דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חולה נפש - תחושה אמיתית של עליונות! 

מאת    [ 01/07/2007 ]

מילים במאמר: 387   [ נצפה 3247 פעמים ]

בשפת הרחוב, המושג 'חולה נפש' הוא ממש קללה. אך המושג הזה הגיע לרחוב מהשפה הרפואית. שם, 'חולה נפש' הוא: 'אדם שחלה במחלת נפש', ו'מחלת נפש' היא מחלה שיש בה דפוס מסוים של סימני מחלה החוזר על עצמו. עקרונית, היא עלולה לפגוע בכל אדם ובכל גיל. איש אינו מחוסן מפני פגיעתה וגם שום חברת ביטוח לא תבטח אותך הקורא/ת מפניה!

אבל 'הרחוב' הוא בור ועם הארץ, והוא רדוד, והוא אכזר ולעתים אף צורר ופוגע. הוא לא יהסס להשתלח בפגיע ובחלש ממנו. רק מי שמסוגל לעמוד מולו מתוך תחושה אמיתית של עליונות, יוכל להתמודד ולנצח.

תחושת העליונות שלי, לא נובעת מיכולתי לבצע משהו טוב יותר מ'אנשי הרחוב הישראלי', גם לא מהשכלה אקדמאית או מסטאטוס כלכלי כלשהו. לכאורה, עליונותי נובעת אך ורק מהיכרותי עם עצמי, מהיכרותי עם חבריי לסבל, ומידיעתי את ההגדרות הקליניות. האחרונות, אינן שופטות כלל, אלא רק מתארות ומגדירות מצבים אנושיים שתמיד הם רוויי סבל וכואבים.

אך לא רק ההיכרות המעמיקה עם הנושא היא המקנה עליונות כלשהי. גם הידיעה שחבריי ואני לא חטאנו בדבר... שאנו נשפטים לחומרה, השכם והערב, על לא עוול בכפינו... שדוחים אותנו ופוגעים בנו עוד לפני שמכירים אותנו... גם הידיעה הזאת עומדת לצדי ומחזקת את ידיי בבואי ללחום את מלחמת הסטיגמה.

לפעמים, אני לא מרגיש שאני מצליח. לפעמים קורה משהו שמייאש מאוד. למשל, אותו מקרה שאירע לי בבנק השוכן לא רחוק ממקום מגוריי: באותו בוקר הבנק היה ריק לחלוטין. פניתי לאחת הקופאיות בקופה הראשית. לאחר כמה שניות, כבדרך אגב, שמתי לב שבחור גבוה וממושקף עומד אצל הקופאית השנייה. חלפו עוד כעשר שניות והבחור החל לצעוק בקול גדול ואף השליך את הכסף שהיה צריך להפקיד על הקופאית הנדהמת. מיד ראיתי שהוא אינו בקו הבריאות, בלשון המעטה. התחילו להתאסף אנשים מסביב, ואני שאלתי את עצמי על מה הם חושבים...

אלי איש לא שם לב. איש לא ידע שאני 'חולה נפש' שאינו תחת התקף פסיכוטי ושכן יודע איך להתנהג בציבור. איש גם לא ידע, שברגע נתון במדינת ישראל, עשרות אלפים המתמודדים עם סבל נפשי עמוק מגיבים כמוני ולא כמוהו... כנראה, איש גם לא הבין שהוא יוכל בעתיד להתנהג כמוני אחרי שיקבל טיפול רפואי נאות... ואיש אולי גם לא יידע לעולם שפעם גם אני כמוהו, הייתי במצב נפשי קשה ש'אנשי הרחוב' לא הבינו כלל...

עצם העובדה שאני הייתי, ואולי עדיין נמצא בשני העולמות, נותנת בידיי כוח מוסרי ועליונות אמיתית כאשר אני בא לחברה ודורש ממנה יחס הוגן והזדמנות שווה לכל אדם, כל עוד לא הוכחה אשמתו בבית המשפט.
הכותב פעיל חברתי ולוחם לזכויות האדם. ב-2003 יזם והקים את ארגון 'מתמודדים למען מתמודדים (מל'מ)': http://www.malam.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב