דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאמן ניהולי ומאמן עסקי - האם יש הבדל? 

מאת    [ 24/02/2010 ]

מילים במאמר: 370   [ נצפה 2454 פעמים ]

מאמן ניהולי ומאמן עסקי נעים לעתים קרובות באותם אזורים: ארגונים עסקיים בגדלים שונים. האם יש הבדל ביניהם?

הרבה תלוי בהגדרות שאין לגביהן הסכמה גורפת, אבל אנסה.

מאמן עסקי עוסק בעיקר בהיבטים של שיפור התוצאות העסקיות של הארגון: שיווק, מכירות, מערכת התפעול, התנהלות פיננסית וגיוס כספים, שיתופי פעולה ועוד. המוקד של המאמן העסקי הוא, בדרך כלל, התוצאות שמשיג הארגון מול סביבתו. כמובן, חלק משמעותי ביותר מהתוצאות האלו מקורו בדברים המתרחשים בתוך הארגון, ולכן מאמן עסקי נדרש לעתים קרובות למקד את תשומת הלב בתהליכים פנימיים, אופני קבלת החלטות, איוש תפקידים ועוד.

מאמן ניהולי עוסק בעיקר בהיבטים של ניהול בתוך הארגון: פיתוח אסטרטגיה לארגון, גזירת יעדים ותוכניות פעולה, שיפור כישורי ניהול, פיתוח קריירה, ניהול זמן, ניהול קונפליקטים וכיוצא בזה. למעשה, כל דבר שעשוי להיות קשור לניהול ומנהלים בארגון עשוי להיות נושא לאימון ניהולי. ומאחר והנהלות עוסקות, בהכרח, בהיבטים העסקיים של הארגון, גם המאמן עשוי להידרש לכך, ומכאן להיכנס לנושאים שהוזכרו בפיסקה הקודמת כהיבטים של אימון עסקי.

כלומר, קיימת חפיפה גדולה בין שני סוגי האימון האלו, והיא ברורה ומשמעותית יותר ככל שעוסקים בארגון קטן יותר, וכאשר מגיעים לעסק של יחיד המנהל את עצמו, החפיפה מתקרבת להתאמה מלאה.

ובנקודה זו מגיעים שוב למחלוקת הישנה בין מאמנים: האם נדרש למאמן ידע וניסיון אישי ספציפי כדי לאמן בתחום מסוים? כלומר, האם כל מאמן ניהולי חייב להיות בעברו מנהל מצליח, והאם כל מאמן עסקי חייב להיות בעברו איש עסקים מצליח? על כך, אין תשובה מוסכמת. המחייבים טוענים שמאמן שאינו בקיא בתוכן הספציפי עשוי להוליך את לקוחות לטעויות חמורות. השוללים מזכירים שהמאמן אינו מוליך את המתאמן לשום מקום - זה המתאמן שמבצע את כל הבחירות וההחלטות באימון. השוללים מגדילים וטוענים שידע בתוכן עשוי להציב את המאמן בעמדת היועץ המביאה את הלקוח לפעולה שאינה נובעת מתוכו עצמו אלא מהשפעה חיצונית, והמחייבים מזכירים שגם ייעוץ ומנטורינג הם מכלי האימון, ולפעמים זה בדיוק מה שהלקוחות רוצים וצריכים. המחלוקת, בעינה עומדת.

דעתי האישית היא שידע בתוכן הופך את האימון למהיר ויעיל יותר, אבל אינו מחויב המציאות כל עוד המאמן והמתאמן מודעים שניהם למגבלות הידע, ונעזרים בידע חיצוני בעת הצורך. ההצעה שלי אם לבחור במאמן ניהולי או דווקא במאמן עסקי מבוססת על אופי הבעיה האימונית. אם נראה שהבעיה העיקרית היא בתחום שבין הארגון לסביבתו, הייתי ממליץ על מאמן עסקי. ואם נראה שהבעיה העיקרית היא דווקא בתוך הארגון עצמו, הייתי בוחר במאמן ניהולי.

רוצה לדעת עוד על אימון אישי ואימון ניהולי? הירשם לתפוצת הניוזלטר שלי ותקבל מייד וללא תשלום מידע עדכני ומעניין בנושאי אימון, ניהול ומה שביניהם. הירשם כעת וקבל גם את "אימון ברבע שעה" ואת "איך לבחור את המאמן שלך" - שני פרסומים מועילים שלא תמצא בשום מקום אחר שמעיה דוד הוא מאמן אישי וניהולי מוסמך (MCI/EMCI), מלמד ומדריך מאמנים בקורסי אימון, מפתח כלי אימון והכשרה למאמנים ולמנהלים בתחומים מקצועיים ועסקיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב