועה האנרגטית שנוצרת בו.

השילוב של אודיאנה באנדה ומולה באנדה בתירגול ויניאסות, מאפשר תנועה מתוך קלילות ועוצמה. למשל, בויניאסת ה-jump through (המעבר לישיבה), בה מרחפים עם הרגליים באוויר אל החלל שבין הידיים. בניתור ובמעבר מודגם הצורך בהשתרשות של המולהה באנדה דרך כפות הידיים; והתעופה של האודיאנה באנדה, כשהרגליים והגוף מרחפים מעלה אל בין הידיים לעבר הישיבה. כל זאת נעשה בתיאום ובהובלת נשימת האוג’אי.

תשומת הלב לבאנדהות - בעיקר בשהייה בתנוחה וכן ביציאה מהתנוחה - חשובים ביותר לשמירה על יציבות הגוף והתודעה בתירגול. למשל: ביציאה מכפיפות קדימה כגון בתנוחת padangusthasana. מיקום הידיים על הבטן התחתונה ביציאה מהתנוחה כמו גם בתנוחות עמידה נוספות הוא תזכורת להפעיל את הבאנדהות, שמחייבות הקשבה לשרירי הבטן ולגב התחתון.

***

המודרות והבאנדות תומכות מאוד זו בזו בתירגול בהיבט האנרגטי והפיזיולוגי אנטומי . כשיש הבנה של הבאנדהות, שליטה בנשימה וריכוז תשומת הלב ("דרישטי"), הפראנה מתעצמת ונוצרת אלכימיה פנימית מדהימה, אז האיכות המאזנת והמרפאה של תנוחות היוגה מגיעה לשיאה.

דרישטי

דרישטי הוא מונח בסנסקריט המתייחס למבט הממוקד/ היציב בתרגול קרייה יוגה. הדרישטי משמש בדרך כלל כנקודת מיקוד במהלך אסאנה (תנוחות יוגה) ופראניאמה (תרגילי נשימה), כדי לשפר את הריכוז והיציבות של הגוף, התודעה והנפש. על ידי מיקוד המבט בנקודה אחת, התודעה יכולה להשתחרר מהסחות דעת, שאינן קשורות למהות התירגול, ולהתמקד בתירגול עצמו, ברגע. יכולה להתפתח תחושה של מיקוד, רוגע פנימי ובהירות, וכן יכולים להשתפר האיזון, היציבות וישורת הגוף בתנוחות היוגה. כאשר הדעת מוסחת, וקשה למקד את המבט ולהתרכז בתירגול - המתרגל יכול להיווכח בחוסר השקט שבו תודעתית ואנרגטית. מצב שעשוי להוליך לפציעה ולאיבוד אנרגיה. העקרון המנחה של יישום הדרישטי הוא - היכן שהעיניים מתבוננות - לשם נעה האנרגיה והתודעה, וכאשר המבט הוא יציב וממוקד - כך גם תודעת המתרגל וגופו.

כפי שתיארתי במאמרי הראשון אודות המודרות, גם עם עבודת הדרישטי ניתן למצוא את ההיבטים הבאים שמאפיינים עבודה עם מודרות:


    • סימליות וחיבור למיתולוגיה ההודית והיוגית מבחינת דמויות המיישמות אותן
    • עבודה על הפעילות המוחית כפיתוח קואורדינציה, ריכוז, מיקוד, שיווי משקל וחיבור למערכת העצבים המרכזית.
    • עבודה אנרגטית: הזרמת האנרגיה ואיזונה בהשראת הדרישטי, הפעלת אנרגיות שונות שקשורות למרחבים אלה
    • כוונה להשקטת רעש אנרגטי ותודעתי

הדרישטי עוזר לשמור על האנרגיה בזמן ביצוע האסנה (תנוחה), תרגול פראנהאימה (הנשימות) ובמדיטציה. בתחילה, המבט הינו חיצוני ובמשך הזמן הופך פנימי ומדיטטיבי יותר.

תרגולי יוגה שונים מצביעים על נקודות דרישטי שונות, בהתאם ליציבה, למנח הגוף, למיקום הראש ולנשימה המתורגלת. נקודות דרישטי נפוצות כוללות את קצה האף, העין השלישית (הרווח בין הגבות) או האגודלים. בהתאם לדרישטי, תשומת הלב לשדה החושות באזור מסוים בגוף תגדל ותעמיק. כמו כן, לכול דרישטי איכויות אנרגטיות שונות. לדוגמה, לפי המסורת נלמד שה-bhrumadhya drishti מגרה את צ'אקרת העין השלישית, מסמלת אחדות, ומשפרת את הריכוז, בעוד שה-nasagra drishti יכולה לעזור לשפר את היציבות והיציבה של עמוד השדרה.

באשטנגה ויניאסה יוגה - לכול תנוחה ותנועה במהלך תירגול הסדרה והויניאסות - יש את הדרישטי שלה, כדי לשמור על ערנות מחד, וכדי למקד את התודעה מאידך.

9 נקודות הדרישטי בתירגול המסורתי של האשטנגה ויניאסה:


    • ברומאדיה - לעין השלישית, בין הגבות - מקום המפגש במרכז בו מצטלבות אנרגית השמאל והימין, אידה ופינגלה נאדי.
    • נאסאגרי - לקצה האף. הדרישטי השכיח ביותר
    • נאבי צ'אקרה - לעבר הטבור
    • האסטאגרי- לעבר היד
    • פאדאיוראגרי - לבהונות הרגל
    • פארשווא דרישטי - רחוק לצד שמאל
    • פארשווא דרישטי - רחוק לצד ימין
    • אנגוסטא - לאצבעות הידיים
    • אורדווא דרישטי - למעלה, לשמים

***

לסיכום והבנת התהליכים והעקרונות שתוארו לאורך שני המאמרים “מודרות, באנדהות ודרישטי “ - נתרגל את הנקודות הבאות:


    • ננסה לשים לב למידת השימוש בבאנדהות ובדרישטי בתירגול
    • האם כלים אלו תומכים בהיבט הפיסי ו/או האנרגטי שלנו בתירגול?
    • האם ברור לנו כיצד להפעיל את הבאנדהות? האם כולן ברורות באותה המידה? האם ישנן תנוחות מסוימות בהן זה ברור יותר?
    • האם הפעלת הבאנדהות מסייעת במעברים המאפיינים את האשטנגה ויניאסה - במיוחד בקפיצות?
    • האם משפיע על חיזוק ואיזון הגב התחתון? חיזוק עבודת שרירי הליבה?
    • האם ידוע וברור לנו מהו הדרישטי בכול אחת מתנוחות הסדרה באשטנגה - מדוע דרישטי זה?
    • האם תשומת הלב למושגים אלו עוזרת לנו להתרכז בתירגול או שואבת אנרגיה ומקשה על התירגול?
    • כיצד חוויית התירגול כולו מושפעת מכך?

מיכל פן - מורה ליוגה ומדריכה לבריאות טבעית. מעבירה שיעורי יוגה בהתמחות באשטנגה ויניאסה ליחידים ולקבוצות מרמת מתחילים עד מתקדמים. מעבירה תהליכים לאיזון בריאותי בשילוב עולם היוגה ותזונת הבריאות הטבעית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב