דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחן הנאמנות של ערביי ישראל 

מאת    [ 09/09/2006 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 5270 פעמים ]

המערכה ההיסטורית שהחלה בלבנון, פתחה מחדש את תיבת הפנדורה שכולנו מנסים להסתיר. היא הייתה כניתוח לב פתוח לאחת הסוגיות הקשות שמלוות את החברה הישראלית, מאז יום היווסדה. היא חידדה את מערכת היחסים המורכבת שבין אזרחי המדינה: בין אלה הערבים, ואלה היהודים.

המלחמה בלבנון פורשת לפנינו את המציאות הקשה - כפי שהיא. הפעם היא עירומה וחשופה לכל. וטוב שכך. היא עוררה את השדים משנתם, והעלתה לדיון ציבורי את שאלת הנאמנות האזרחית למדינת ישראל. מצד אחד, ניצבים להם אלה הטוענים כי הזדהותם של ערביי ישראל עם תושבי לבנון היא בבחינת "תקיעת סכין בגב" ו"דוגמה מובהקת לגיס חמישי". מנגד, ניצב לו עמוד ההגנה הערבי, אשר טוען כי התנגדותו למדיניות הממשלה, היא בבחינת התנגדות ל"דרך", ולא התנגדות לעצם קיומה של המדינה.

אכן, לא קל להיות ערבי-ישראלי בימים אלה; לבטח לא קל להיות חבר כנסת מטעם המגזר. מימין, "החובה המוסרית" להזדהות עם בני עמך, ומשמאל, החובה המוסרית עוד יותר להזדהות עם מדינתך. ואולם, אל לנו כי נתבלבל. אסור לנו לטאטא את הבעיה מאחורי הדלת המסתובבת של ה"דואליות הלאומית". עלינו לעמידה דום, ולקרוא לה תיגר - פנים אל פנים.

מבחן הנאמנות

ישראל, כמדינה דמוקרטית, מחויבת לקבל את ערביי ישראל - על דעותיהם השונות. לא ניתן לכפות גישה, גם לא דרך. איש-איש בדרכו יצעד. אלא שגם לדרך יש "סוף". בד בבד, מחויבת מדינת ישראל לדרוש את חובת הנאמנות מכל תושביה. מכל אזרחיה. שאלת הלויאליות במקרה זה, הינה מוחלטת. שאלה שאין לה חצאי תשובה, וגם לא סימני פיסוק.

לאחרונה, גם מדינות אירופאיות החלו להבין את הצורך במבחן שכזה. התמודדותה של צרפת עם גל אלימות מוסלמי, ריאקציה למציאות מורכבת של חוסר אינטגרציה חברתית, הביאה את שר הפנים הצרפתי, ניקולאס סרקוזי, ליזום חקיקת נאמנות שעתידה לחול על כל אחד ממהגריה. זה מתחיל בשפה, ומסתיים בהכרה בעקרונות הרפובליקה. גם בגרמניה, ואפילו בהולנד, דורשים עתה המנהיגים מבחן נאמנות מוחלט. לכל מבחן מבנה שונה, לכל אחד דרך אחרת. אך דבר אחד משותף לכולם: ה"נאמנות" - כעקרון על.

גם אם טרם הגענו לעמק השווה באשר להגדרת עקרונות הנאמנות, וסביר כי יארך הדבר זמן ומילה, דבר אחד כבר ברור. ברור מהי "חוסר הנאמנות". הסתה כנגד אזרחי ישראל היהודים - היא סימן אחד. ביקור חפוז אצל אסד הבן - הוא לבטח סימן אחר. עידוד פיגועים, חיזוקו המוראלי של נסראללה, הכרה בתפיסות החמאס, ושלילת סמכותה של כנסת ישראל - גם הם דוגמה מובהקת לחוסר נאמנות. הנה כי כן, הקלפים מונחים עתה על השולחן, והשחקנים כבר מוכנים ל"קרב". זה הזמן לפעול. עלינו לראות באירועים האחרונים בבחינת נורה אדומה, כצפירת אזעקה, אשר צריכה להעיר את קברניטי המדינה, ולומר להם בבירור: אל נא תתעלמו מהבעיה, הגדירו אותה, שמא יהיה כבר מאוחר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב