דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלימות כנגד קשישים: הגורמים לנגע 

מאת    [ 28/07/2010 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 8103 פעמים ]

אלימות כנגד קשישים: הגורמים לנגע.

 לאחרונה התרבו הדיווחים על מקרי אלימות והתעללות כלפי אוכלוסיית הקשישים. ע"פ הדו"ח השנתי של המשטרה, אלפי מקרים אלימות והתעללות מדווחים מדי שנה, וההערכה היא שמדובר בקצה הקרחון בלבד. מהם הגורמים שהביאו את החברה הישראלית למצב זה?

גורם ראשון לעלייה באלימות כלפי אוכלוסיית הקשישים הוא נובעת מהעדר ענישה מרתיעה, שתרחיק עבריינים מלבצע מעשי אלימות בכלל, ומעשי אלימות כנגד קשישים בפרט. אומנם קיימים חוקי הגנה על קשישים ואוכלוסיות חלשות אולם כיום, לדוגמה, אדם שהורשע במעשה שוד, לא מזוין, כלומר ללא נשק חם, יכול להשלח לתקופת מאסר מגוחכת, של פחות משנה. עונש קל זה, רק מעודד את העבריינים לבצע מעשי שוד, ובפרט מעשי שוד כנגד קשישים. אולם גם התעללות בידי בן משפחה,  במוסד / בית אבות וכדומה. המחשבה שמנחה את העבריין היא, שבמקרה הגרוע ביותר, לכשייתפס, הוא יקבל עונש קל בלבד שאותו ניתן לספוג. לסיכום, בהעדר ענישה מרתיעה שתעוגן בחוקי המדינה, האלימות בחברה בכלל תמשיך בנסיקתה, ובמיוחד בקרב אוכלוסיית הקשישים הנחשבת פגיעה מאוד.

כמו כן, גורם נוסף לעלייה באלימות כנגד קשישים, טמון בעלייה הכללית בשיעורי האלימות בישראל. מדי יום ביומו ניתן להבחין  במקרי אלימות רבים שמתרחשים בחברה הישראלית. בין אם מדובר בסצנת המועדונים, שהפכה זה מכבר לבמה למקרי דקירות ואונס חוזרים ונשנים בקרב הבליינים הצעירים, ובין אם מקרי האלימות, ההתעללות וההזנחה כנגד ילדים ופעוטות. הסטטיסטיקה, כפי הנראה, לא פוסחת גם על מגזר הקשישים, שגם בקרבו חלה עלייה באלימות. הקשישים החלשים מבחינה פיזית, מהווים טרף קל בשביל עבריינים המחפשים כיצד להפוך חוסר אונים של ציבור שלם לרווח כלכלי.

עוד גורם ראשון לעלייה באלימות כנגד קשישים הוא חוסר הכבוד השורר בחברה הישראלית כלפיהם. אם בעבר נחשב הקשיש לאדם מכובד בחברה הישראלית, הרי שבשנים האחרונות הופך דימויו, לעיתים קרובות בקרב צעירים, לשל אדם חלש, המהווה נטל על החברה. אם בשנים עברו, הקשיש נחשב לבעל ניסיון חיים ובינה בעקבות השנים הרבות בהן חיי, הרי שהיום צעירים רבים מתבוננים בקשיש כאדם חסר אונים, ושוכחים ששנים רבות של עשייה נמצאות מאחוריו.

בין אם מדובר בהקמת משפחה, פיתוח קריירה, שרות בצבא או בארגונים אחרים שהגנו על היישוב היהודי (כדוגמאות המחתרות השונות), ועלייה לארץ ישראל והתיישבות בה ובנייתה מאפס. כמו כן, בקרב אוכלוסית הקשישים נמצאים ניצולי שואה רבים , ששרדו תלאות רבות וזוועות, אך לא ויתרו למען המשך קיומו של העם היהודי. הדור הצעיר, בהתקלו במראו החיצוני החלש והשפוף של הקשיש, לעיתים קרובות מדיר ממחשבותיו את העובדה, כי לקשיש היה חלק משמעותי ביותר בבנייתה ובהתפתחותה של המדינה.  

מרכז המידע המקיף בישראל לגיל הזהב. באתר מידע רב, כתבות, טיפים המלצות וקישורים לגיל השלישי. ניתן למצוא עצות לבחירת לבחירת בית אבות, בית אבות מומלץ בצפון. חיפוש מוסד בית אבות .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב