דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הידרותרפיה-מודל טיפולי ייחודי לשיקום עמוד שידרה 

מאת    [ 26/01/2011 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 2886 פעמים ]

"לא מצליחה לשבת בכיתה. כל הזמן משנה את התנוחה ופתאום גם שורפות לי הרגליים."

מבלי דעת, תיארה הנערה דלקת נפוצה בעצב ה"סיאטיק" (sciatic nerve) , שנגרמת בגלל עומסים על הגב התחתון, תורשה, חולשה שרירית, תאונה, שינויים ניוניים, היצרות בתעלת עמוד השידרה ועוד ועוד. כיון שככל שמתבגרים, מתרבים השינויים הניוונים בעמוד השדרה, רב הסיכויים הם, שנפגוש אנשים מבוגרים, כאוכלוסיית יעד לטיפול ההידרותרפי.

אנו מנסים לתת מענה לבעיות שלד, שידרה ושרירים, ומנצלים את תכונות הפיסיקליות של המים, על מנת להשיג את ההקלה בכאב ובמתח השרירי, כמו גם, לאפשר את תחזוקת העתיד, המונעת טראומות חוזרות.

המודל לשיקום גב, שפותח במרכז ההידרותרפיה "גלגל הצלה", יתייחס למפרק הפגוע בעמוד השידרה, ולשרירים הסובבים אותו.

הוא מתחלק ל-3 חלקים: אבחון, טיפול ותחזוקה.

נקדיש את המשפטים הבאים לתהליך האבחון, שמטרתו לאפשר לנו לתכנן את ההליך הטיפולי עצמו, על מטרותיו, תדירות מומלצת וכו'.

אין לשכוח:

המטופל עייף מדיבורים. הוא היגיע אלינו אחרי שיחות עם רבים. עלינו להוכיח, כי אנו מסוגלים להקל, כבר בפגישה הראשונה, אך מקצוענותינו תיבחן ביכולתינו להרכיב סידרה של טיפולים, שבסיומה המטופל יחזור לחיי יום יום נורמליים.  

המטופלים מגיעים למרחב המים, כשרובם כואבים, ועם כניסתם לבריכה המחוממת, גם בקיץ, יזכו לרגע של חסד, ורוגע ישתלט על גופם, אותו לא חוו זמן רב. עם כל זאת, על מנת לתכנן את התהליך הטיפולי, יש לבדוק אם המטופל יגיב בשחרור על העיסוי הרפואי, ואם כן, האם המתיחות של השרירים באזור, ישפיעו בחיוב על שריריו. במעבר האחרון לאותו אבחון, תיבחן יכולתו של המטופל לעמוד בסיבובים, שעמוד השידרה הפגוע, יהווה את ציר האורך.

שלבי האבחון:

1.עיסוי רפואי.

מחפשים מסביב למפרק הפגוע שרירים, שהטונוס שלהם גבוה. בעיסוי מסורתי,כמו בלישת בצק, ובלחיצות קלות, אך עמוקות, משטחים את הקשיות באזור, המונעת תנועה וגורמת לכאב בנוסף לפתולוגיה האורתופדית.

 

2. בוכנה: דחיסה ומתיחה.

אפשר לדמיין את המפרק הפגוע לפקק שלא נפתח, או אקורדיון שלא היה בשימוש..........והוא מאובק ומסרב לנגן. המטרה להגיע לשחרור מה"תקיעות" בה הוא מצוי. אחרי העיסוי, שבוצע בשלב הקודם, השרירים מסביב למפרק משוחררים, גם אם לדקות,שעות או ימים, ולכן ניתן למתוח קלות את השריר, באחיזה בשני קצותיו, ומייד לקרב קצוות אלה האחד אל השני, על מנת להוריד את המתח ולהעלותו לסירוגין, וכך לשמר את גמישותו.

 יש לחזור על הפעולה כמה פעמים, ולהשתמש במנחים שונים. תוצאה שונה תקבל אם מתח ונשחרר את השריר על הגב, על הבטן, בישיבה, או ל הצד.

לדוגמה:

הפגיעה הנפוצה ביותר היא באזור הגב התחתון. את העיסוי מבצעים, כשהמטופל שוכב על הגב;  צווארון לצווארו, ואטרייה מתחת לרגליו; אם העיסוי הראשון יתבצע כשאנו עומדים לפני ראשו של המטופל, והעיסוי השני מצד רגליו המפוסקות, יטופלו אותם שרירים, אך התוצאה תהיה מגוונת ואפקטיבית.

 עם תם העיסוי עוברים לשלב הבא:

נעמדים מאחורי המטופל, כתפיים במים, ואוחזים בכתפיו או בראשו (יד אחת מתחת לסנטר ושנייה עוטפת את הגולגולת), או מתחת לבית השחי או במותניים. באיטיות דוחפים קדימה-דחיסה, ומחזירים במשיכה לנקודת ההתחלה- מתיחה. חוזרים על התנועה כמה פעמים, כדי להשיג את הגמישות שניטלה ממנו בגלל הפגיעה.

כמות המתיחות והשחרור, מהירות ההובלה של הגוף תוך כדי הטיפןל, והכוח המושקע, הינם נגזרת של תגובת המטופל וניסיוננו.  אפשר לעשות את התהליך מכיוון הרגליים, וכ"כ, כשהמטופל שוכב על הבטן, בתנאי ששולט במיומנות השחייה, ומסוגל להפנות ראשו לנשימה ללא נזק לעמוד שידרה צווארי.

3. סיבוב:

תם השלב השני. אנו הופכים את המפרק הפגוע לציר תנועה, ומציירים עיגול ל-2 הכיוונים, בשלושה מישורים: חיצי, רחבי ואופקי.  תנועות אלו ישלימו את השחרור הנדרש, ויאפשר לנו לעבור למודל השיקום המסורתי שלנו.

אם נמשיך את מקרה ה"גב התחתון" של הנערה מהאוטובוס......, נרצה להשיג מאגן הירכיים את התנועה הסיבובית המבוקשת, כך שבאזור הכאב ייוצר חלל "משומן", ותתאפשר תנועה במישור החיצי.

הדרכים לביצוע הרוטציה:

מטופל עומד עם הפנים מול הקיר, ידיו על המעקה, רגליו על הרצפה. המטפל אוחז במותניו, ומבצע עבורו את הסיבוב.  אפשר לשלוט במהירות התנועה, כמות הסיבובים ועוצמתם.  אין לשכוח את שיטת העבודה שלנו: סיבובים לצד אחד; סיבובים לצד שני; לסירוגין;

כנ"ל, אך המטופל מניח את רגליו על הקיר.

מטופל מניח את כפות רגליו על הברכיים שלנו, ואוחז בנו. אנו מבצעים את הסיבוב בעצמנו, תוך אחיזה במותניו.

כנ"ל, אך המטופל מבצע את הסיבוב בעצמו, עם ראש במים.

לסיום:

יש להסביר למטופל את מודל הטיפולי, ולבדוק כל הזמן אם המטרה מושגת.יש להדגיש, כי התחזוקה השוטפת, הכוללת חיזוק שרירים, שמירה על גמישותם וסיבולת לב ריאה באמצעות שחייה בריאותית, הם השלב חשוב בתהליך.

במאמר הבא יובא תיאור וניתוח המודל הטיפולי עצמו, בתקווה לעבור לשלב השלישי, והוא מודל תחזוקה עצמאי, שמטרתו שמירה על חוזק וטוווחי תנועה סבירים במקום הפגוע, כמו גם, שילוב השחייה השיקומית, כאמצעי להשגת סבולת לב-ריאה.

 

גבי טפרברג, מנכ"לגלגל הצלה, המרכז ללימודי שחייה, הידרותרפיה   טלפון: 09-7679623 09-7664529 פקס: 09-7668475  הידרותרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב