דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשלנות רפואית בשל ציוד רפואי פגום 

מאת    [ 22/06/2010 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2619 פעמים ]

רוב התקלות הגורמות לאירועי רשלנות מופיעות דווקא במכשירים שתפקידם להציל חיים, כמו לדוגמא קוצבי לב, מכונות הרדמה, משאבות לעירוי תוך ורידי, מכשירים לבדיקת לחץ דם, מכשירי רנטגן ומכשור לאבחון סרטן.

תקלה במכשור רפואי, הגורמת לנזק, אינה כשלעצמה מקימה עילת תביעה בשל רשלנות רפואית , אלא יכולה דווקא להקים עילת תביעה בנזיקין כנגד היצרן. אלא שבמקרים שבהם תוך כדי מתן הטיפול הרפואי, הרופא, נוכח התקלה, אינו מתמודד עם המצב כפי שהיה נוהג רופא סביר בנסיבות המקרה. במקרה כזו,יכולה לקום לנפגע עילת תביעה בשל רשלנות רפואית .

דוגמא לכך היא בת"פ (פתח תקווה) 2713/05 - במסגרת ההליך אמנם לא נדונה  עוולה אזרחית -נזיקית של רשלנות רפואית , אלא עבירה פלילית של גרימת מוות ברשלנות, אך מבחן הרופא הסביר במקרה זה הוא דומה.

במקרה זה, פצוע עקב תאונת דרכים הגיע לבית החולים והועבר לבדיקת סי.טי. במהלך הבדיקה ירדה רמת החמצן בדמו של המטופל והרופא חיבר אותו למכונה לאספקת חמצן. אלא שמערכת אספקת החמצן היתה פגומה ובשל כך לא הגיע די חמצן לגופו של המטופל. משגילה הרופא כי המטופל אינו נושם, הוא פתח בפעולות החייאה, אך אלה לא הועילו. המטופל סבל, כתוצאה מן התקלה, מנזק מוחי חמור, וחודש מאוחר יותר הוא נפטר.

הטענה במקרה זה היתה כי הרופא לא פיקח על תקינותה של מערכת אספקת החמצן ולא עקב אחר מצבו של המטופל בצורה מספקת, דבר שהביא לכך שהמטופל היה שרוי במצב של מחסור בחמצן. בית המשפט אכן קבע שהרופא לא פעל ברמת הסבירות הנדרשת.

בעת שישנה תקלה במכשיר רפואי עומדת למבחן יכולתו של הרופא לתפקד במצבי לחץ, שבהם כל מיומנותו ומקצועיותו של הרופא לעיתים אינה מועילה לו, משום שתקלות במכשירים אינן, כמובן, בתחום מומחיותו. ההתמודדות עם התקלה עלולה לשבש את עבודתו של הרופא וזאת תוך כדי מצב חירום רפואי, כשאין די זמן לטפל בתקלה עצמה.

דבר נוסף שחשוב לדעת בתביעות רשלנות רפואית עקב ציוד רפואי פגום, הוא שעל בית החולים או הרופאים לשמר את "הראיות" ולבצע רישום נאות של התקלות, שאם לא יעשו כן, נטל הראיה להוכיח היעדר התקיימותה של רשלנות רפואית ייתכן ויועבר אליהם (כאשר בד"כ הנטל להוכחת קיומה של רשלנות רפואית הינו על התובע).

כך למשל, באחד מהמקרים שהגיעו לפתחו של בית המשפט, נדון מקרה של אישה אשר נזקקה לניתוח להסרת הטחול. בהליך רפואי זה, הטחול מוכנס לתוך שקית, בעודו בתוך גופו של החולה, ועובר שם תהליך של כתישה. במהלך הניתוח של האשה, השקית נקרעה וכתוצאה מכך התפזרו חלקי הטחול בחלל בטנה.

בית החולים לא ביצע כל רישום של התקלה ואף לא שמר את השקית, שנזרקה לפח האשפה ומשום כך לא ניתן היה לדעת אם הקרעות השקית נגרמה כתוצאה משימוש רשלני במוצר, בניגוד להוראות היצרן, או שהוא היה פגום מלכתחילה.

כתב וערך: משה בר-עוז בניית אתרים קידום אתרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב