דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכים לשימור הפוריות 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 566   [ נצפה 3296 פעמים ]

הקפאת עוברים

לפני הטיפולים ניתן לשאוב ביציות ובטכניקות של הפריה חוץ-גופית להפרות אותן בזרע בן הזוג. את הביצית המופרית ניתן להקפיא ולהחזירה בעתיד לרחם שהוכן מראש באמצעות טיפולים הורמונלים ויש לציין כי זוהי כיום דרך בדוקה ומקובלת המביאה לשיעור הריונות גבוה.

הקפאת ביציות

טכניקה דומה לטכניקת הקפאת עוברים. בשיטה זו מקפיאים את הביצית בלבד ללא הפריה. שיטה זו חדשה יותר והניסיון בה מועט.

מכיוון שבכל טיפולי הפריון אצל נשים (הידועים בשמם המקצועי טיפוליIVF) נשאבות מגוף האשה בין שש ל- 12 ביציות, ומחזירים לרחם רק בין שתיים לחמש ביציות מופרות – מקפיאים את השאר למקרה שהטיפול לא יצליח או למקרה שבעתיד תרצה האשה ילדים נוספים.

השיטה הנפוצה בישראל היא הקפאה לאחר שלב שבו הביציות המופרות כבר התחלקו ל- 4 עד 8 תאים. בשלב זה כבר ניתן לקבוע את איכות העובר הראשוני, ורק אלה שהמבנה התאי שלהם תקין, עוברים לשלב ההקפאה. שיעור ההריונות המושג לאחר הקפאה והפשרה בשיטה זו הוא כ- 15%.

כאשר מקפיאים עוברים בוגרים יותר, בני 7-6 ימים, רק כ- 50% מהעוברים מגיעים בהתפתחותם לשלב שניתן להקפיאם. עדיין אין מידע סופי לגבי שיעור ההריונות לאחר הקפאה מאוחרת כזו, אבל התוצאות מעודדות.

הביציות המופרות מוקפאות בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות. אפשר להשאיר אותן בהקפאה תקופה ארוכה מבלי ששיעור ההישרדות שלהן ייפגע, אך בכל אופן רק חלקן – לפי המחקרים השונים בין 30% ל- 83% – ישרדו את תהליך הקפאה וההפשרה.

לאחר ההפשרה, רק הביציות המופרות שממשיכות להתחלק מוחזרות לרחם.

שיעור ההישרדות של העוברים לאחר הקפאה כזו הוא כ- %70. שיעור ההריונות הוא עד 40%.

השפעת ההקפאה על הישרדות הביציות

הדעה הרווחת בין החוקרים היא שהקפאה בכלל, והקפאה ממושכת במיוחד, פוגעת בעיקר בביציות מופרות שאיכותן ירודה כבר בשלבים הראשונים.

קיימת סברה שעוברים ראשוניים אלה לא היו נקלטים ברחם גם אם היו מוחזרים במצב טרי. כמה עבודות בספרות הרפואית דיווחו על ירידה בשיעור ההישרדות של הביציות המופרות לאחר הקפאה לתקופה ממושכת. בארץ ידוע על ירידה של כ- 10% בשיעור ההישרדות של הביציות המוקפאות לאחר הקפאה של שנתיים ומעלה.

לאחרונה הצליחו רופאים בבריטניה להפרות אשה באמצעות ביציות שהוקפאו כשהן לא מופרות, הופרו אחרי הקפאה של שישה חודשים והושתלו ברחמה של האם. עד כה, ביציות מופרות בלבד הוקפאו בהצלחה. עתה, נשים יוכלו להקפיא ביציות בגיל הפוריות, ולהפרות אותן עם בני זוגן בגיל מאוחר יותר.בעקבות ההפריה החדשנית, הפכו לי והלן פרי להוריה של אמילי התינוקת. פריצת הדרך הזו תאפשר לנשים שעומדות לאבד את הפוריות שלהן לשמר ביציות לא מופרות לשימוש עתידי. מתנגדים בבריטניה טענו, כי התגלית הרפואית תגרום לנשים לבחור לפתח את הקריירה שלהן, על¬ חשבון הקמת משפחה.

הקפאת רקמות שחלה

בשיטה זו מקטע שחלה נישמר בהקפאה עמוקה עוד לפני תחילת הטיפולים. לאחר הטיפולים ניתן לגרות את רקמת השחלה באמצעים הורמונלים ולהפיק ביציות. ביציות אלו יכולות לשמש בעתיד להשגת הריון.

שימור זרע

הקפאת מנות הזרע משמשת בישראל לשתי מטרות;

האחת כבנק של תורמי זרע, בו זרעם של התורמים ישמש לבני זוג חשוכי ילדים, כאשר הגבר הנו עקר, או לנשים רווקות שאין להן בן זוג בכל מקרה זהות התורם תישאר חסוייה.

השנייה כבנק לשמירת זרע של גברים המבקשים לשמר את זרעם לפני שהם מקבלים טיפולים רפואיים או כימיים שונים עקב מחלות, אותם טיפולים עלולים לפגוע באיכות הזרע.

את הזרעונים שהוקפאו ניתן להפשיר בעת הצורך ולהשתמש בהם להפריית בת הזוג. הפריה זו תתבצע באמצעות הזרעה מלאכותית או על ידי הפריה חוץ גופית, כפי שיקבע על פי איכות הזרע. במידה ובן הזוג עומד בפני טיפולים כימוטרפים או קרינתיים, ניתן לשמר דוגמית מזרעו לשימוש עתידי. למרות ששיעור ההריונות בשיטה זו קטן מהרגיל, זוהי עדיין שיטה טובה ונוחה להתגבר על פגיעות עתידיות באיכות וביצור הזרע.




מתוך "המהפיכה הביומשפחתית" - התיאוריה של המשפחה החדשה. המדריך מופץ ללא תשלום לכל דורש ומתעניין. לקבלת המדריך פנו באמצעות טופס יצירת קשר או בטלפון: 03-5660504






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב