דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי שמע על גרפונומיקה? 

מאת    [ 08/06/2014 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 3061 פעמים ]

 גרפונומיקה- לא כולם יודעים...

 

בשעה שכולנו יודעים מהי גרפולוגיה וגרפולוגיה משפטית, הרי שמעטים מודעים לקיומה של גרפונומיקה (GRAPHONOMICS), לא כל שכן למהותה.

מהי גרפונומיקה?

הגרפונומיקה התפתחה כתוצאה מערעור על תקיפותה של הגרפולוגיה בשנות ה60-70 של המאה הקודמת. אך שלא כצפוי על ידי הוגיה,  ממצאיה דווקא מעניקים לגרפולוגיה, ובעיקר לגרפולוגיה המשפטית, משנה תוקף.

הגרפונומיקה היא דיסצפלינה אשר נטלה על עצמה לעסוק בחקר כתב היד וציורים באמצעות כלים מדעיים ומדידים. כמו הגרפולוגיה, היא יוצאת מנקודת הנחה כי פעולת הכתיבה היא תהליך תנועתי- תפיסתי,  פעולה רגישה מאוד ומושפעת מגורמים רבים. מקימי האגודה לגרפונומיקה, אשר עם חבריה נמנים נוירולוגים, פסיכולוגים, אנשי חינוך ומומחים בתחום מחשבים והנדסת אנוש, שמו להם למטרה לאתר את הגורמים המעורבים בפעולת הכתיבה ואת היחסים בינם. השאלות שעולות במחקריהם מגוונות: מה טיב הקשר שבין גורמי התכנון לבצוע תנועות הכרוכות בציור או בכתיבה? כיצד תלויים תוצרי הכתיבה במערכות נוירו-מוטוריות שונות? מה תפקידו של הזיכרון בתנועת הציור והכתיבה? כיצד משפיעה הפרעת קשב וריכוז על תנועת הכתיבה?

העוסקים בגרפונומיקה אינם מסיקים על תכונות אישיות מתוך הכתב, אך בונים מודלים לחקר דפוסים, תבניות ותהליכים שמופעלים בשלבי כתיבה שונים, החל משלב לימוד הכתיבה ועד לכתיבת האדם המבוגר. מטרות מחקריהם נועדו לקדם באופן תיאורטי ומעשי  תחומים  כגון: איזה מדדים ומכשירים יעילים בחקר תנועת הכתיבה? כיצד ניתן להאיץ את קצב זיהוי כתב יד באמצעות מחשב? הם אף עוסקים בבניית מודלים ממוחשבים אשר יאפשרו חיקוי, מוצלח ככל האפשר, של תנועות הרישום האנושיות. כמו כן נבדקות דרכים לזיהוי תמונות כתב סטטיות כמו גם זיהויה של כתיבה דיגיטלית, לצורך זיהוי חתימות וכתבי יד הישימות בתחום הגרפולוגיה המשפטית.

האם קיים רציונל משותף בין גרפולוגיה, גרפולוגיה משפטית וגרפונימיקה?

כגרפולוגית משפטית ותיקה אני סבורה שכן. אף שהגרפולוגיה ה"קלאסית" אינה עוסקת במדידה מדויקת של תהליכי כתיבה, כפי שעושה זאת הגרפונומיקה, ידועה לגרפולוגים העובדה שפעולת הכתיבה היא פעולה מורכבת ביותר. על מנת לסבר את האוזן, נציין שהיא דורשת קואורדינציה וסנכרון מרבי בין למעלה מ-40 שרירים הנמצאים בכך היד, האמה והזרוע שלנו! שלא לדבר על מעורבות מערכות מוחיות שונות בתהליך הכתיבה. כבר מקדמת דנא, ידוע שפעולת הכתיבה מושפעת מגורמים שונים כגון גיל הכותב, מצב בריאותי, נטילת תרופות, פגיעה ביד הכותבת ולא בכדי הכתיבה מכונה על ידי הגרפולוגים "כתב המוח".

מעבר לעובדה כי לכל אדם כתב יד ייחודי לו, הרי שפעולות הכתיבה אשר מקורן בתהליכים פסיכו-מוטוריים רגישים ומורכבים ולכן, מורכבותן אינה מאפשרת לאדם לזייף כתב יד שאינו שלו, ואף "מסגירות" אותו בשעת ניסיון לביצוע זיוף עצמי. כך, גם אדם שלומד את הכתב או את החתימה שהוא מעוניין לזייף, נצמד בדייקנות לעיצוב צורות הכתב, לגודל ואף להתארגנות על הנייר, אולם לעולם לא יוכל להפנים ולהטמיע את תנועת הכתיבה העמוקה של מושא הזיוף.

 

וכך, למרות שתחום הגרפונומיקה התפתח כחלוק על הגרפולוגיה, ומתוך צורך להכניס מדדים מדויקים לפעולת הכתיבה, בסופו של יום, רבים ממצאיו עולים בקנה אחד עם יסודות הגרפולוגיה כמו גם עם היסודות עליהם מושתת זיהוי וגילוי זיופים  בתחום הגרפולוגיה המשפטית.

 

מידע נוסף אודות כנסים ופרסומים בתחום ניתן למצוא באתר האגודה הגרפונומית:

http://www.graphonomics.org

 

דבורה הראל - מבכירי הגרפולוגים בארץ. עוסקת בתחומים מגוונים של הגרפולוגיה. בשנים האחרונות מתמקדת פעילותה באבחון זיופים של מסמכים וכתבי יד. היא מנחה מתמחים בתחום הגרפולוגיה ומעבירה קורסים ייחודיים לגרפולוגיה  ולגרפולוגיה משפטית. מומחיותה ממונה על ידי בתי משפט וגופים ציבוריים ופרטיים. עוסקת גם במתן ייעוצים אישיים וארגוניים, מזה למעלה מ - 20 שנה. מחברת הספר "נכתב בנפש" בהוצאת המכללה למנהל, וכן מאמרים מקצועיים שונים.


www.harell-graphology.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב