גרפונומיקה- לא כולם יודעים...
בשעה שכולנו יודעים מהי גרפולוגיה וגרפולוגיה משפטית, הרי שמעטים מודעים לקיומה של גרפונומיקה (GRAPHONOMICS), לא כל שכן למהותה.
מהי גרפונומיקה?
הגרפונומיקה התפתחה כתוצאה מערעור על תקיפותה של הגרפולוגיה בשנות ה60-70 של המאה הקודמת. אך שלא כצפוי על ידי הוגיה, ממצאיה דווקא מעניקים לגרפולוגיה, ובעיקר לגרפולוגיה המשפטית, משנה תוקף.
הגרפונומיקה היא דיסצפלינה אשר נטלה על עצמה לעסוק בחקר כתב היד וציורים באמצעות כלים מדעיים ומדידים. כמו הגרפולוגיה, היא יוצאת מנקודת הנחה כי פעולת הכתיבה היא תהליך תנועתי- תפיסתי, פעולה רגישה מאוד ומושפעת מגורמים רבים. מקימי האגודה לגרפונומיקה, אשר עם חבריה נמנים נוירולוגים, פסיכולוגים, אנשי חינוך ומומחים בתחום מחשבים והנדסת אנוש, שמו להם למטרה לאתר את הגורמים המעורבים בפעולת הכתיבה ואת היחסים בינם. השאלות שעולות במחקריהם מגוונות: מה טיב הקשר שבין גורמי התכנון לבצוע תנועות הכרוכות בציור או בכתיבה? כיצד תלויים תוצרי הכתיבה במערכות נוירו-מוטוריות שונות? מה תפקידו של הזיכרון בתנועת הציור והכתיבה? כיצד משפיעה הפרעת קשב וריכוז על תנועת הכתיבה?
העוסקים בגרפונומיקה אינם מסיקים על תכונות אישיות מתוך הכתב, אך בונים מודלים לחקר דפוסים, תבניות ותהליכים שמופעלים בשלבי כתיבה שונים, החל משלב לימוד הכתיבה ועד לכתיבת האדם המבוגר. מטרות מחקריהם נועדו לקדם באופן תיאורטי ומעשי תחומים כגון: איזה מדדים ומכשירים יעילים בחקר תנועת הכתיבה? כיצד ניתן להאיץ את קצב זיהוי כתב יד באמצעות מחשב? הם אף עוסקים בבניית מודלים ממוחשבים אשר יאפשרו חיקוי, מוצלח ככל האפשר, של תנועות הרישום האנושיות. כמו כן נבדקות דרכים לזיהוי תמונות כתב סטטיות כמו גם זיהויה של כתיבה דיגיטלית, לצורך זיהוי חתימות וכתבי יד הישימות בתחום הגרפולוגיה המשפטית.
האם קיים רציונל משותף בין גרפולוגיה, גרפולוגיה משפטית וגרפונימיקה?
כגרפולוגית משפטית ותיקה אני סבורה שכן. אף שהגרפולוגיה ה"קלאסית" אינה עוסקת במדידה מדויקת של תהליכי כתיבה, כפי שעושה זאת הגרפונומיקה, ידועה לגרפולוגים העובדה שפעולת הכתיבה היא פעולה מורכבת ביותר. על מנת לסבר את האוזן, נציין שהיא דורשת קואורדינציה וסנכרון מרבי בין למעלה מ-40 שרירים הנמצאים בכך היד, האמה והזרוע שלנו! שלא לדבר על מעורבות מערכות מוחיות שונות בתהליך הכתיבה. כבר מקדמת דנא, ידוע שפעולת הכתיבה מושפעת מגורמים שונים כגון גיל הכותב, מצב בריאותי, נטילת תרופות, פגיעה ביד הכותבת ולא בכדי הכתיבה מכונה על ידי הגרפולוגים "כתב המוח".
מעבר לעובדה כי לכל אדם כתב יד ייחודי לו, הרי שפעולות הכתיבה אשר מקורן בתהליכים פסיכו-מוטוריים רגישים ומורכבים ולכן, מורכבותן אינה מאפשרת לאדם לזייף כתב יד שאינו שלו, ואף "מסגירות" אותו בשעת ניסיון לביצוע זיוף עצמי. כך, גם אדם שלומד את הכתב או את החתימה שהוא מעוניין לזייף, נצמד בדייקנות לעיצוב צורות הכתב, לגודל ואף להתארגנות על הנייר, אולם לעולם לא יוכל להפנים ולהטמיע את תנועת הכתיבה העמוקה של מושא הזיוף.
וכך, למרות שתחום הגרפונומיקה התפתח כחלוק על הגרפולוגיה, ומתוך צורך להכניס מדדים מדויקים לפעולת הכתיבה, בסופו של יום, רבים ממצאיו עולים בקנה אחד עם יסודות הגרפולוגיה כמו גם עם היסודות עליהם מושתת זיהוי וגילוי זיופים בתחום הגרפולוגיה המשפטית.
מידע נוסף אודות כנסים ופרסומים בתחום ניתן למצוא באתר האגודה הגרפונומית:
דבורה הראל - מבכירי הגרפולוגים בארץ. עוסקת בתחומים מגוונים של הגרפולוגיה. בשנים האחרונות מתמקדת פעילותה באבחון זיופים של מסמכים וכתבי יד. היא מנחה מתמחים בתחום הגרפולוגיה ומעבירה קורסים ייחודיים לגרפולוגיה ולגרפולוגיה משפטית. מומחיותה ממונה על ידי בתי משפט וגופים ציבוריים ופרטיים. עוסקת גם במתן ייעוצים אישיים וארגוניים, מזה למעלה מ - 20 שנה. מחברת הספר "נכתב בנפש" בהוצאת המכללה למנהל, וכן מאמרים מקצועיים שונים.
www.harell-graphology.co.il