בעיות חברתיות - טיפול באומנות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

בעיות חברתיות - טיפול באומנות 

מאת    [ 29/06/2012 ]
מילים במאמר: 430   [ נצפה 4141 פעמים ]

 
 

ילדים סופגים דחייה, לעג והצקות מילדים אחרים, מגיעים הביתה בוכים ואומללים. מסרבים לחזור לגן/בית ספר ואנחנו ההורים מגיבים לפעמים באומללות אבל ברוב המקרים "הדם עולה לנו לראש" ואנחנו מתחילים לפעול כנגד כול הסביבה למען ילדינו-עולמינו.

ישנה דרך לרתום את הסביבה לעזרתנו ושיתוף פעולה בין ההורים לגננת/המורה חיוני ביותר. ליצור "סביבה נוחה" זה דבר אחד ותלוי בהרבה גורמים אבל, החשוב והיעיל יותר זה להעשיר ולהעצים את הילד, להעצים את כוחו ולצייד אותו במיומנויות חברתיות על מנת שיוכל לקבל ביטחון וכוח.

התערבות בגיל מוקדם מאפשרת מניעה של בעיה לאורך זמן. ילדים שמתקשים ביצירת מערכות יחסים חברתיות מגלים קושי בהבנת סיטואציות, קושי בפתרון בעיות וכתוצאה מכך מגיבים לעיתים קרובות באלימות או חשופים להצקות.

הטיפול מבוסס על עקרונות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית, לימוד הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגות.

שימת דגש על הקשיים החברתיים על רקע חסך רגשי או חסך חברתי: היפגעות, פגיעה באחר, חוסר הבנה חברתית, ויתור על העצמי, ויתור על האחר, חוסר קישורי שיחה.

בטיפול קבוצתי, ניתן דגש על שיתוף בחוויות אישיות ובמצוקות, מד רגשות, מצב הרוח, מיומנויות חברתיות, תפקוד בקבוצת השווים, חיזוקים חיוביים, דימוי וביטחון העצמי, הרפיה ודמיון מודרך.

בטיפול פרטני, קיימות שלוש רמות של התייחסות: הראשונה, התייחסות לרגש הגלוי ומראה למטופל, "אני רואה אותך". השנייה, התייחסות למקום יותר פנימי של הלא מודע, כמו לרגש לא גלוי שמפעיל את המטופל, פחד, חרדה, והאפשרות השלישית, התייחסות לפתרון, לתת את היד, לחבק, לתת סולם.

המטפל מהווה דמות יציבה ובכך מיטיבה לסייע לתהליך שינוי, שבו המטופל מוותר על חלקים מסוימים באישיותו ומפתח חדשים. זוהי הדרך לבניית זהות.

בטיפול באמנויות, משתמשים בחומר, בסיפור, משחק, מוסיקה ותנועה כדי לאפשר הבאת והבעת רגשות, מחשבות, כעסים, פחדים ואת מגוון הרגשות שמעסיקים אותנו. דרך היצירה רוכשים מיומנויות של הבעה, תקשורת, שיתוף והקשבה, התמודדות עם חלקים מאיימים, חיבור לכוחות וחלקים החזקים. לא נעשה לימוד אמנות ואין צורך בידע מוקדם, אין התייחסות אסטטית למוצרים או שיפוטיות לתוצרים.

המפגשים יוצרים סביבה בטוחה ויצירת אמון המאפשרת חוויה ספונטאנית של היצירה. תהליכים אלה מחזקים את הדימוי העצמי, את הביטחון ותחושת הסיפוק, מרחיבים את יכולת התגובה ומחזקים את יכולת ההתמודדות עם מצוקות רגשיות הקשורות לעצמי וליחסים עם האחרים. מושגת תובנה, צמיחה והתקדמות אישית. מגוון החומרים הנמצאים בקליניקה מעורר לעשייה, מפעיל את החושים, הדמיון והפנטזיה ויחד עם זה עוזר למטופל להתחבר למציאות בצורה לא מאיימת.

מיומנויות חברתיות נחוצות לאדם על מנת ליצור אינטראקציה חברתית יעילה. הכישורים הנחוצים לאינטראקציה חברתית כוללים יכולת לווסת רגשות ולהגיב בהתאם לסיטואציה החברתית, עמידה בתסכול, יכולת לקבל ולפעול לפי נורמות חברתיות מקובלות, יכולת ליזום ולהשתלב בקבוצה ולהיות אמפטי ורגיש לאחר.

לילד יש בעיות חברתיות? הורים, איך תעזרו לו

 

 

 

עינת לב ארי M.A בתרפיה ביצירה והבעה תרפיסטית באמנות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.   054-6262291 אתר: http://www.einatlevari.co.il>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב