דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם 6 המאפיינים של זוגיות בעידן המודרני וכיצד כל זוג מודרני מושפע מהם כיום? 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 1168   [ נצפה 5995 פעמים ]

מהם 6 המאפיינים של זוגיות בעידן המודרני וכיצד כל זוג מודרני מושפע מהם כיום? / מאת יואב ברנזון

 

 

1) מימוש עצמי של שני בני הזוג

 

בני זוג מודרניים חייבים בראש ובראשונה למצוא את עצמם, את היעוד או התשוקה שלהם, לממש את עצמם ולאהוב את מה שהם עושים. ללא תנאי זה, זוגיות מודרנית לא תישרוד לאורך שנים. גם אם אחד מבני הזוג מצא את עצמו ואילו השני עדיין מתוסכל ומפגר מאחור - זוגיות מודרנית לא תשרוד במשך זמן רב במצב כזה, משום שהגישה המודרנית מציבה את "האני" ואת המימוש העצמי כערך עליון, אפילו מקודש.

 

בעידן הישן - זוגות לא עסקו כלל במימוש עצמי אלא בהישרדות. הגבר היה עובד בכל עבודה, ובלבד שאותה עבודה מפרנסת ומתגמלת מספיק אפילו אם הוא שונא אותה, ואילו האישה הייתה חייבת לבצע את תפקידי הבית, כמו לבשל, לנקות, לתפור, לגהץ וכיו"ב, אפילו אם היא שנאה אותן או הייתה גרועה בהן. 

 

 

 

2) התקדמות כלכלית ורווחה פיננסית

 

הבסיס לזוגיות מודרנית היא התקדמות כלכלית ורווחה פיננסית. זוגיות מודרנית היא זוגיות שצומחת מתוך עידן השפע, ולכן היא מכוונת בעיקר להנאה, לרווחה, לשפע כלכלי, לשעשועים, לרהבתנות ולהתרחבות פיננסית שתוכל לממן את כל הצרכים המודרניים הללו. זוגיות שאינה מתקדמת כלכלית ואינה יעילה מבחינה פיננסית לא תשרוד לאורך זמן בעידן המודרני ובסופו של דבר תקרוס.

 

בעידן הישן - מערכות יחסים לא עסקו ברווחה, בשפע ובשעשועים אלא בעזרה הדדית ובהסתפקות במועט. זוגיות ישנה קידמה ערכים כמו צניעות, עבודה קשה, משמעת, נתינה לזולת, נאמנות ומשפחתיות.  

 

 

 

3) שיוויון וכדאיות

 

זוגיות בעידן המודרני היא זוגיות המבוססת בראש ובראשונה על סוג של שיוויון בין גברים ונשים ולא על פערים ביניהם.השוויון בין גברים ונשים אינו רק שיוויון מוסרי וערכי אלא בעיקר שיוויון תועלתני מבחינה כלכלית, שמטרתו לשלב את הנשים בעולם העבודה והתעסוקה כדי להגביר את התועלת הכלכלית מהתא הזוגי ולהכפיל את כושר הפרנסה של בני הזוג. זוגיות מודרנית שבה אחד מבני הזוג מפרנס ואילו השני אינו מפרנס - לא תחזיק מעמד זמן רב אלא היא תקרוס משום שבעידן המודרני זוגיות כזו נחשבת לזוגיות "לא כדאית" מבחינה מעשית ומשום שבני זוג בעידן המודרני מצפים לסוג של תרומה שיוויונית מבחינה כלכלית.

 

בעידן הישן - הגברים היו מפרנסים עיקריים או מפרנסים יחידים ואילו הנשים עסקו בעבודות הבית. הדבר הביא לא רק למצב בו הגברים שלטו במרבית מוקדי הכוח ואילו הנשים היו מנוטרלות מהשפעה אלא בעיקר לכך שהתועלת הכלכלית מהתא הזוגי הייתה פחותה כי לתא הזוגי היה מפרנס יחיד ולא שני מפרנסים. כתוצאה מכך, הרווחה הכלכלית הייתה מצומצמת והכלכלה העולמית הייתה חלשה מזו המודרנית, משום שנשים לא תרמו כלכלית כי הן לא היו משולבות בעולם העבודה.

 

 

 

4) מיקור חוץ

  

זוגיות מודרנית מבוססת בעיקר על מיקור חוץ. פירושו של דבר, שבני הזוג מוציאים את מרבית מטלות הבית והטיפול בילדים לגורמים חיצוניים, וזאת כדי שהם יוכלו להתמקד בתחומים ה"איכותיים" בלבד ללא הפרעות - דהיינו מימוש עצמי, קריירה, בילויים ונופשים.

 

בעידן הישן - הנשים הן אלה שביצעו את מטלות הבית הנחותות ואילו הגברים עסקו בפרנסה, זאת משום שהתפיסה הישנה ראתה את מטלות הבית כחלק מהחיים ומההישרדות ולא כמשהו "טפל" שצריך לתת לכוח אדם זול וחיצוני לבצע אותו. 

 

 

 

5) הנאה ושאפתנות

  

לזוגיות מודרנית יש 2 מטרות-על מרכזיות: אחת, הזוגיות היא כלי להגברת ההנאה מהחיים. שתיים, כדי להינות חייבים הרבה כסף, ולכן המטרה הבסיסית השנייה של הזוגיות המודרנית היא שאפתנות כלכלית חסרת גבולות שתאפשר לממן את המטרה הראשונה והיא ההנאה.

 

בעידן הישן - זוגיות בעידן הישן לא נועדה לשם הנאה אלא כחובה, כסוג של תפקיד או מטלה. בעידן הישן אנשים לא ראו את החיים כמסע של תענוגות, הנאות וריגושים אלא כמסע של מחוייבויות, העדר ברירות, התפשרויות ומסורת שחייבים להמשיך אותה. לכן גם, זוגיות בעידן הישן הייתה הרבה יותר צנועה והרבה פחות שאפתנית ברמה הכלכלית, כי הצרכים היו מאוד צנועים ומועטים והחינוך היה מכוון בעיקרו להסתפקות במועט, להוכחת כושר הישרדות, ליכולת לתרום למדינה או ללאום ולמוכנות להקריב הנאות חומריות עבור הישגים רוחניים.

 

 

 

6) נאמנות עצמית ללא פשרות 

  

בזוגיות המודרנית הנאמנות העצמית היא החשובה והמרכזית ביותר, ואילו הנאמנות הזוגית או הנאמנות לאחרים היא שולית יותר. כל אחד מבני הזוג חייב להיות נאמן קודם כל לעצמו, רק לאחר מכן לזוגיות או לתא המשפחתי. לכן, מספר מקרי הגירושין הוא בעלייה מתמדת, כי אם אחד מבני הזוג מרגיש רע לגבי הזוגיות - הוא יפרק אותה גם אם הצד השני או הילדים יסבלו כתוצאה מכך. בעידן המודרני הזכות של הפרט להיות מאושר וחופשי ממגבלות גוברת על כל זכות אחרת, גם אם אחרים נפגעים ממנה.

 

בעידן הישן - הנאמנות הייתה נאמנות זוגית ומשפחתית בראש ובראשונה. הנאמנות העצמית לא נחשבה כזכות אלא כפריביליגיה אסורה. זו הסיבה מדוע בעידן הישן אנשים לא התגרשו ולא פירקו משפחות, לא משום שהם לא רצו אלא משום שהם לא יכלו להרשות לעצמם. זכויות אישיות נדחקו הצידה בעידן הישן ואילו הצרכים הקולקטיביים הועמדו בראש. אנשים רבים רצו להתגרש אבל הם לא היו יכולים להרשות זאת לעצמם, כי הם לא רצו לפגוע בילדים, בצד השני, במסגרת ובמוסד הנישואים. הנאמנות העצמית לא הייתה חשובה ומרכזית בעידן הישן, אלא הנאמנות לאחרים, למה יגידו, להורים ולדרישות החברתיות.

 

  

וטיפ לסיום: באופן מפתיע, אצל מרבית הזוגות המודרניים המגיעים לטיפול ויעוץ זוגי מתעוררות בעיות שקשורות יותר לקושי להסתגל למציאות המודרנית ולניסיון לחיות כמו בעידן הישן, ופחות לבעיות ספיציפיות בין בני הזוג עצמם.

 

יואב ברנזון הוא מטפל אישי, יועץ זוגי ומנטור עסקי. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-20 השנים האחרונות. הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים - שיטה ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים. הוא כתב 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. הוא פרסם למעלה מ-1,800 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה. הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב