דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודרות, באנדהות ודרישטי - ותרגול יוגה 

מאת    [ 28/02/2024 ]

מילים במאמר: 1361   [ נצפה 171 פעמים ]

מהם מושגים אלו? ומה הקשר ביניהם?

כמתרגלי יוגה, וודאי נתקלתם באחד מהמושגים: מודרה, באנדה. כמתרגלי אשטנגה ויניאסה מסורים, וודאי נתקלתם גם במושג דרישטי. MUDRA, BANDHA, DRISHTI - הם מושגים בסנסקריט, מופיעים בכתבי היוגה המסורתיים העתיקים, ומועברים ממורה לתלמידו בשיעורי היוגה כחלק מהתרגול הפיסי של התנוחות ותרגילי הנשימה (האתה יוגה, קרייה יוגה), ובאים לידי ביטוי במסורת האשטנגה יוגה ויניאסה בפרט.

אנסה בסדרה של 2 מאמרים, להסביר מונחים אלו מתוך ההתנסות האישית שלי, משנותיי כתלמידה ומתרגלת יוגה, ומתוך כתבים רבים אותם קראתי ולמדתי. אני מציעה לכם כאן את תפיסתי והבנתי, ואפילו פרשנותי למושגים - אחרי הכול היוגה היא התנסות וחוויה אישית.

קחו לכם מכאן מה שיימצא מתאים להתנסות שלכם. ובעיקר בחנו את הדברים לאור ההליכה שלכם בדרך היוגה, מסע התרגול שלכם, והשהייה בממלכת השאלות בחיפוש אחר תשובה.

כאשר אנחנו עוסקים בעולם מושגים כגון אלו: מודרה, באנדה, דרישטי - אנחנו פונים להתנסות המחברת את העבודה הפיסית עם הפן האנרגטי והתודעתי ביוגה. מתוך עבודה פיסית, של תנועות, נשימה ומנחי גוף שונים, אנחנו מבחינים בתחושה האנרגטית שלנו, הגוף האנרגטי, וכן במצב התודעתי שלנו. מבחינה אנרגטית - עם הפניית תשומת הלב, הקשב הפנימי והפעלת החושים, האנרגיה זורמת לריפוי ואיזון להיכן שהכוונה שלנו מושמת. מבחינת תודעתית - ריכוזה, מיקודה למושא מסוים, יכולים להוביל להפחתת עומס הכרתי, ועצירה או השקטת התנודות הבלתי פוסקות שמאפיינות אותה. בעבודה עם מודרות, באנדהות ודרישטי, אנו מפנים את תשומת הלב הפיסית, האנרגטית, התודעתית לנקודה/מרחב מסוים צורני.

למורדות כפי שאפרט ואסביר בהמשך, ישנם מימדים רבים:

1. סימליות וחיבור למיתולוגיה ההודית והיוגית - שבהם שזורה חכמה עתיקת יומין ואוניברסאלית.

2. יופי של זרימה ריקודית תנועתית הרמונית - כזרימה של החיים עצמם.

3. עבודה עם כוונה לשינוי תודעתי

4. השפעה על הפעילות המוחית כפיתוח קואורדינציה וחיבור בין אזורים שונים בגוף וחיבורם למערכת העצבים המרכזית המוחית.

5. עבודה אנרגטית: הזרמת האנרגיה לנקודת/מרחב המודרה; הפעלת אנרגיות שונות שקשורות לנקודות המגע של המודרה ( כמו בדיקור נקודות על מרידיאנים שונים ברפואה הסינית או עבודה עם אנרגיית הצ?י באומנויות לחימה)

וכפי שארחיב במאמר השני, כך גם בבאנדהות- אך באופן פחות גלוי לעיין, יותר תחושתי וסמוי מהעין; ובעבודה עם הדרישטי- ע"י הפניית המבט ומיקודו.

בטקסטים קדומים כמו “שיווה סאמהיטא”, ו”האתה יוגה פרדיפיקה”, מוזכרות המודרות. בכתב היוגי הקדום והמפורסם האתה יוגה פרדיפיקה - אור על היוגה, מוסבר ומפורט, כיצד לתרגל יוגה בהיבט הפיסי והגופני, ואילו תועלות יכולות לעלות מתוך התירגול הגופני. בין היתר מוזכרות בו המודרות והבאנדהות, ומתוארות תנוחות שונות ותרגילי נשימה שונים בהם ניתן לחוש בהן ולתרגל אותן. למשל:

o פרק א סוטרא 44: "מהצלחה בביצוע סידהאסאנה כתנוחה יציבה, מייד מקבלים Unmani, ושלושת הבאנדות מתרחשות מעצמן."

o בסוטרא 54 נכתב לגבי הקשר בין הבאנדהות לתנוחת סימהאסאנה.

o בפרקים הבאים, מתוארת פעולת הבאנדהות עם תרגילי פראניאמה שונים. ובהמשך מתוארות בהרחבה הבאנדהות ואיך ניתן להפעילן, ומהן התועלות שלהן בתירגול.

o בנוסף בפרק על המודרות - מתואר החיבור בין הבאנדהות לבין המודרות:

§ המודרות כתומכות בתרגילי הנשימה, תומכות בהפעלת הבאנדהות, תומכות בעבודה אנרגטית, ומסייעות לחיזוק הגוף וחוסנו.

§ נכתב גם, שהנאדים מטוהרים ע"י ביצוע מודרות וכד' (שהם תרגול המתייחס לאוויר) - אסאנות, קומבקות ומודרות מגוונות ונדירות.

הרחבת המושג מודרות:

משמעות המילה מודרה מסנסקריט (השפה ההודית העתיקה) הנה חותם/סימן/מחווה או גישה או מעגל אנרגטי.
מודרות הנן תנועות ותנוחות פיזיות עדינות, אשר יכולות להשפיע על מצב ההכרה בתירגול, על מידת המודעות והריכוז בתירגול ועל הזרימה האנרגטית. בתרגול יוגה מודרות מכוונות את האנרגיה למען מקום או יעד מסוים, לרוב ע"י סגירת מעגל אנרגטי. הניתוב האנרגטי, משפיע על הפנית תשומת הלב וריכוז התודעה, כמו גם העלאת זרימת האנרגיה.

מודרה יכולה להיות תנועת יד פשוטה או לשלב את כל הגוף בקומבינציה של תנוחת יוגה (אסאנה), תרגיל נשימה (פראנהיאמה), באנדה והדמיה.

מודרות יכולות להעמיק מצבי תודעה וריכוז (דהארנה) ולעודד מצב של התכנסות חושים (פראטיאהארה). ממבט מדעי, ביכולתן של המודרות להפעיל רפלקסים רדומים, ובכך הן מאפשרות לשבור הרגלים ודפוסים של המוח. תרגול מודרות יכול לשנות הרגלי תודעה ולהפוך תודעה לשקטה יותר. החזקה של מודרות נעשית ברכות ובעדינות, לא במתח ובהפעלת כוח.

ישנן אינסוף מודרות, לכל אחת מטרה ומשמעות ספציפית. למעשה כל צורה של הגוף יכולה להיחשב מודרה, אם היא נעשית מתוך כוונה להשפיע על הקשר בין הגוף לנפש ברמה האנרגטית. הכוונה היא לתעל את זרימת הפראנה- אנרגיית החיים דרך הנאדים - ערוצי האנרגיה בגוף. אפשר לתרגל מודרות בשילוב עם אסאנה ופראנאיאמה, או אחרי/לפני תרגול כזה.

סוגי מודרות עיקריים:

1. HASTA - מחוות של כף היד, כגון נאמסטה.

2. MANA - מחוות של הראש והפנים בהן עיקר העבודה היא התכנסות החושים והשקטת התודעה. למשל, קאצ'ארי מודרה. מגע והפניית הלשון כלפי החך העליון. קא=הכניסה לחלל, משמעות - הפסקת/עצירת הדיבור, המלל הפנימי, המחשבות והרעש של המיינד. וריכוז תשומת הלב במרחב הלב.

3. KAYA - מודרות של הגוף כולו, כלומר אסאנות מסוימות כגון יוגה מודרה

4. מחוות המשלבות מודרות עם שימוש בבאנדהות, כגון: מאהה מודרה , וכן יוני מודרה - יוני=איבר המין הנקבי. הכוונה לאזור רצפת האגן, ובייחוד לחלק הקדמי בו נוצרת המודרה. כתוצאה מהפעלת המולה באנדה.

5. ADHARA מחוות של הפרינאום לבדו למשל אשוויני מודרה, ואג'רולי וסהג'ולי .

מודרות הידיים

מודרות הידיים - הסטה, הן המודרות המוכרות ביותר, ומשלבות את כפות הידיים והאצבעות. על פי המסורת, לנקודות שונות בידיים ובאצבעות יש השפעות שונות על זרימת האנרגיה (הפראנה) בגוף. באמצעות המנחים השונים, ולרוב בשילוב תרגילי נשימה מונחית, אפשר לגרות אזורים בגוף או בתודעה, ולשחרר בהם חסימות אנרגטיות או לתעל אליהם אנרגיה רצויה.

כל אזור בכף היד מקושר לאזור פיזי בגוף או למרכז רגשי; וכל מודרה מייצרת זרימת אנרגיה או מעוררת אזור או איכות אליו היא מכוונת על ידי לחיצה מבוקרת של נקודות עצביות בכף היד.

מודרות רבות מחברות בין האצבע המורה לבין האגודל - המוכרות בהן הן צ'ין מודרה (של הידע) ויג'יאנה מודרה (של המודעות), ויש להן 2 ואריאציות: קצות האצבעות במגע או אצבע מורה "קדה" לפני האגודל. הן מפעילות את הקורטקס המוטורי ברמה מאוד מעודנת, ויוצרות מעגל אנרגיה מהמוח ליד ובחזרה.

לפי מסורות שונות מעניקים לכול אצבע בכף היד תכונות שונות, ובכך משפיעים ומושפעים מביצוע המודרה תודעתית, אנרגטית ופיסיולוגית:

1. תכונות של אחד מחמשת האלמנטים: אש, אוויר, חלל, אדמה ומים.

2. שלוש האצבעות המסמלות את שלוש הגונות (איכויות החומר): זרת - טאמאס (אינרציה, עייפות וחשכה), קמיצה - ראג'אס (פעילות, תשוקה ותנועה). אמה - סאטווה (טוהר, תבונה והבנה טהורה). האצבע המורה מסמלת מודעות אישית, האינדיבידואל, אטמן. האגודל - מודעות עליונה, ברהמן.

3. חשיבות נוספת ישנה במיקום כף היד על נקודות שונות בגוף: ישנן נקודות לחיצה על נאדים (ערוצים אנרגטיים בתפיסה של האנטומיה היוגית) מסויימים, שמפעילות או מגבירות את הזרימה בערוצים השונים. כל למשל, יד המונחת על הברך תפעיל נאדי נסתר שנקרא גופטה, העובר מהברך דרך הירך הפנימית לאזור הפרינאום, ומגרה את הצ'אקרה הראשונה - מולהדארה.

דוגמאות למודרות:

מודרת תפילה - (Pranam) אנג'לי מודרה

איך: נצמיד את כפות הידיים זו לזו אל מול מרכז החזה, האגודלים נלחצים כנגד עצם בית החזה, המרפקים פתוחים והחזה פתוח, האצבעות פונות כלפי מעלה.
מודרת התפילה, המתנה או הברכה היא אחת מהמודרות המפורסמות. במודרה זו משתמשים בין היתר בעת אמירת שלום, ובעת תפילה. כמו כן בהינדואיזם הידיים מונחות בתנוחה זו בעת מלמול המנטרה אום. מודרה זו מייצרת איזון בשדה המגנטי שבין הקוטב הזכרי לקוטב הנקבי, בין צד ימין של המוח לצד שמאל, הלחץ של האגודלים על החלק העליון של בית החזה מעורר את בלוטת האיצטרובל ואת בלוטת יותרת המוח וכך מייצרת תהודה הפותחת פתח למדיטציה ולתפילה שבאה מהלב.

דהיאנה מודרה

דהיאנה מודרה - מודרת המדיטציה היא הנחת גב יד ימין על גבי כף יד שמאל גברים, ולנשים גב יד שמאל על גבי כף יד ימין, כל זאת בעת שהידיים עצמן מונחות על הברכיים. כפות הידיים פונות מעלה והבהונות נוגעות אחת בשנייה. מטרת המודרה היא העצמת יכולת הקליטה והקבלה, ומשתמשים בה רבות בעת מדיטציה בודהיסטית. כמו כן קיימים פסלי בודהה רבים שבהם ידי הבודהה מונחות במודרה זו.

וישנו מודרה ( VISHNU )

נקראת על שמו של האל המיתולוגי וישנו. משמשת בתרגיל הנשימה - פראניאמה - של נאדי שודהאנה (נקרא גם אנלומה וילומה) - נשימת נחיריים מתחלפים/נשימה מתחלפת.

בתירגול אשטנגה יוגה ויניאסה:

o כאמור, אפשר לטעון כי כול צורה של פוזיציה בכפות ואצבעות הידיים והרגליים בעת תנוחה באשטנגה - היא מודרה, ויש בה כוונה לניתוב אנרגטי מסוים. בייחוד אם ישנה התייחסות לתנועות מסוימות באצבעות הידיים. בכך מתאפשרת עבודה על התודעה והגברת הריכוז בתירגול, ושחרור מהסחות דעת המסיטות את התודעה מהתירגול.

o קאצ'ארי מודרה - מודרה שמוחזקת לאורך התירגול כולו. ע"י הפניית הלשון לחך העליון או מגע הלשון מאחרי השניים העליונות - אנו מסמנים סגירת מעגלים אנרגטיים העוטפים את הגוף ומגינים עליו, כמו גם מסמנים לאנרגיית הקונדליני נקודת ייחוס לעלות אליה. הפעלת מודרה זו באה יחד עם הפעלת הבאנדהות (שיתוארו במאמר הבא), ותירגול נשימת האוג'אי. מימוש היבטי תרגול אלו תומכים בהעלאת האנרגיה בתירגול, בחיזוק הגוף, ובמיקוד התודעה בתירגול כולו.

הצעה ליישום בתירגול:

o ננסה לשים לב לפרטים בתנועות התירגול

o למנחים השונים ותנוחת כפות הידיים והאצבעות

o יצירת קצ'ארי מודרה לאורך התירגול

o האם ישנה תחושה אנרגטית מיוחדת במודרות השונות?

o כיצד חוויית התירגול כולו מושפעת מכך?

 

· במאמר הבא ארחיב לגבי מושגי הבאנדהות והדרישטי, וחיבורם למושג המודרות. מוזמנים להמשיך לקרוא ולחקור!

WWW.MICHALASHTANGA.COMמיכל פן - מורה ליוגה ומדריכה לבריאות טבעית. מעבירה שיעורי יוגה בהתמחות באשטנגה ויניאסה ליחידים ולקבוצות מרמת מתחילים עד מתקדמים. מעבירה תהליכים לאיזון בריאותי בשילוב עולם היוגה ותזונת הבריאות הטבעית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב