דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירותי בוטיק - עננים 

מאת    [ 09/01/2011 ]

מילים במאמר: 895   [ נצפה 2153 פעמים ]

שירותי בוטיק - עננים

מחשוב עננים הוא כבר מזמן הבאזז של תחום המחשוב — המילה האחרונה בתחום טכנולוגיות המידע. החזון של יבמ ושל מיקרוסופט, ופריצת הדרך של אמזון השפיעו על התחום במידה עצומה.

אמזון ידועה בתור חלוצת המסחר המקוון, שהביאה לעולם ב-1995 מודל עסקי שהיה מהפכני בזמנו. ב-2002 הוסיפה אמזון עוד מרכיב למודל העסקי שלה - Amazon Web Service   והפכה לספקית תוכנה כשירות (SaaS - Software as a Service) ופתרונות מחשוב ענן לפי דרישה. אמזון מציעה פורטל שירותי מחשוב ענן אלסטי- גמיש (EC2) ככוח מחשוב ותשתית לפי דרישה (On Demand). חברות גדולות, תאגידים, וגם עסקים קטנים מגלים את האפשרויות של רישיון תוכנה לפי צורך על בסיס חודשי, רבעוני או שנתי. עם מודל EC2 של אמזון, החברה תוארה כמי ששינתה את כללי המשחק, ובעצם את המשחק כולו, עבור חברות, ואפשרה להן לצמצם את הוצאות המחשוב. אמזון השקיעה יותר מחמש שנים בפיתוח EC2 – הערך של הפיתוח הוא לא רק בפתרונות שהוא מספק אלא גם בתפקיד שהוא ממלא במהפכה העכשווית, מפני שאמזון, ללא ספק, עוזרת לחברות אחרות בתחום להצליח לחדור לשוק. עבור חברות רבות היא כמו גשר שמחבר בין רעיון שהוא חזון לבין מימוש, צמיחה ורווחיות.

חברות גדולות, כמו מיקרוסופט, אדובי ואוטודסק, כבר עלו על הגל ומיישרות קו, כל אחת לפי דרכה ובקצב שלה. תוכנות הדגל של חברות הענק מוצעות כשירות, ואם לא די בכך התחום הלך צעד נוסף קדימה כאשר לתוכנות אלה נוספו תוכנות עזר "תפורות לפי מידה".

 

כך לדוגמה, אוטודסק, יצרנית אוטוקאד (כלי עיצוב, שרטוט ותכנון מתקדם) משחקת את המשחק החדש – החברה פיתחה אופציות לכל התחומים החמים בעולם, וגם עבור מחשוב ענן כמובן.

כל מקצוען בתחומי ארכיטקטורה, הנדסה או מדידות מכיר את השם "אוטוקאד" ועתה לא זו בלבד שהתוכנה זמינה כשירות (בינתיים באופן ניסיוני בסביבה שנקראת Autodesk Labs),

יש לה גם תוכנות עזר, שאף הן מוצעות לפי אותו מודל. אביב איינהורן, מנכ"ל RVM מערכות בע"מ: "מחשוב ענן וכל התפיסה של תוכנה כשירות נתנו דחיפה עצומה קדימה לתחום של תוכנות העזר למשרדי אדריכלות ולענף הבנייה (סט תוכנות לאוטומטיזציה של תהליכי תכנון ושרטוט). התחום הולך ומתבגר ומקבל במשך הזמן יותר ויותר תתי- התמחויות. הייתי מגדיר את זה כשוק של 'שירותי בוטיק'". RVM השיקה בחודש שעבר, לראשונה בישראל, את תוכנות העזר לענף הבנייה במודל SaaS,. כיצד התקדים יתקבל בקרב משרדי האדריכלים? איינהורן: "רוב משרדי האדריכלים, לדוגמא, נופלים תחת הקטגוריה של עסקים קטנים עד בינוניים. מודל SaaS תפור בדיוק למידות שלהם – הוא מאפשר להתקין את רישוי התוכנות ישירות על השרת המרכזי במשרד ולהשתמש בהן, לפי מספר הרישיונות, מכל מחשב. אין צורך להזיז אנשים ממקומם, להמתין או לאלתר פתרונות. קל לשגות ולחשוב שמחשוב עננים ו-SaaS הם מושגים ערטילאיים – במציאות הם פותרים בעיות מעשיות וממשיות לחלוטין לעסקים".

 

מה הלאה?

לפי התחזיות המרכזיות של גרטנר מנובמבר האחרון - עד 2015, כלי מחשוב ואוטומציה יפחיתו 25% משעות העבודה. הדו"ח של גרטנר טוען שככל שתעשיית שירותי טכנולוגיית המידע מתפתחת יותר, כך היא תשפיע במידה הולכת וגוברת על תעשיות אחרות. המודל יהיה תעשייתי יותר עם פחות ופחות מגע יד-אדם, מחשוב ענן ושירותי  SaaSיאיצו את השימוש בכלים ממוחשבים ואוטומציה. המודל החדש מביא איתו יכולות כמו שירות-עצמי (למשל תוכנה שנגישה לכל עובד מכל תחנת עבודה), ניהול מלאים אוטומטי, מדידות אוטומטיות מסוגים שונים וכו'. כתוצאה מכך התפוקה תעלה ועלויות תקורה ירדו.

אביב איינהורן: "אם נחזור לדוגמה המוחשית של עסקים קטנים בתחומי אדריכלות ובניה – תחומים אלה כוללים פעילויות חישוביות מורכבות מסוגים שונים.המשמעות היא שעות עבודה רבות של אנשים רבים, מפני שהמורכבות שלהן גורמת לכך שכל טעות אנוש יכולה להחזיר את הפרויקט לנקודת ההתחלה. מבחינה עסקית זה גורם לבזבוז משאבים ולהוצאות בלתי צפויות. אלה נקודות התורפה של עסקים רבים. תוכנות העזר מכניסות אוטומציה לעסקים והתועלת שלהן ברורה".

 

עוד חזון הציג ריי אוזי, ארכיטקט תוכנה ראשי במיקרוסופט עד לא מזמן, והאיש שדחף את מיקרוסופט למחשוב ענן ב-2005. באוקטובר האחרון הוא צוטט על ידי רויטרס כשאמר שחמש השנים הבאות יביאו איתן עוד נקודת מפנה – החזון החדש של אוזי מדבר על סופו של העולם הטכנולוגי שמבוסס על מחשב אישי (PC) ותוכנה, אותו עולם שמיקרוסופט יצרה. אוזי מאיץ במיקרוסופט לחשוב על שירותים מבוססי ענן גם במכשירים (שאינם בהכרח מחשבים, כמו טלוויזיה או טלפון) שבין שאר הפונקציות שלהם יהיו להם יכולות מחשוב.

אוזי מדבר על העולם שאחרי עידן המחשב האישי, ובינתיים ב-2010 ועל סף 2011, חלק מהמהפך הזה כבר כאן. אחרי שנים של צמיחה מהירה, הרעיונות המרכזיים של מחשוב עננים – שירותים חיצוניים, תשלום פר שימוש, ומשתמשים רבים של אותו משאב – תופסים מקום מרכזי יותר אצל יותר אנשים וחברות. השפעתה של מהפיכה זו אינה פחותה מהשפעתו של עידן המסחר המקוון שאותה החלה אמזון.

 

אביב איינהורן מסכם: "עכשיו כבר ברור שמחשוב ענן ו'תוכנות כשירות' פוטרים אותנו ממגבלות של מודלים מסורתיים של רישיונות תוכנה או חומרה. כשעלינו על הגל, וזה לא היה לפני זמן רב, היינו צריכים לעשות ממש הסברה של התחום. נמשיך לפתח מודלים של תוכנות עזר כשירות מפני שאנו מאמינים שזה משרת בצורה הטובה ביותר את לקוחותינו".

 

RVM מערכות בע"מ, פועלת מאז 1998 ומספקת מגוון רחב של שירותי מחשוב הכוללים: איפיון,ייעוץ, מיקור חוץ, שירותי IT וסיסטם, פיתוח תוכנות עזר לענף הבניה, Hosted Services ועוד.

 


 

איל אלדר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב