דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ישראל בסכנת מרי והפיכה 

מאת    [ 06/06/2023 ]

מילים במאמר: 836   [ נצפה 585 פעמים ]

 

ישראל בסכנת מרי והפיכה 

יעקב רוב

מניסיוני בתחום המשפט, עוד בשנת 2019 התרעתי בפרסום המאמר כי בית המשפט העליון עלול לערער את מעמדו שלו, בכך שהפך למוקד סכסוך חברתי ופוליטי בין קבוצות אוכלוסייה בישראל.(21/12/2019) 

 

 

הנושא שהיה על סדר היום בכנס שנתי של האגודה הישראלית למשפט וחברה 2 לאפריל 2023, היה "שינוי,משבר או שבר?" על הצורך בהרחבת נקודות המבט ,ישראל 2023.

 

כללית הועלו נושאים כגון: המבנה החברתי בישראל והחוזה החברתי הישראלי מעורר קונפליקט אצל הממשלה והעם. תופעת ה"ארנק והחרב" שולטת נכון להיום בכיפת הקונפליקט בישראל : "הארנק": זה ההייטק שמשמש כקטר הכלכלי עם כארבעים אחוז מהיצוא הישראלי. ולכן מבקשים להיות חלק מההסדר החוקתי שהעלתה הממשלה.. "החרב" הם מילואימניקים בהתנדבות לצה"ל או בחצי התנדבות. "הארנק והחרב" זו התעוררות היסטורית בישראל בניסיון לניסוח חוקים חדשים תוך שיתוף פעולה בין האופוזיציה לקואליציה לעיצוב ?החוזה החברתי?. המהלך הנו מחויב המציאות מאחר והניסיון לבצע את כל השינויים במהרה יוביל לטעויות שעלולות לפגוע בדמוקרטיה בישראל. יש להיזהר שהשסע בעם לא יסלים יותר לא ייווצר עקב עמדות אנטי דמוקרטיות פטריוטיות ולא אנרכיזם! 

 

חצי מאוכלוסיית ישראל לא מקבלת את השינויים החוקתיים שהממשלה מעוניינת לחוקק .יש סכנה של מרד אזרחי רציני שעלול להוביל להפיכה. לדעתי, רצוי להעמיד את הידע בדבר השינויים למוצר ציבורי? של האופוזיציה והקואליציה בכנסת, ולהבטיח שהסדרים חוקתיים יהיו ליברליים ודמוקרטיים. אפשרות של השלטון לפעול ללא מגבלות הוא אנטי דמוקרטי בתופעת "הארנק והחרב" (ההייטק ומילואימניקים). נשיא המדינה חייב להמליץ על פשרות סבירות לפתרון האג'נדה המשפטית ,שתתרום לשינויים שבאמת נדרשים במערכת המשפט בישראל . הפתרון לא אמור להיות קוסמטי. מערכת המשפט באמת זקוקה לשופטים מכל גווני הקשת שייצגו את שכבות האוכלוסייה, שיפעלו לפי "מבחן סבירות" (אצל נשיא בית המשפט העליון בדימוס בר - האדם הסביר הוא ברק) שונה ופסקת התגברות וכדומה, היות ופסקי דין חורצים גורלות אדם.

 

פרופ' שחר ליפשיץ (דמות בכירה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן) בכנס טוען כי יש לבנות מתווה פשרה ובניית הסכמות בתחום הציבורי בעקבות השסע בעם עקב הרצון לרפורמה ממשלתית. על רקע רפורמות ההפיכה קיים אתגר חברתי פילוסופי ומשפט להגיע לפתרון. השאלה היא : איפה המשפט צריך להתערב כמערכת בונה הסכמות? נשיאת בית משפט עליון איננה משכנעת בגישתה לשינוי הנדרש במערכת המשפט. חיות דיברה על חוסר תקנים למשל. זה פרט טכני שלא מספיק, יש לחשוב על מה יש לתקן! וכאמור יש מה לתקן במערכת המשפט. צודקת הנשיאה חיות במובן התקנים כאשר מוגשות בישראל כל שנה לפחות 800,000 תביעות חדשות והמשפטים מתארכים עד כדי שנים.

יש להגיע לפתרון בתוך מתחם של פשרה דמוקרטית ויש להגדירה. בפועל :ח"כ רוטמן יו"ר ועדת החוקה בכנסת ושר המשפטים לוין הינם בעלי תפיסות של מציאות עובדתית קשה של מערכת המשפט כיום. פרופ' ליפשיץ טוען כי השתתף במסגרת קבוצה שהציעה פתרונות שנדחו, ומכיוון שכך זה מאפשר לו להיות שותף במחאה נגד הממשלה. 

 

פרופ? מאוטנר טוען כי הממשלה מורכבת מחמש מפלגות קיצוניות ,חוץ מהליכוד. לדעתו, ההסכמים הקואליציוניים הם ביטוי הלכתי דתי וזו בעיה עתידית: בתי הדין יהיו בוררים והמשפט העברי ישלוט בתחום המשפט, מעמדן של הנשים עלול להיפגע, עלולה להתבצע הפרדת לאומים על רקע אפליה דתית, בעיית חוק החמץ ונורמות דתיות. גם שינוי מעמד שר המשטרה ויועץ משפטי איננו ברור.

 

מאוטנר צופה הגדלת תמיכות לתנועת חב?ד שהיא תנועה מיסיונרית לחיזוק זהות היהודית למשל, שתגרור למצב פוסט הגמוני של מלחמות יהודים בעצימות גבוהה. זה אומר שתהיה הגמוניה דתית.

המעמד שניתן לשר האוצר סמוטריץ בשטחים עלול להוביל לאי ציות אזרחי!

לשר לביטחון לאומי בן גביר ( תואר מפקפק למי שלא מבין באמת מהו ביטחון לאומי שעוסק בזירות כמו כלכלה ,בטחון, חברה, מצב פנימי ויחסים בינלאומיים),תהיה זכות וטו במצבים כאלה ואחרים. ייווצר מצב של השוואת תארים רבניים לאקדמאים, ירידה מקצועית של שרות המדינה, הצפת מוסדות מנהל ציבורי בחרדים. בתחום האזרחי עלולה להסלים הפליית ערבים על ידי צ?ופר למשרתי צבא להתקבל ללימודי רפואה ומשפטים באוניברסיטאות. המשמעות: יהיו פחות ערבים בוגרי פקולטות ופחות תקצוב מוסדות בנגב ובגליל.  

אם הכל ימומש, יתקיים שינוי פני המדינה. עלולים להיות תכנים דתיים במדינה ופחות זכויות לסקטורים שונים. 

כאמור, ייתכן אי ציות אזרחי במטרה להפר חוק לא חוקי, אבל מותר לעבור להפרת חוק בתנאי שזו האופציה האחרונה. כרגע מתנהל משא ומתן בין הקואליציה והאופוזיציה שמתנהל בבית נשיא המדינה. עדיין לא הגענו למצב של אי ציות אזרחי כמו אי תשלום מיסים ועוד.

ההסכמים הקואליציוניים יגררו לשינוי משטר! יש הכשר להמשיך באי ציות אזרחי בגלל ההסכמים הקואליציוניים ולדעת מאוטנר זו דרך לאי ציות אזרחי. 

גם אי ציות אזרחי ברמה של 20% זה מסוכן!

חשוב לומר כי הכוונה לאי ציות בגלל הסכמים קואליציוניים ולא בגלל פוליטיקה!! טוען פרופ' מאוטנר.

 

לדעתי, יהיה כבר קשה להחזיר את הגלגל לאחור מהיבט השסע בעם. זה יימשך לפחות בשנים הקרובות הפתרון המרכזי נעוץ בשיטת הבחירות בישראל זה לא דבר שהולך להשתנות עקב סירוב מובטח של מפלגות קטנות שינוי המערכת המשפטית בישראל שמשמעותה שינוי של כ-155 חוקים עלולה לגרום למרד והפיכה בעם שסוע שמוקף ב מעל 20 מדינות ערביות ותנועות טרור. גם לאחר 75 שנות קיום מדינת ישראל ,הביטחון הלאומי שלנו לא ברור מאליו ועל חרבנו אנו חיים. עכשיו, עם כינונה של ממשלה חדשה שנשענת על אידיאולוגיה די קיצונית עם כוונה ליישום השינויים המשפטיים בישראל- נוצר מצב שבזירה הפנימית בישראל וכן בזירה החיצונית הבינלאומית שבו נפגעת רגמת החוסן הלאומי של מדינתנו, תוך יצירת שסע נוראי ומסוכן בעם.

 הפתרון הבסיסי נעוץ בשינוי שיטת הבחירות בישראל. תהליך כזה ימנע מצבים שמפלגות ממש קטנות תהוונה "לשון מאזניים" שכופה נהגים על כל העם. לצערי זה לא בר ביצוע היות ומפלגות קטנות תחשושנה להיעלם מן המפה הפוליטית, ובוודאי תתנגדנה להעלאת אחוז החסימה.

 

לסיכום: ללא מתווה פשרה הגיוני במערכת המשפט בישראל- קיימת סכנת מרי והפיכה 

יעקב רוב

חוקר

Scientist




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב