דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעיות חברתיות - טיפול באומנות 

מאת    [ 29/06/2012 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 6071 פעמים ]

ילדים סופגים דחייה, לעג והצקות מילדים אחרים, מגיעים הביתה בוכים ואומללים. מסרבים לחזור לגן/בית ספר ואנחנו ההורים מגיבים לפעמים באומללות אבל ברוב המקרים "הדם עולה לנו לראש" ואנחנו מתחילים לפעול כנגד כול הסביבה למען ילדינו-עולמינו.

ישנה דרך לרתום את הסביבה לעזרתנו ושיתוף פעולה בין ההורים לגננת/המורה חיוני ביותר. ליצור "סביבה נוחה" זה דבר אחד ותלוי בהרבה גורמים אבל, החשוב והיעיל יותר זה להעשיר ולהעצים את הילד, להעצים את כוחו ולצייד אותו במיומנויות חברתיות על מנת שיוכל לקבל ביטחון וכוח.

התערבות בגיל מוקדם מאפשרת מניעה של בעיה לאורך זמן. ילדים שמתקשים ביצירת מערכות יחסים חברתיות מגלים קושי בהבנת סיטואציות, קושי בפתרון בעיות וכתוצאה מכך מגיבים לעיתים קרובות באלימות או חשופים להצקות.

הטיפול מבוסס על עקרונות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית, לימוד הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגות.

שימת דגש על הקשיים החברתיים על רקע חסך רגשי או חסך חברתי: היפגעות, פגיעה באחר, חוסר הבנה חברתית, ויתור על העצמי, ויתור על האחר, חוסר קישורי שיחה.

בטיפול קבוצתי, ניתן דגש על שיתוף בחוויות אישיות ובמצוקות, מד רגשות, מצב הרוח, מיומנויות חברתיות, תפקוד בקבוצת השווים, חיזוקים חיוביים, דימוי וביטחון העצמי, הרפיה ודמיון מודרך.

בטיפול פרטני, קיימות שלוש רמות של התייחסות: הראשונה, התייחסות לרגש הגלוי ומראה למטופל, "אני רואה אותך". השנייה, התייחסות למקום יותר פנימי של הלא מודע, כמו לרגש לא גלוי שמפעיל את המטופל, פחד, חרדה, והאפשרות השלישית, התייחסות לפתרון, לתת את היד, לחבק, לתת סולם.

המטפל מהווה דמות יציבה ובכך מיטיבה לסייע לתהליך שינוי, שבו המטופל מוותר על חלקים מסוימים באישיותו ומפתח חדשים. זוהי הדרך לבניית זהות.

בטיפול באמנויות, משתמשים בחומר, בסיפור, משחק, מוסיקה ותנועה כדי לאפשר הבאת והבעת רגשות, מחשבות, כעסים, פחדים ואת מגוון הרגשות שמעסיקים אותנו. דרך היצירה רוכשים מיומנויות של הבעה, תקשורת, שיתוף והקשבה, התמודדות עם חלקים מאיימים, חיבור לכוחות וחלקים החזקים. לא נעשה לימוד אמנות ואין צורך בידע מוקדם, אין התייחסות אסטטית למוצרים או שיפוטיות לתוצרים.

המפגשים יוצרים סביבה בטוחה ויצירת אמון המאפשרת חוויה ספונטאנית של היצירה. תהליכים אלה מחזקים את הדימוי העצמי, את הביטחון ותחושת הסיפוק, מרחיבים את יכולת התגובה ומחזקים את יכולת ההתמודדות עם מצוקות רגשיות הקשורות לעצמי וליחסים עם האחרים. מושגת תובנה, צמיחה והתקדמות אישית. מגוון החומרים הנמצאים בקליניקה מעורר לעשייה, מפעיל את החושים, הדמיון והפנטזיה ויחד עם זה עוזר למטופל להתחבר למציאות בצורה לא מאיימת.

מיומנויות חברתיות נחוצות לאדם על מנת ליצור אינטראקציה חברתית יעילה. הכישורים הנחוצים לאינטראקציה חברתית כוללים יכולת לווסת רגשות ולהגיב בהתאם לסיטואציה החברתית, עמידה בתסכול, יכולת לקבל ולפעול לפי נורמות חברתיות מקובלות, יכולת ליזום ולהשתלב בקבוצה ולהיות אמפטי ורגיש לאחר.

לילד יש בעיות חברתיות? הורים, איך תעזרו לו

 

 

 

עינת לב ארי M.A בתרפיה ביצירה והבעה תרפיסטית באמנות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.   054-6262291 אתר: http://www.einatlevari.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב