דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסע אל הסוד הגנוז... ריכוז 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 996   [ נצפה 2337 פעמים ]

מעגל הריכוז, במסע השנתי לניהול אישי דרך הפילאטיס ב 9 מעגלים.  

"ריכוז הוא הסוד הנצחי של הישג על אנושי" אמר סטפן צוויג הסופר האוסטרי הנודע.
ריכוז הוא כוח הטמון בכל אחד מאיתנו ששליטה בו לאורך זמן מביאה ליכולת להשיג את המטרות והיעדים שהצבנו לעצמנו. כוח המאפשר לנו להגיע לאן שנרצה. כוח היוצר לאורך זמן עוצמה אישית בלתי ניתנת לערעור. הריכוז הוא כמו רוח גבית הדוחפת אותנו קדימה ונותנת לנו תוספת אנרגיה. הכוח המנוגד הוא ההסחה, זהו כוח שאי שליטה בו מוריד לאורך זמן את היכולת להשיג את החשוב לנו. הסחה מביאה לכך שאנו מוצאים עצמנו לעיתים במקום שממש לא רצינו להגיע אליו, לעיתים לא ברור לנו כיצד הגענו אליו. אלו שני כוחות סותרים הפועלים בנו במשולב ואשר כל אחד מאיתנו חווה את המאבק ביניהם כמעט בכל רגע נתון. הסחה, חוסר ריכוז יפגע בצורה מוחשית ביכולות ובפוטנציאל של כל אחד מאיתנו ונחוש זאת במבחן התוצאה.  כמו בכל תחום (ראו מאמרנו בנושא הנשימה) ניתן לשפר את יכולת הריכוז שלנו בעזרת לימוד אימון ותרגול של טכניקה נרכשת. כל אחד יכול. ניתן לשנות את המאזן בין הריכוז להסחה על ידי אימון. אימון מודע לריכוז מעלה את השליטה של כוח הריכוז לעומת כוח ההסחה ומאפשר לנו צבירת הישגים בכל תחום  באופן שיטתי רציף וסדיר. ריכוז הוא מציאת הציר המרכזי עליו אנו נעים ופיתוח היכולת להתבונן בו. פיתוח יכולת לשהות בו לאורך זמן ללא סטייה, גם אם לעיתים ארוכה הדרך וקשה. פיטר דרוקר מראשוני הפילוסופים הניהוליים אשר פיתח לפני שנים רבות את שיטת הניהול על-פי יעדים (MBO) אמר ש"אין דבר שהוא יותר חסר תועלת מאשר לבצע ביעילות משהו שאין בו צורך." לכן ריכוז הוא קודם כל ההבנה העמוקה והמדויקת מה אנו עושים - למה אנו עושים - ואיך אנו עושים ?

תרגול למענה שיטתי לשאלות אלו  (מה, למה ואיך) הוא כלי לניהול אישי המאפשר לנו להתרכז על הציר אותו הגדרנו לעצמנו ולא לסטות ממנו. מענה קבוע לשאלות אלו בכל תחומי חיינו יביא אותנו לריכוז ושליטה מרבית בציר התנועה עליו נעים ומבצעים את פעולותינו מול המטלות והמטרות שבפנינו, לטווח הארוך והקצר, בחיי היום יום, בתחומי העבודה, הקריירה, החיים אישיים, הפיתוח אישי ועוד.  ריכוז כאחד המעגלים החשובים בחיינו, יאפשר לנו תנועה זורמת ובטוחה, כי העולם הוא עגול ולא פעם אנו נוכחים לדעת כי  למקום אותו אנו מגדירים כקצה הציר יש המשך.
יכולת הריכוז שלנו מושפעת מאוסף של גורמים המתחלקים ל-4 קבוצות מרכזיות :

  1. גורמים חיצוניים: רעש מסוגים שונים- קולות אנשים, מוסיקה, רעשי רחוב, אינטרנט, תנועה ותזוזה של אחרים במרחב שלנו, ארגון הסביבה הפיזית- צפיפות, סדר מול בלגן.
  2. גורמים פיזיים: תזונה- סוגי מאכלים ומשקאות המשנים באופן מהיר את רמות הסוכר בדם עתירות בסוכר וקפאין מגבירים תופעות של חוסר ריכוז. אכילה "כבדה" מגבירה אף היא תחושת עייפות וחוסר ריכוז. תרופות- נטילת תרופות מסוגים שונים משפיעה על רמת הריכוז. שינה- מחסור בשעות שינה ושינה לא סדירה מוריד את רמות הריכוז. מתח וכאב- מצבי מתח וכאב מביאים אף הם לירידה ברמות הריכוז. שינויי טמפרטורה- שינויים קיצוניים בין חום לקור משפיעים על יכולת הריכוז. הפרעות קשב וריכוז- כיום גדלה המודעות להפרעות מולדות בנושא קשב וריכוז, ניתן לסבול מכך בכל גיל. אבחון הבעיה והטיפול בה משנה לחלוטין את איכות החיים ואת היכולת להגיע להישגים.
  3. גורמים רגשיים: מצבים רגשיים בכל טווח הרגשות החל מרגשות חיוביים של שמחה, אהבה, ריגוש, שפע וכלה ברגשות שליליים כגון כעס ואכזבה מביאים אותנו לשינויים בשגרת הריכוז  שלנו. בנושא זה תבע כבר לפני למעלה מעשור דניאל גולמן את המושג שהפך כה שגור "אינטליגנציה רגשית" – שפירושה היא היכולת לנהל את המערכת הרגשית שלנו כך שתגביר את הריכוז ותוריד את ההסחה. פיתוח האינטליגנציה הרגשית – ניהול המערכת הרגשית שלנו הוא כלי מוביל בהגברת הריכוז והשליטה.
  4. גורמים קוגניטיביים מנטאליים: מיקוד במטרות שלנו וראיית הדרך בה אנו הולכים.היכולת להבין בכל רגע נתון מהו הציר המרכזי שלנו, וזאת לעומת מצבי בלבול וחוסר ודאות.

מערכת גורמים זו משפיעה על כל אחד מאיתנו בצורה שונה, ותמהיל ההשפעה הוא ייחודי ואישי לכל אחד. לכן מי שרוצה לשכלל את יכולת ניהול הריכוז שלו מומלץ שיבצע מסע אישי אל תוך עצמו. ריכוז: היא היכולת לכוון את החשיבה והרגש. היכולת לכוון את הגורמים האלו בהתאם לצרכינו.  כדי להגביר את יכולת ניהול הריכוז שלנו חשוב לבצע מספר שלבים: בשלב הראשון לבצע סריקה ואבחון עצמי  של כל אחד מהגורמים הנ"ל והשפעתו האישית עלינו. לשאול את עצמנו שאלות קשות ולא לוותר בתשובות. לבחון ולצפות בעצמנו  באופן מודע על גורמים מסוימים  אותם אנו מוצאים כמפריעים יותר. ניתן ומומלץ לנהל יומן כתוב במשך מספר ימים, יומן המתמקד בגורמים לחוסר הריכוז לפי הרשימה שהצגנו.ניתן לעשות תהליך זה עצמאית, או להתייעץ עם גורמי יעוץ מקצועיים אך בשום פנים ואופן לא להניח לכך.ריכוז הוא המפתח לנוע קדימה. המפתח להנהיג את עצמנו, ולעיתים כדי לנוע נכון צריך מעט עזרה. בשלב השני יש לבחון דרכים למתן ולשנות השפעות של גורמים שאבחנו אותם כמשפיעים משמעותית על רמות הריכוז שלנו. מיתון גורמים אלו הוא תהליך המתבצע לאורך זמן כי הרי חלק מהנקודות שנזהה מוכרות לנו והם הרגלים המלווים אותנו שנים ולא פשוט לשנותם בטח לא ביום אחד. מדובר בהליך שניתן ליהנות ממנו. בשלב השלישי- יש לאמן ולתרגל כלים מעצימים המסייעים לנו בריכוז. אנו מצאנו שאחד הכלים המשמעותיים לצורך כך הוא אימון גופני באמצעות שיטת פילאטיס ופתחנו את שיטת 9 המעגלים המשלבת ידע וניסיון ניהולי רב שנים עם בקיאות והבנת תחום הפילאטיס. פילאטיס היא שיטה המאמנת "לחשוב ארוך" – מאמנת לחלק את הגוף לצירי אורך ורוחב ולרכז את התנועה סביבם. פילאטיס מאמן לריכוז והתארכות סביב הציר המרכזי של הגוף עמוד השדרה. בעבודה רבת שנים עם מאומנים שהגדירו צורך בהגברת הריכוז מצאנו שאימון שיטתי בדרך זו מעלה את רמות הריכוז, מבהיר את המחשבה ומאפשר לחדד באופן פיזי ומנטאלי גם יחד את המונח האנטומי ויחד עם זאת מטפורי עמוד שדרה. מבחינה אנטומית תנועתיות של חוליות עמוד השדרה מאפשרת חלוקה מאוזנת ושווה של כוחות הפועלים על עמוד השדרה. התארכות מכוונת של עמוד השדרה מקדמת סביבה אפקטיבית לתנועה של חוליות ומונעת לחץ וחיכוך הגורמים לעומס. אם ניקח הגדרה זו לכיוון הרגשי והמנטאלי הרי שהיא תופסת גם שם. כך שניהול הריכוז-הוא  חיזוק וייצוב של עמוד השדרה הפיזי, מנטאלי ורגשי. ובשפה הניהולית התרכז והנהג את עצמך להגיע ביעילות ובשלמות אל החשוב באמת. 

 

מחברי המאמר:  לילך ענבר ועודד מנס, יועצים עסקיים ארגוניים המתמחים באימון מנהלים, מובילי וילה וי סטודיו לפילאטיס במבשרת ציון.

עודד מנס: (ODED MANNES) - יועץ עיסקי מוביל בירושלים, בעלים של חברת הייעוץ העסקי טי.אם.טי (TMT)  (www.tmtcon.co.il)וחברת אימון מנהלים BE9 מאמנים ניהול (בי 9)  www.be9.co.il.


לילך ענבר: מנהלת מקצועית וילה BE9 V. יועצת ארגונית, יזמית ומאמנת פילאטיס בכירה.
פועלת בתחומי הייעוץ והמחקר להובלת שינויים וחדשנות בארגונים החל משנת 1990.
בעלת תואר שני במדעי החברה מהאוניברסיטה העברית, בוגרת קורס גישור ומוסמכת בפילאטיס שיקומי של Polestar Pilates.  מפתחת ומעבירה סדנאות יצירתיות בתחומי הניהול האישי ועבודת הצוות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב