דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להעיז... לנסות... 

מאת    [ 13/05/2010 ]

מילים במאמר: 953   [ נצפה 3207 פעמים ]

ד"ר יחיאל שרמן

הגעתו של אדם לראש הפסגה, מינויו של עובד כמנהל, עליתם בדרגה של עמלים רבים תלויים הרבה מאוד ביכולתם, בכישוריהם ובחכמתם הטמונה בהם, אך חלק ניכר מהם מגיעים לדרגתם הבכירה כי הם שאפו לכך, כי עז רצונם להתקדם ולכבוש כל יעד, כי יש בהם מוטיבציה ורצון לעמוד בראש כל מערכת, אפשר ואפשר גם ללמוד להיות מנהיג, ישנם כלים מצויינים מרתקים ומועילים היכולים לסייע לעובד לטפס כל הזמן בסולם ההצלחה ולהגיע לראש הסולם הוא צריך כמובן להוכיח עצמו ולהשתמש בכלים המתאימים כדי להיות מנהיג איכותי.

במהלך עמלי החינוכי למדתי כי ישנן שתי תכונות חשובות מאוד כדי להגיע ולהיות מנהיג...

להעיז - לנסות.

למדנו במסכת חגיגה כי "אין בית מדרש ללא חידוש" עולמנו מדהים ומרתק התחרות קיימת בכל תחום, המצטיינים, המחוננים בעלי היוזמה והיצירתיים הם המנצחים, ככל שהמוח יותר יצירתי כן נראה רעיונות ותחומים מתחדשים ללא הרף, כל תחום משופר וחדשני הוא שונה מהקיים, היינו כדי להיות יצירתי צריך מעוף חכמה אומץ לב, רצון עז, המון מוטיבציה אופטימיות אמונה בעצמך ביכולתך בכישוריך והעיקר צריך העזה ולנסות.

חובה על המנהיג האמתי לחשוב כל הזמן על "משהו" אחר, חדשני, שונה מן הקיים, כך בתעשיה המתקדמת והמתפתחת וכך בהיי-טק, במדע, בטכנולוגיה, בחינוך, ובאומנות-יש צורך בהעזה... ולנסות אךיש בהם הרבה מאוד חשש בעיקר מכשלון.

רבים האנשים העוסקים במלאכתם – בנאמנות, ביושר בעוצמה אך הכל מתוך המוכר הידוע הברור והאיתן.

אנו יודעים במערכת החינוך, כמה קשה לחדש, להוסיף, לתכנן משהו מרתק אחר ושונה מהקיים, כל תהליך שינוי מלווה בחששות, בספקות באי הסכמות נתקלים בסרוב, אני נוהג לומר לחברי שכל תהליך שינוי שיש לו מתנגדים סימן שאנו בדרך הנכונה היינו תהליך חשיבתנו אמיתי ונכון.

קורה כמובן שתהליך השינוי נכשל, צריך תמיד לבדוק הסיבות, בכל מקרה לעולם לא נוכל לבצע תהליכי שינוי, חדשנות ושפורים אם לא נשתמש בהעזה ולנסות, זכורני שבהיותי ילד, ניסיתי מדי פעם לבצע מהלכים מענינים ומרתקים, אמי "הפולניה" תמיד עודד אותי... לנסות, נסה "פריב" בשפת האידיש אנשים חוששים לנסות מחשש  מפחד שמא יכשלו.

קיים כלל נוסף חשוב ועקרוני בכל תחום ובודאי בחינוך, צריך כל מורה ובודאי כל מנהל שהוא מנהיג, להעיז ולנסות כל הזמן, עולמנו המרתק משתנה כל הזמן מגיע לשחקים רק בגלל שאנשים מעיזים ומנסים כל זמן תחומים חדשים ובלתי מוכרים. וכמובן שיש תמיד חשש שמא הרעיון לא יצליח.

לעולם מי שמנסה ומעיז גם טועה, מי שעושה טועה, מי שאינו מתחדש ולא מתקדים לתחומים חדשניים לעולם אין טועה, אך האסון שלו טמון בהישארות באותו מקום כל הזמן.

במהלך עבודתי במשרד החינוך טיפחתי צוות מפקחים מדריכים ומנהלים ההוגים כל הזמן חדשנות כן... כן... העזתי וניסיתי כל הזמן לנוע עוד ועוד מעלה מעלה בסולם ההצלחה, כמובן שהיו לי "טעויות שבדרך" הערכתי המלאה מאז ומעולם נתונה לשני מפקחים שהיו גבוהים בדרגתם ממני – שבמהלך עבודתי תמכו, עודדו החמיאו ובעיקר נתנו "גיבוי" בעוצמה ובשמחה על כל טעות שבדרך, גיבוי זה הוסיף לי כוחות ותעצומות נפש להמשיך ליצור, ליצור ולבנות עוד ועוד. בודאי שחשוב ללמוד ולהבין מקור הטעויות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד, הגיבוי והאמונה המשרים מנהיגים במונהגים בונים בהם אומץ לב, חשיבה יצירתית ומוטיבציה להמשיך ליזום וליצור, כאשר אני מתבונן במנהלים – מנהיגים המובילים מוסדות חינוך לתפארת ,הם תמיד מחדשים.

ביקורי הרבים במוסדות הנפלאים בהם מנהיגים מדהימים, אני נוכח לראות תהליכי שינוי מדהימים כל הזמן, המטרות והיעדים משתנים כאשר הנני מקשיב לתפיסת עולמם של מנהלים מרתקים אלה הכל משתנה מדי שנה יש ויש חידושים בדבריהם ובמעשיהם.

עלינו הורים ומורים להרגיל הילדים מקטנות להעיז ולנסות אם נשים לב נראה כי פעמים רבות הילדים חוזרים וקוראים אותו ספר ולא משהו חדש ואחר אוהבים הם אותם סיפורים, שמחים לראות תכניות טלויזיה זהות שוב ושוב. מאושרים להאזין למוסיקה קבועה אותם השירים עלינו לדאוג מקטנותם של הילדים לחדש, להוסיף ולדאוג שהם הילדים יעיזו ללמוד משחק חדש, לקרוא תמיד ספר אחר לשחק במיגוון משחקים ולהתמודד עם שאלות  דילמות שונות ואחרות כאשר נרגיל הילדים מצעירותם להתמודד עם חדשנות נזכה לעדנה לילדים המעיזים ומנסים.

זה נכון שעלינו לתרגל ולתרגל הילדים בתחומים אותם הם לומדים כדי לחזקם ולעגנם בתוכם, שהרי הרמב"ם אומר שהכלל הראשון בחינוך הוא "ההרגל" השינון כל למידה חדשה צריכה תרגול ושינון כדי להטמיעה היטב בתוכנו, יש מדי פעם לחזור על למידה מן העבר – כדי שלא תשתכח, אך יחד עם זאת יש לטפח כל הזמן לאורך כל הדרך חדשנות, המלווה תמיד באומץ לב ברצון ובמוטיבציה, צריך לחנך ילדינו להעיז ולנסות להבהיר להם מקטנות כי כשלון במשהו חדש אינו כשלון, יש לנסות שוב ושוב עד שלומדים ומצליחים לנסות ולהעיז הם תכונות חשובות מאד מאד לאורך כל חיינו אם חפצים אנו להצליח ולהגיע לראש כל הר, הדרך לכל פסגה = גדושה בבורות מהמורות, קוצים וסלעים, כל המכשולים הללו יכולים לעכב הגיענו למעלה ההר, אך הם לא מונעים מאתנו לנוע קדימה במעלה כל הר, המנסים והמעיזים לעיתים מתקשים במהלך הדרך, בתהליך, אך הם מאושרים שמחים כאשר הם הצליחו. השגת היעד לאחר התנסות והעזה גורמת לזקיפות קומה ולתחושות נפלאות של חוויות של הצלחה. הצלחה המלווה בחוויות גורמת לעידוד רב לרצון עז ולהפגנת עוצמות פנימיות הגורמות לנוע לעוד הצלחה ולעוד חדשנות.

העזה ולנסות עוד מגביר את תכונת היצירתיות שבאדם, כדי להיות יוזם ויצירתי לא די להוולד עם יכולת נפלאה זו,עלינו מקטנות לתרגם היכולת הלכה למעשה, להביאה לידי ביטוי מעשי, פוטנציאל קיים היא תכונה נפלאה וחשובה, אך לא די - בה, עלינו הורים ומורים לאתר בכל ילד את נק' האור בו, נק' החוזק, היכולות והתכונות הדומיננטיות המצויינות שבו ואותם בעיקר לפתח לחזק ולעודד כל הזמן להחמיא על הטוב שבהם ולאט לאט לעודד תחומים נוספים להרבות בעידוד בדברי שבח ובמחמאות.

"הערות" דברי ביקורת פוגעים ומונעים מהאדם ובודאי מהילד לרצות לנסות ולהעיז שוב, הביקורת לרוב משתקת ואינה בונה.

מנהל שהוא מנהיג צריך אף הוא להרבות בדברי שבח ובמחמאות לעשייתם של המורים ולמעט בביקורת, כך הוא יעודד אותם להתחדש, ליצור, ליזום להעיז ולנסות כל הזמן משהו חדש.

אנו יודעים שעולמנו מתקדם ומתחדש כל הזמן, אל מול עולם מרתק זה עלינו להרגיל את המורים והילדים כל הזמן להתמודד עם עולם נפלא זה בדרך של העזה ולנסות.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב