מה בין אמונה טפלה לסתם אמונה?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה בין אמונה טפלה לסתם אמונה? 

מאת    [ 19/03/2011 ]
מילים במאמר: 713   [ נצפה 4732 פעמים ]

מכירים אמונות טפלות?

למשל: להתרחק מחתול שחור, לירוק כשרואים חתול שחור, לא לעבור מתחת לסולם הנשען אל הקיר, לא לקנות נעליים לבן הזוג מחשש שיעזוב אותך. וישנו גם כל הנושא של קמיעות: לקבוצת הכדורגל בני-יהודה יש תרנגול שאמור לעזור לקבוצה, יש המקישים שלוש פעמים על שולחן העץ למניעת עין הרע, ויש גם חמסות.

יש למכביר אמונות שמסווגות בתועדתנו כטפלות.

 

למה הכוונה באמונה טפלה?

האם המונח "טפלה" בא לשקף את ספקנותנו בה? האם אנו משתמשים בתואר זה כשאנו בעצם אומרים: אני לא מאמין בזה, אך יש אחרים שמאמינים בזה? האם במונח הזה אנו באים להבדיל אמונה טפלה מאמונה אחרת, שאינה טפלה? כלאמר יש אמונות טפלות ויש אמונות ?אמיתיות?? איך ניקרא לאמונה שהיא אינה אמונה טפלה?  אולי "סתם אמונה", אולי "אמונה אמיתית", אולי "אמונה עמוקה".

כבר כשמחפשים מונח שמבדיל בין שני סוגי האמונות זה מתחיל להיות מורכב.

 

איזו אמונות "אמיתיות" אתם מכירים?

אמונה באלוהים, למשל. ניתעלם לרגע מהגדרת האלוהים (שהרי יש אלוהים יהודי, יש אלוהים מוסלמי, יש אלוהים נוצרי, יש אלוהי הטבע של שפינוזה, ?).

יש עוד? קשה למצוא? אולי אמונה ב"וודו"? אולי גם היא נחשבת "טפלה"?

 

אבל הבה נתיחס לאמונה באלוהים. זו לא נתפשת כאמונה טפלה אצל מרבית אוכלוסיית העולם. המאמינים הדתיים בוודאות לא יכנו אמונה זו כטפלה. גם מוסלמי אדוק לא יכנה את הדת היהודית (ולהפך) כאמונה טפלה. גם אתאיסטים גמורים לא ישתמשו בשם התואר "טפלה" כשידברו על אמונה באלוהים.

מה עושה את האמונה באלוהים אמונה "אמיתית" ולא אמונה טפלה?

 

האם אמונה טפלה פחות יעילה מאמונה "אמיתית"? כלאמר האם אכן דבקות בשמירת מצוות ועשיית דבר האלוהים מצליחה יותר, לפחות סטטיסטית, מאשר למשל 3 נקישות על שולחן העץ? או האם היא מצליחה יותר מאתאיזם מוחלט? בטוחני שאם נעשה סטטיסטיקה ונברר בין כל חולי סרטן המעי הגס בעולם, מי מקיים מצוות ומי אתאיסט, נווכח לראות שלמאמינים באלוהים אין פה יתרון. או נבדוק למשל את פילוג האמונה והאתאיזם בין כל ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים; לא ניראה לי שהאתאיסטים נפגעים יותר.  

 

אולי המבדיל בין אמונה טפלה ל"אמיתית" היא כמות המאמינים? מיליארדים מתושבי כדור הארץ מאמינים באלוהים היהודי/נוצרי/מוסלמי. זהו מבדל חשוב, אולם לדעתי הוא זמני לתקופתנו. שהרי, בתקופה ההלניסטית והרומית היתה האמונה באלי האולימפוס האמונה הרווחת בעולם "הנאור"של אז, והיום אין אדם שיהין לאמר שזאת אמונה "אמיתית". האמונה באלי האולימפוס הפכה להיות "טפלה" ואפילו נעלמה מן העולם.

איני מצליח למצוא אופיין מובהק שיוכל לסווג אמונות לטפלות ו"אמיתיות". ומשום שכבר עייפתי, אסכם כך: מסקנתי הבלתי נימנעת היא שכל האמונות הינן אמונות טפלות. גם האמונה באלוהים.

 

מישהו מצחיק אמר: איני מאמין באמונות טפלות, כי זה מביא מזל רע?J

וזה מזכיר לי את שלימדתי את ילדי: אלוהים מעניש רק את מי שמאמין בו. L

לא כך?

                                                *********   

עוד בנושאים אלו:

 www.philosophy.books4view.com,

ציון שוחט הוא בעל תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה, תואר שני בהנדסה בינתחומית, ותואר שני במנהל עסקים. תחומים: אופניים, מחשבים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב