דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורה לילד לקוי למידה? פתחו שליטה בכעסים בשלושה שלבים 

מאת    [ 01/03/2010 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 4086 פעמים ]

ד. אמא לתלמיד כתה ח', לקוי למידה, הגיעה נרגזת לפגישתנו.
"הוא שוב דחה לרגע האחרון הכנת עבודה לבית הספר, בלית ברירה ישבתי אתו עד אחת בלילה אחרי יום עבודה מתיש. לא פלא שהייתי עצבנית וצעקתי עליו. כעת אני כל כך מצטערת שצעקתי..."
"ולמה צעקת?"
"כעסתי! את יודעת כמה פעמים הזכרתי לו להכין את העבודה? ולו כלום לא אכפת! מסתבר שהלימודים חשובים רק לי. נמאס לי לחזור ולהיות שוב בכתה ח'...."

 לא יכולתי שלא להיזכר בשבת האחרונה.
"בגללך יכולתי לעשות תאונה!" התעצבן עלי בני.
חזרנו מביקור משפחתי בצפון. שמש חורפית נעימה ליוותה ארוחת בוקר מפנקת בחוות בית זייד המשקיפה על עמק יזרעאל. כבישים פתוחים ללא פקקים ונהיגה בוטחת של בני שקיבל רשיון נהיגה רק לפני שבוע, לא הכינו אותי לבאות. מכונית חונה חסמה נתיב, הנהג לפנינו עצר בפיתאומיות ו...
לחצתי ברגל שמאל על הברקס הדימיוני והשמעתי קולות בהלה כשהבנתי שהשליטה ברכב לא בידיי.
"אל תעשי לי את זה אף פעם! אני יודע מה את חושבת עלי!"

לא הגבתי, החלטתי שעדיף ששנינו נירגע. למחרת העליתי את הנושא לדיון.
"אמרת שאתה יודע מה חשבתי עלייך, אפשר לדעת מה לדעתך עבר לי בראש?"
"בטח חשבת שאני נהג גרוע... שאני לא זהיר..."
"דווקא חשבתי כמה האינסטינקטים שלך פעלו כראוי..."
"?"
"האמת שהתאפקתי לא לצעוק וזו הסיבה לקולות שהשמעתי..."
"אני מצטער שצעקתי עלייך..."

 כשאנחנו כועסים או נעלבים, מאוכזבים או מתוסכלים אנחנו מגיבים בהתאם לרגשותינו. אבל הרגשות מבוססים על מחשבות ופרשנויות. ביקשתי מד. לנסות ולכתוב מחדש את התסריט שעובר לה בראש.
"יכול להיות שהלימודים בכל זאת חשובים לבנך? הרי בסופו של דבר הוא התיישב להכין את העבודה..."
האם הסכימה שהפרשנות שלה לגבי דחיית הכנת העבודה אינה וודאית.
"אילו ידעת שהוא אינו סתם מתעצל אלא שהיקף העבודה נראה לו כל כך מאיים עד שלא מצא בתוכו את הכוח להתחיל בה, איך היית נוהגת?"
"אולי במקום לנדנד לו להכין את העבודה הייתי עוזרת לו לחלק אותה לפרקים פרקים."
"גם היית מסייעת לו באופן פרקטי וגם... היית פחות אמא נודניקית" חייכנו.

השלב הראשון לשליטה בכעסים היא לבדוק אפשרות לפרשנות חילופית, השלב השני יהיה אוטומטי - נחווה רגשות חדשים. הרגשות הללו יקטינו את עצמת הכעס ואתו את התגובות הסוערות.

למחרת צפיתי בסרט "פרשאס" שזכה לשבחים רבים. והמסקנה שהיגעתי אליה: אולי באמת כדאי שנשאיר לתסריטאים מקצועיים את כתיבת התסריטים.

ציפי קוברינסקי פתרונות אסטרטגיים לליקויי למידה
מפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב