דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אורז חום -פחות סיכון לסוכרת 

מאת    [ 16/06/2010 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2356 פעמים ]

החלפת שליש מהמנה היומית של אורז לבן בכמות דומה של אורז חום, יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג- 2. החלפת האורז הלבן בסוגים אחרים של דגנים מלאים יכולה להפחית את הסיכון אפילו יותר. כך עולה ממחקר חדש. 

החוקרים מאוניברסיטת Harvard ביססו את ממצאיהם על שלושה מחקרים גדולים שכללו מידע על התזונה, סגנון החיים ובריאותם של כמעט 200,000 איש.

לאחר שנטרלו משתנים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כגון גורמי סיכון לסוכרת, הם מצאו כי צריכת חמש מנות או יותר של אורז לבן בשבוע, נקשרה עם סיכון גבוה יותר ב- 17% לסוכרת, מאשר צריכה של מנה אחת או פחות בחודש (מנה שווה לכ- 150 גרם). יחד עם זאת, אכילה של שתי מנות או יותר של אורז חום בשבוע, נקשרה לסיכון נמוך ב- 11% לפתח סוכרת מסוג 2, מאשר בקרב אנשים שלא אכלו יותר ממנה של אורז חום בחודש.

החוקרים הסיקו כי החלפת 50 גרם של אורז לבן, כמות שוות ערך לכשליש מנה בלבד, בכמות שווה של אורז חום, תפחית את הסיכון לסוכרת סוג- 2 ב- 16%. כשכל הדגנים המלאים נבדקו כקבוצה אחת, החלפת אותה כמות של אורז לבן בדגנים מלאים בכלל כמו חיטה מלאה או שעורה, הפחיתה את הסיכון בכ- 36%.

המחקר שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine לא הוכיח כי צריכת אורז חום מפחיתה את הסיכון לסוכרת בפני עצמה. בנוסף, ייתכן כי אנשים שאוכלים אורז חום הם אנשים בריאים גם מבחינות אחרות. אבל החוקרים לקחו בחשבון בתהליך עיבוד הנתונים משתנים כגון פעילות גופנית, מסת גוף, וצריכת אלכוהול- גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות.

לדברי החוקרים, הממצאים מתאימים למה שידוע לנו על האופן בו הגוף מעבד סוגי דגנים שונים. מחקרים הראו שבאופן כללי, צריכת אורז לבן מביאה לזינוק גבוה יותר של סוכר בדם מאשר אורז חום. בנוסף, תזונה עשירה במזונות שגורמים לאותה עלייה מהירה של סוכר בדם, נקשרה לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג- 2.

חלק מהדגנים המלאים כגון חיטה מלאה ושעורה, הם בעלי השפעה קטנה יותר על עליית הסוכר בדם מאשר אורז חום, מה שיכול להסביר את היתרון שנמצא במחקר לצריכת דגנים אלה.

החוקרים מוסיפים כי ייתכן ואורז חום מסייע להגן מפני המחלה גם בשל החומרים המזינים הרבים שנמצאים בו כמו סיבים, ויטמינים ומינראלים, שאובדים בתהליך הטחינה והזיקוק של הפחמימות- התהליך שבעצם הופך את האורז הלבן לחום.

החוקרים מבהירים כי המסר שעולה מהמחקר היא שכדאי לנסות ולהימנע מפחמימות מזוקקות, בין אם הן מגיעות בצורה של אורז לבן או לחם לבן, ואת מזונות אלה להחליף בדגנים מלאים.

Arch Intern Med. 2010;170(11):961-969

החלטתם לבשל אורז חום? חוקרים מצאו כי חשוב להשרותו במשך הלילה כדי להפיק ממנו את כל יתרונותיו הבריאותיים

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות


סוכרת|מחלות לב|כאב כרוני|השמנת יתר|שבץ מוחי|לחץ דם כליות|הפרעות אכילה|טרשת נפוצה|נפגעי חוט שדרה|ריאות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב