דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, אצל מבוגרים, בני נוער ואצל ילדים 

מאת    [ 21/08/2009 ]

מילים במאמר: 856   [ נצפה 6572 פעמים ]

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

דיבור לא מובן או דיבור לא ברור, הינו תופעה, בה הדיבור נשמע מטושטש, לא ברור, לא מובן, כאילו שהדובר בולע את ההברות והמילים. דיבור לא מובן בולט יותר אצל מבוגרים ובני נוער מאחר שמצופה מהם, בהתאם לגילם, לדבר באופן ברור. אולם, דיבור לא מובן קיים גם אצל ילדים צעירים יותר. במאמר זה אתייחס למאפיינים המוטוריים של דיבור לא מובן ו- דיבור לא ברור אצל מבוגרים, בני נוער וילדים, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאפיינים של דיבור לא מובן ו- דיבור לא ברור:
שיבושי הגייה של עיצורים: בקרב האנשים הסובלים מ- דיבור לא מובן ישנם כאלו המשבשים הגייה של צליל או מספר צלילים. שיבושי היגוי שנצפים אצל בני נוער לאחר גיל 10 שנים, ואצל מבוגרים, הינם לרוב שיבושי היגוי של צליל אחד או יותר מהצלילים השורקים ("ש","ס","ז","צ"). לעיתים גם צלילים חוד לשוניים מכתשיים ("ת","ד","נ") נהגים בצורה לא מדויקת. בניגוד לדעה הרווחת, ניתן לתקן שיבושי היגוי ולרכוש הגייה תקינה של צלילים גם בגיל מבוגר. לעולם אין זה מאוחר לפנות ל- קלינאית תקשורת לצורך אבחון וטיפול של שיבושי היגוי, דיבור לא ברור או דיבור לא מובן.

יש לציין כי שיבושי היגוי של צלילים בקבוצת הצלילים השורקים ובקבוצת הצלילים החוד לשוניים מכתשיים עלולים להיות חלק ממצב של דחיקת לשון (באתר הבית של קלינאית התקשורת אפרת קורצר תוכלו למצוא מידע מלא על דחיקת לשון, באמצעות הקישור שבתחתית המאמר).

ליקויים בהגייה של תנועות: הצלילים בשפה העברית נחלקים לעיצורים ולתנועות. בעברית העכשווית קיימות 5 תנועות המסומנות על פי הגישה הבלשנית הכללית באופן פונטי כ- /a/, /e/, /i/, /o/, /u/. התנועה /a/ מסומנת על פי הגישה הדקדוקית המסורתית כ-פתח או קמץ. כלומר, התנועות מקבילות לצלילים של הניקוד העברי. התנועה הינה הצליל המרכזי בכל הברה. מילים מורכבות מהברות.
בקרב אנשים הסובלים מ- דיבור לא מובן ישנם כאלו המשבשים את הפקת התנועות, מה שגורם לדיבור להישמע מטושטש, ממולמל, כאילו הדובר בולע הברות או מילים.

תהליכים פונולוגיים: בנוסף לשיבושים בהגייה של צלילים ספציפיים וצלילי תנועות, נצפים אצל אנשים הסובלים מדיבור לא מובן ו- דיבור לא ברור גם תהליכים פונולוגיים. תהליכים פונולוגיים הינם שיבושים בהפקה של מילים שאינם קשורים לצליל ספציפי.
להלן מספר דוגמאות לתהליכים פונולוגיים - החלפה בין צלילים בתוך מילה: "קבלת שבת" עלול להופיע ברצף הדיבור כ-"קלבת שבת". דוגמא נוספת הינה קושי בהפקה של צרורות עיצורים: הכוונה למילים בהן שני עיצורים סמוכים זה לזה ללא צליל תנועה מפריד. המילה "גלימה" מתחילה בצרור העיצורים "ג"-"ל". המילה עלולה להיות משובשת כך שהצליל השני בצרור (ה-"ל"), יושמט בהגייה. כמו כן, ייתכן קושי בהגייה של מילים ארוכות ומורכבות.

מפתח הפה בדיבור: אנשים רבים הסובלים מ- דיבור לא מובן מדברים כשפיהם מוחזק בתנוחה כמעט סגורה. כאשר הפה מוחזק בצורה קבועה וסגורה, חלה ירידה ביכולת של הדובר להפיק תהודה קולית תקינה.
התהודה של הקול נוצרת כאשר גלי הקול עולים ממיתרי הקול במעלה קנה הנשימה ומגיעים אל חללי התהודה של מערכת הדיבור (חלל הלוע, חלל האף וחלל הפה). הגודל והצורה של חללי הלוע והאף קבועים. לעומת זאת, הגודל והצורה של חלל הפה משתנים בעת הגייה של צלילים שונים בדיבור ומעצבים בכך את גלי הקול המגיעים מהמיתרים. לפיכך, הגודל והצורה של חללי התהודה, ומסת הרקמות של חללי התהודה, מעצבים את גלי הקול שמגיעים ממיתרי הקול. כאשר הפה מוחזק בצורה מקובעת וכמעט סגורה, הדיבור עלול להישמע עמום, חלש, לא מובן, לא נעים לאוזן, ואף בעל גוון צורם וצרוד.

קצב הדיבור: מאפיין רווח בדיבור של אנשים הסובלים מדיבור לא מובן ו- דיבור לא ברור הינו קצב דיבור מהיר. הדיבור המהיר מאופיין בהתחלה פתאומית של הדיבור, פרצי דיבור מהירים, הגברת קצב הדיבור ככל שהדיבור מתמשך, ועצירות ברצף הדיבור שלא בהתאם לחוקי התחביר. לעיתים קרובות ההנגנה של הדיבור נשמעת שלא כמצופה.

רקע משפחתי: חלק מהאנשים הסובלים מ- דיבור לא מובן מדווחים כי בני משפחה נוספים מדברים בצורה לא ברורה, ובקצב דיבור מהיר מהרגיל.

הפנייה של בני נוער ומבוגרים לאבחון אצל קלינאית תקשורת: כיום קיימת מודעות גבוהה אצל גורמים רפואיים מוסמכים (כגון: רופאי ילדים, רופאי משפחה, רופאי אף אוזן וגרון ואורתודונטים), וכן במערכת החינוך (כגון: מורות, יועצות חינוכיות, פסיכולוגיות חינוכיות) לנושא דיבור לא מובן ו- דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, והם מפנים ילדים, בני נוער ואנשים מבוגרים אל קלינאית תקשורת לצורך אבחון וטיפול. אם התרשמתם כי הדיבור שלכם או של בן זוגכם או של ילדכם איננו ברור, או כי קיימים שיבושי היגוי, מומלץ לפנות אל קלינאית תקשורת גם באופן עצמאי לצורך אבחון.

אבחון של בני נוער ומבוגרים אצל קלינאית תקשורת: קלינאית תקשורת בודקת באבחון ביחד עם הפונה את מאפייני הדיבור שלו במצבי דיבור שונים, לרבות כיצד הוא הוגה את הצלילים והתנועות של השפה, מהו קצב הדיבור, מפתח הפה בדיבור, עוצמת הקול ועוד. בתום האבחון יש בידי קלינאית התקשורת תמונה מלאה של הפקת הדיבור, ובהתאם לממצאים קלינאית התקשורת ממליצה, במידת הצורך, על טיפול.

דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, מקשים על תקשורת יעילה, בהיותו של הדיבור אמצעי התקשורת העיקרי בין בני אדם אשר מאפשר להעביר רגשות, מחשבות, רצונות, צרכים, מידע ורעיונות בין בני אדם. דיבור ברור או דיבור מובן הופך את התקשורת ליעילה. על כן חשוב ואפשרי לשפר את מובנות הדיבור, לתקן שיבושי היגוי, ולרכוש הגייה תקינה של צלילי השפה.

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי ודחיקת לשון - http://www.myspeech.co.il
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת, מטפלת בילדים מעל גיל 6 שנים, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיקת לשון, דחיפת לשון, דיבור לא ברור, דיבור לא מובן.
אתר הבית - http://www.myspeech.co.il
http://sites.google.com/site/efratkurtzer




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב