דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי גלאוקומה ומי נמצא בסיכון לחלות בה? 

מאת    [ 12/03/2012 ]

מילים במאמר: 358   [ נצפה 10153 פעמים ]

מהי גלאוקומה ומי נמצא בסיכון לחלות בה?

גלאוקומה, או בשמה העברי שהעניקה לה האקדמיה ? ברקית, היא אחת ממחלות העיניים הקשות ביותר שאיתה מתמודד כיום העולם המערבי. גלאוקומה נחשבת כיום לגורם השני במעלה לעיוורון בעולם המערבי (הגורם הראשון במעלה הוא מחלת עיניים בשם רטינטיס פיגמנטוזה). קרוב לשליש מהלוקים במחלה יתעוורו באחת מעיניהם, ואחד מכל עשרה חולי גלאוקומה יסבול בסופו של דבר מעיוורון בשתי העיניים.

 

גלאוקומה היא למעשה קבוצה של כמה מחלות עיניים, הפוגעות כולן ביכולת של העין להעביר מסרים שנקלטים בה אל המוח. נהוג לחלק את סוגי הגלאוקומה לשניים ? גלאוקומה פתוחת זווית, וגלאוקומה סגורת זווית. מרבית חולי הגלאוקומה בישראל סובלים מגלאוקומה פתוחת זווית, שנגרמת מניקוז לא תקין של נוזלים מהעין אל מערכת כלי הדם מחוץ לעין. הצטברות הנוזלים בעין גורמת ללחץ גבוה על העין, שמוביל לנזקים בלתי הפיכים ואף לאובדן הראייה. בסוג הגלאוקומה השני, הגלאוקומה סגורת הזווית, הלחץ על העין נובע מחסימה של המרווח שבין הקרנית לקשתית, המכונה הלשכה הקדמית של העין.

 

מרבית החולים הסובלים מגלאוקומה אינם מודעים לקיומה של המחלה בשלביה הראשוניים, היות שהיא אינה גורמת לכאבים, גם בקרב קבוצות סיכון. לעתים קרובות הבדיקות לגילוי המחלה נעשות רק בשלב שבו נגרם כבר נזק בלתי הפיך לעצבי הראייה, ולא ניתן להעניק לחולה טיפול מונע שיעצור את התפשטות המחלה. הסיכון לחלות בגלאוקומה גבוה יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת ? אחד מכל עשרה אנשים בגיל 70 ומעלה חולה בגלאוקומה, אך גם בגילאים מוקדמים יותר המחלה קיימת, ופוגעת באחד מכל 50 אנשים בגיל 40 ומעלה. גורמים נוספים שעלולים להגדיל את הסיכון לגלאוקומה הם קוצר ראייה, לחץ דם גבוה, מיגרנות, מחלות כלי דם ומקרים משפחתיים של לחץ תוך עיני מוגבר, שממנו סובלים כ- 8% מהאוכלוסייה הבוגרת.

 לחץ תוך עיני מוגבר הגורם העיקרי למחלת הגלאוקומה, אך לא אצל כל מי שסובל מלחץ תוך עיני מוגבר תתפתח גלאוקומה, וכן ישנם מקרים של טיפול בגלאוקומה גם עם לחץ תוך עיני תקין. 

למרבה הצער אין כיום טיפול רפואי מוכר שיכול לתקן נזקים שנגרמו כתוצאה מגלאוקומה. מטרת האבחון של המחלה היא לגלות אותה בשלבים מוקדמים ככל האפשר, אז ניתן להקל על הלחץ התוך עיני של החולה, לשפר בצורה את זרימת הדם לעין, ולכל הפחות להקל על הפגיעה בעצב הראייה, או לעצור לחלוטין את המשך התפשטות הגלאוקומה.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב