דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שאתם צריכים לדעת כדי ללמד את התינוק שלכם לשחות. 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 813   [ נצפה 6485 פעמים ]

אם אתם רוצים להשתתף עם התינוק שלכם בחוג "שחייה לתינוקות", במאמר הזה תמצאו מידע וכלים שיעזרו לכם להבין מה התינוק יכול לעשות במים בהתאם לגילו והתפתחותו וכיצד אתם תוכלו לעזור לו לממש את מלוא יכולתו.

בגיל 6 שבועות עד 3 חודשים - הפעילות מתמקדת בעצם השהייה במים, הסתגלות לסביבה של המים, הקנית בטחון, תנועה והתקדמות על הבטן ועל הגב. הכנסת הפנים למים כהכנה לצלילה.
בגיל 4 - 8 חודשים - תנועה והתקדמות במים, הכנה לצלילה, צלילה מתחת המים, שילוב של התקדמות במים וצלילה, הכנה לקפיצות.
בגיל 9 - 16 חודשים - תנועה והתקדמות במים, צלילה מתחת המים, התקדמות תוך כדי צלילה ללא עזרה שחיה אל הקיר תפיסת המעקה והרמת הראש לבד, קפיצות למים והתקדמות מתחת המים, שחיה על הגב תוך תמיכה קלה והתהפכות מהבטן לגב ולהיפך.
בגיל 17 - 30 חודשים - שכלול המיומנויות שנלמדו עד כה, פיתוח עצמאות במים בעזרת עזרים שונים, צלילה להוצאת חפצים מקרקעית הבריכה, עבודה על "הישרדות" במים, שיפור שחית גב. בשלב זה אפשר להתחיל ללמד את הילד לשאוף אוויר ולהוציא אותו במים - "לעשות בועות". תרגול הנשימה ושליטה במיומנות החדשה יביאו את הילד לשלב שבו אפשר להתחיל ללמד אותו שחיה מסוגננת.

בבואנו ללמד את התינוק/הילד מיומנויות חדשות בכל תחום שהוא ובשחייה בפרט, עלינו לדעת ולזכור כמה הנחות בסיסיות:


    • כל ילד הוא עולם בפני עצמו, יש לו קצב התפתחות משל עצמו ועלינו להתאים את עצמנו אליו.
    • כדי ללמוד מיומנות מסוימת הילד חייב להגיע לבשלות גופנית, רגשית ונפשית מתאימה. אם ננסה להקנות לילד מיומנות כלשהי לפני שהוא בשל ללמוד אותה, הוא לא יוכל לבצע את הנדרש ממנו ובכך יגרם לו תסכול מיותר. הצטברות מתמשכת של תסכולים כאלה או אחרים עשויה לפגוע ביכולת הלמידה שלו בעתיד.
    • עלינו לזכור שגם לתינוקות ולילדים יש "מצבי רוח" שמקורם בהרגשה גופנית או נפשית והם באים לידי ביטוי ביכולת הביצוע של הילד. ילד שביצע משימה מסוימת בהצלחה רבה בשיעור הקודם עשוי "לאכזב" אותנו בשיעור שלאחריו.
    • מלבד מצבי רוח המשתנים מיום ליום יש לכל ילד, בשלב זה או אחר של התפתחותו, תקופות של נסיגה בהן הוא לא רוצה או לא יכול לבצע מיומנויות שכבר היטיב לשלוט בהן. אל דאגה! במקרה כזה אין מקום לבהלה, הנסיגה היא זמנית, בדרך כלל קצרה ולאחריה הכל חוזר לקדמותו.
    • התינוק או הילד חש את הצפיות והדרישות של ההורה גם אם הם לא נאמרים בצורה מפורשת. אם הדרישות של ההורה קשות מדי עבורו והוא לא יכול לעמוד בהן הדבר יכול לגרום לו לתסכול ואובדן הבטחון העצמי.

כדי שהתינוק או הפעוט יוכל למצות את מלוא יכולתו וללמוד את המיומנויות שתוארו לעיל הוא זקוק לכם ההורים. הצלחתו בשיעור השחייה וההנאה שהוא יפיק ממנו תלויים במידה רבה בביטחון ובמוטיבציה שאתם ההורים תקנו לו. היו נינוחים ורגועים ומרוכזים כל כולכם בעבודה עם ילדכם. השתדלו להימנע מלהתבונן בילדים אחרים והתמקדו בילדכם. התינוק זקוק לכם במהלך כל השיעור, הוא זקוק לתשומת לבכם, לקשר עין ולקשר מילולי, התינוק זקוק לעידוד שלכם, לפני כל תרגיל עליכם להסביר לו מה עליו לבצע ולהקנות לו בטחון שהוא אמנם יכול לבצע את הנדרש ממנו. "התרגיל קשה אבל אני בטוח שאתה יכול לבצע אותו", "אני אעזור לך, נעשה את זה ביחד", "יפה מאוד, הצלחת!", או "לא הצלחנו הפעם, בוא ננסה שוב".
הרבו במשפטי עידוד כיד הדמיון הטובה עליכם ובכך תעזרו לילדכם להתגבר על כל הקשיים ולהצליח בכל המשימות.

הגדרת המילה "שחיה" כפי שהיא מופיעה במילון אבן-שושן היא: "הינשאות על פני המים ע"י הנעת הידיים או הרגליים או הידיים והרגליים".
הגדרת השחייה במובנה המקובל היא: התקדמות במים ללא עזרה תוך שילוב של תנועות ידיים ורגליים ונשימה נכונה וכל זאת באחד מסגנונות השחייה המוכרים: פרפר, גב, חזה, חתירה.

עד גיל 3- 4 הילד עדיין לא בשל ללמוד שחיה מסוגננת וזאת מהסיבות הבאות:
מבחינה גופנית - הראש עדיין גדול וכבד ביחס לגוף וקשה לילד להרים אותו מעל פני המים לצורך נשימה.
מבחינה פסיכו -מוטורית - הילד לא בשל עדיין לבצע תנועות משולבות של ידיים ורגליים ולשלב אותן בתזמון נכון של נשימה.
מבחינה רגשית - כדי ללמוד את המיומנות המורכבת של שילוב תנועות רגליים וידיים עם תזמון נכון של נשימה דרושה לילד מידה רבה ביותר של ריכוז והקשבה ובד"כ בגיל כזה הוא עדיין לא מספיק בשל לכך.

עד גיל 3 - 4 אפשר ללמד את הילד לשחות "שחיית כלב" כשפניו במים. כלומר, הילד יעבור מרחק קצר אותו הוא יכול לשחות ללא נשימה. במקביל נלמד את הילד "לעשות בועות" במים ונרבה בתרגול המיומנות הזאת במצבים שונים. כאשר הילד ישלוט במיומנות הנשימה אפשר בהדרגה להתחיל לשלב אותה בתנועות השחייה המוכרות לו. בשלב זה אפשר להיעזר במצופים ובסנפירים שישפרו לו את הציפה על המים ויאפשרו לו להתרכז בנשימה הנכונה. בנוסף הם יקלו עליו בהרמת הראש לצורך נשימה.
גם סגנון הגב מתאים בשלב הזה כיוון פניו של השחיין נמצאים מחוץ למים והוא יכול לנשום באופן חופשי.

העולם הקסום של המים טומן בחובו עבורנו ועבור הילד מגוון רחב של פעילויות מהנות ומרתקות. בעזרת הרבה דמיון, שמחה ועידוד תוכלו להפוך את הפעילות המשותפת שלכם עם ילדכם לחוויה נפלאה שתרומתה להתפתחותכם המשותפת לא תסולא בפז. 

שלכם,

טליה מצפון
מורת דרך ומאמנת לחיים טובים ומשמעותיים.
מאמנת ומלווה אנשים לאורח חיים בריא ובריאות מיטבית.  
מנחה סדנאות לפיתוח חשיבה יזמית מבוססות משחק Freshbiz
רכזת קורס "מדריכי שחייה לתינוקות" בסמינר הקיבוצים - לשעבר


מוזמנים לבקר באתר הפייסבוק שלי


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב