דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קינואה 

מאת    [ 31/01/2007 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 13002 פעמים ]

"אם הדגנים" כפי שהייתה ידועה ע"י האינקה אינה ממש דגן, אך היא נחשבת לדגן בגלל צורת הבישול וההכנה שלה. בעצם זהו פרי בוטני של צמח הגדל באזור האנדים. יש לה גרעינים קטנים וצהבהבים (ניתן למצוא זנים שונים בצבעים המשתנים מחום כהה ועד ללבן. הסוג הלבן- בז' הוא הנפוץ ביותר ונחשב לבעל הערך התזונתי הגבוה ביותר). כשמבשלים אותה הנבט מתעגל למעין זנב והיא הופכת שקופה יותר.
העלים של צמח הקינואה אכילים גם כן, אך הם מגיעים לעיתים רחוקות בלבד לחנויות (גם בארה"ב).
רצוי לשמור את הקינואה במקרר/ פריזר.
לפני הבישול יש לשטוף אותה היטב, מאחר והיא מכילה מעטה סבוני במרקמו, המותיר טעם מריר מעט.
בבישולה משתמשים בכמויות כפולות של מים ביחס לקינואה, כמו עם דגנים רבים אחרים. היא יכולה להחליף את כל הדגנים בתבשילים המוכרים לכם. בשביל לקבל טעם יותר אגוזי- קראנצ'י יש לקלות אותה למספר דקות בחום גבוה ללא שמן לפני הוספת מי הבישול.
אפשר לטחון אותה לקמח ולהכין ממנה לחמים ושאר דברי מאפה, פסטות, מיקסים לפנקייק, טורטילות ועוד. בצורה זו היא יכולה לעזור לבעלי רגישויות ואלרגיות לחיטה ולמוצריה.
במקור היא מאזור האנדים, כאמור, והיא היוותה מזון בסיסי לאינקה ביחד עם התירס ותפוחי האדמה. קיסר האינקה היה שותל בכל שנה את היבול הראשון בטקס מיוחד.
יש בה כמות רבה של חלבון מאיכות גבוהה ביותר- היא מכילה חלבון מלא ביחסים הדומים מאד לחלב (חלב אם או חלב מלא). יש בה גם פחמימות וסיבים תזונתיים, שומנים (הרבה חומצת שומן לינולאית), מינרלים רבים (סידן, אשלגן מגנזיום, מנגן, ברזל, אבץ) וויטמינים (B, E ).
הקינואה קלה מאד לעיכול ומהירה להכנה (בישול של כ- 20-15 דקות), מה שהופך אותה למזון מומלץ ביותר לאנשים עם קשיי עיכול, תינוקות, ילדים, מבוגרים, נשים בהריון ולכל השאר.
בגלל קלילותה הרבה היא יכולה בקלות לשמש למאכל גם בקיץ (דגנים אחרים נוטים להיות כבדים מדיי בקיץ) והיא יכולה להשתלב בקלות בסלטים ובקינוחים.
את הקינואה אפשר לאכול מבושלת בצורה רגילה או לאחר קלייה קלה, מונבטת, כפסטה (אפשר למצוא בחנויות טבע), כדייסת בוקר, אפשר להכין ממנה מנות עיקריות, סלטים, פשטידות וקינוחים (נסו להכין פודינג מקינואה במקום מאורז עם חלב עזים מלא או חלב סויה ופירות יבשים ותבלינים).
סלט קינואה מונבטת:
מנביטים קינואה ביום- יומיים שלפני (משרים קינואה במים ללילה, מסננים ומשאירים לנבוט במנבטה או בכלי אחר עד שהיא מוציאה נבט מאורך) ומוסיפים לסלט של פלפלים צבעוניים, פטריות (טריות או שיטאקי מושרות במים למספר שעות וחתוכות לרצועות), עגבניות, בצל, בזיליקום, מעט שום, רוטב סויה וחומץ בלסמי.

קינואה ובטטה:
פשוט מבשלים קינואה עם כמות כפולה של מים ובטטה. אין ממש צורך בתיבולן, זה טעים מאד ככה. אפשר להחליף בדלעת ערמונים לקבלת טעם אחר.

קינואה עם טופו, פטריות ואצות:
הדרך האהובה עלינו לאכילת קינואה היא כשהיא מבושלת עם פטריות שיטאקי ואצות (כל סוג שאתם אוהבים. צריך להשרות אותם לכמה שעות לפני הבישול). בסוף אני מוסיפה קוביות טופו שישבו במרינדה של רוטב סויה,שמן זית, שום, ג'ינג'ר, מעט פלפל חריף, יין אדום ובצל ירוק. אפשר לסחוט מעל הכל מעט לימון וללקק את האצבעות.

הקינואה מדהימה וממש קל לעבוד איתה, כדאי להכניס אותה הביתה ולהפוך אותה לחלק מהמשפחה.
בתיאבון,
ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב