דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודות המחר- מגמות בתפתחות בשוק התעסוקה העתידי 

מאת    [ 06/08/2009 ]

מילים במאמר: 1343   [ נצפה 4564 פעמים ]

הזדמנויות עתידיות הן תוצאה של הקשרים בין האוכלוסייה, שוק העבודה, והביקוש של סחורות ושירותים. האוכלוסייה בסופו של דבר מגבילה את גודל שוק העבודה, אשר מגביל את הסחורות והשירותים שיכולים להיות מופקים. הביקוש למגוון סחורות ושירותים אחראי במידה רבה לתעסוקה בתעשיות המספקות את הסחורות והשירותים. הזדמנויות תעסוקתיות, בתורן, הן תוצאה של ביקוש מיומנויות נדרשות בתוך תעשיות ספציפיות.

במאמר הנוכחי בחרנו להציג סקירה של מגמות בהתפתחות שוק התעסוקה העתידי, סקירה שערכה מחלקת העבודה של ארצות הברית. במאמר נבחן את העבר, ההווה והשינויים הצפויים בעתיד בקשרים שבין האוכלוסייה, שוק העבודה, והביקוש של סחורות ושירותים. זאת על מנת להדגיש את ההתרחשויות שעשויות להדריך את תוכניות הקריירה שלנו.



אוכלוסייה ושוק העבודה

מגמות של האוכלוסייה משפיעות על הזדמנויות תעסוקתיות במספר דרכים. שינויים באוכלוסייה משפיעים על הביקוש של סחורות ושירותים. לדוגמה, גידולה של אוכלוסייה מזדקנת הגדילה את הביקוש לשירותי בריאות. במידת חשיבות זהה, שינויים באוכלוסייה מפיקים שינויים תואמים בגודל ובמבנה הדמוגרפית של שוק העבודה. לדוגמה, בארה"ב הצפי הוא שעד 2016 כוח העבודה ייהפך למגוון יותר, עקב עלייה בכמות ההיספאנים, האסיאתים והשחורים שייקחו חלק בשוק העבודה. בנוסף, מספר הנשים בשוק העבודה יגדל בקצב מהיר יותר ממספר הגברים, כך שהצפי הוא שמספר הגברים ירד מ- 53.7 (2006) ל- 53.4 (2016); ומספר הנשים יעלה מ- 46.3 (2006) ל 46.6 (2016). שינוי נוסף שצפוי להתרחש הוא ירידה בכמות הנוער, גילאי 16-24, שייקחו חלק בשוק העבודה. הזדקנות דור ה Baby boom תגרום לא רק לעלייה של אחוז העובדים בקטגוריית הגיל המבוגר אלא גם לירידה באחוז של העובדים הצעירים.



תעסוקה

שינויים בביקוש של מוצרי צריכה, בטכנולוגיה, וגורמים רבים אחרים תורמים לשינויים המתמשכים במבנה התעסוקה בכלכלת ארה"ב. הפרופיל התעסוקתי נבחן במונחים של תעסוקה כללית- כולל עבודות עיקריות ומשניות עבור שכר, העסקה עצמית, ובני משפחה העובדים בעסק המשפחתי ללא שכר.



תעשייה

תעשיות מספקות שירות

המעבר הארוך טווח מתעסוקה של ייצור סחורות לתעסוקה של סיפוק שירות צפוי להימשך.

שירותי חינוך ובריאות- סקטור תעשייתי זה צפוי לגדול ב 18.8 אחוז, ולהוסיף יותר עבודות, 5.5 מיליון בקירוב, יותר מכל סקטור תעשייתי אחר. יותר מ 3 מתוך 10 עבודות חדשות שעתידות להיווצר בארה"ב. מקור הכלכלה יהיה או בשירותי הבריאות ובסיוע חברתית או בסקטורים של שירותי חינוכיים פרטיים וציבוריים. הביקוש לשירותי בריאות ולסיוע חברתי יעלה עקב אוכלוסייה מזדקנת ותוחלת חיים ארוכה יותר. כמו כן, כניסתן הצפויה של יותר נשים לשוק העבודה, הביקוש לשירותי טיפול בילדים צפוי לגדול.

שירותים מקצועיים ועסקיים-סקטור תעשייתי זה, אשר כולל כמה מהתעשיות שצומחות הכי מהר בכלכלת ארצות הברית, יגדל ב 23.3 אחוז ויוסיף 4.1 מיליון עבודות חדשות. הצמיחה התעשייתית הגדולה ביותר בסקטור זה תהנה משירותי תעסוקה, אשר יהיו אחראיים ל 692,000 עבודות חדשות או יותר מ 40% מכל העבודות החדשות בניהול, אדמיניסטרציה ושירותי ריפוי. שירותי התעסוקה מדורגים במקום השני בקרב התעשיות עם הכי הרבה הזדמנויות תעסוקתיות חדשות בארה"ב, וצפויים לצמוח בקצב מהיר יותר מהקצב הממוצע של כל התעשיות. זאת עקב הצורך לעובדים זמניים ותקופתיים ולשירותי משאבי אנוש מקצועיים ביותר.

התעסוקה בשירותים טכניים, מדעיים ומקצועיים תגדל ב 28.8% ותוסיף 2.1 מיליון עבודות חדשות עד 2016. צמיחה זו תהיה מונעת מהאמון ההולך גובר של עסקים על טכנולוגיית מידע והחשיבות המתמשכת שבשמירה על אבטחת מערכות ורשתות. שירותי ייעוץ ניהולי, מדעי וטכני יגדלו גם הם ב% 78. ביקוש לשירותים אלה ידורבן באמצעות העלייה בשימוש בטכנולוגיה חדשה ובתוכנות מחשב חדשות, והעלייה במורכבות של עסקים.

מידע- התעסוקה בסקטור המידע צפויה לעלות ב 6.9 אחוז, ולהוסיף 212,000 עבודות חדשות עד 2016. סקטור המידע כולל חלק מהתעשיות הקשורות למחשבים אשר צומחות במהירות, כגון: הוצאת תוכנות לאור, שידורי אינטרנט, תקשורת אלחוטית וכו'.

אירוח ופנאי- התעסוקה בסקטור זה תגדל באופן כללי ב 14.3%. אומנויות, בידור ושעשועים יגדלו ב 30.9% ויוסיפו 595,000 עבודות חדשות עד 2016. 79% מתוך העבודות החדשות הללו יהיו בתחומי ההימור והשעשועים. עלייה בעבודות בסקטור זה תנבע מהשתתפות של הציבור בפעילויות הקשורות לעולם הבידור, השעשועים והתרבות- מה שמשקף עלייה בהכנסות, זמן פנאי ומודעות ליתרונות הבריאותיים שבשמירה על כושר גופני.

מסחר, תחבורה ושירותים ציבוריים- באופן כללי התעסוקה בסקטור זה תגדל ב 6% בין 2006 ל 2016. ביקוש להובלת משאיות ושירותי אחסון יעלה כאשר בתי חרושת יתמקדו ביכולות הליבה שלהם וירצו להפיץ את תוצריהם. עלייה בסחר קמעונאי- בעוד שצרכנים ימשיכו לדרוש יותר סחורות, הליכוד בקרב חנויות מצרכים וסופרים יעלה בהתאם. תעסוקה ביצירת כח חשמל ותפוצה של גז טבעי צפויות לרדת, זאת עקב טכנולוגיה משופרת שתעלה את יעילות העובדים.

עם זאת, תעסוקה במים, ביוב ומערכות אחרות צפוייה לעלות ב 18.7% עד 2016. עבודות בתעשיה זו לא נעלמות בקלות באמצעות יתרונות הטכנולוגיה משום שעבודות הקשורות לנושאי מים ואשפה הן רלוונטיות תמיד.

פעילויות פיננסיות- באופן כללי התעסוקה בסקטור זה צפויה לגדול ב 14.4% עד 2016. נדל"ן, שכירות וליסינג צפויים לגדול ב 18%. אחת הסיבות לעלייה זו היא עקב העלייה בביקוש לדיור ככל שהאוכלוסייה גדלה. כספים וביטוח צפויים להוסיף 815,000 עבודות, עלייה של 13.2%, עד 2016. תעסוקה בבנקאות, ניירות ערך והשקעות פיננסיות אחרות צפויה לגדול ב 46% עד 2016.

,הצמיחה בסקטור זה תנבע מצרכים של אוכלוסייה הולכת וגדלה ומוצרי ביטוח חדשים שיופיעו בשוק.





תעשיות ייצור סחורות

תעסוקה בתעשיות המפיקות סחורה היתה יחסית סטטית מאז שנות ה-80 המוקדמות. באופן כללי, סקטור זה צפוי לרדת ב 3.3% עד 2016. עם זאת, ישנם תחומים בתוך סקטור זה שהתעסוקה בהם צפויה לעלות.

בנייה- תעסוקה בבנייה צפויה לעלות ב 10.2%. ביקוש לבנייה מסחרית וגידול בבניית כבישים, גשרים ומנהרות ייחשבו לחלק הארי של צמיחת התעסוקה בסקטור זה.

ייצור- בעוד שהתעסוקה בסקטור זה באופן כללי צפויה לרדת ב 10.6%, עקב רווחי פרודוקטיביות, אוטומציה, ותחרות בינלאומית אשר ישפיעו לרעה על התעסוקה ברוב תעשיות הייצור; תעסוקה במספר תעשיות ייצור מסוימות כגון רפואה ותרופות, צפויה לעלות ב 23.8%.

עיסוקים שירותיים- תפקידיהם של עובדי שירות נעים מכיבוי שריפות ועד בישול. תעסוקה בתחום זה צפויה לעלות בקצב מהיר בכ 16.7%. עיסוקים הקשורים להכנה והגשת מזון צפויים להוסיף הכי הרבה עבודות בקרב עיסוקי השירות- 1.4 מיליון, עד 2016. עם זאת, שירותי בריאות וטיפול צפויים לגדול בקצב המהיר ביותר.

ניהול, עסקים ועיסוקים פיננסיים- עובדים בתחומים אלו מתכננים ומכוונים את הפעילויות של עסקים, ממשלה וארגונים אחרים. התעסוקה בתחום זה צפויה לגדול ב 10.4%, עד 2016. בתחום הניהול, מספר מנהלי השירותים הקהילתיים והחברתיים יצמח הכי מהר. מנהלי בנייה יוסיפו הכי הרבה עבודות חדשות- 77,000- עד 2016. חוואים ואיכרים הם העובדים היחידים שמספרם צפוי לרדת באופן דרמטי. בקרב עסקים ועיסוקים פיננסיים , רואי חשבון וחשבים יוסיפו הכי הרבה עבודות- 440,000. אנליסטיים פיננסיים ויועצי פיננסים אישיים יהוו את העיסוקים עם הצמיחה המהירה ביותר בתחום זה.

מקצועות בנייה- עובדים בתחום זה בונים בנייני מגורים ומשרדים, ועובדים גם במכרות, מחצבות ובתחומי נפט וגז. תעסוקתם של עובדים אלה צפויה לעלות ב 9.5% ולהוסיף כ 785,000 עבודות חדשות.

מקצועות התקנה, שימור ותיקון- עובדים בתחומים אלה מתקינים ציוד חדש, ומשמרים ומתקנים ציוד ישן. עיסוקים אלה יצמחו בכ 9.3%. טכנאיים ומכונאיים יהוו כמחצית מהעובדים החדשים בתחום זה. קצב הצמיחה המהיר ביותר יהיה בקרב מנעולנים ותיקוני ביטחון, עיסוקים שצפויים לצמוח בכ 22.1% עד 2016.

מקצועות תחבורה והובלת חומרים- עובדים בתחומים אלה מובילים אנשים וחומרים באמצעות יבשה, ים ואוויר. תעסוקה בתחום זה צפויה לעלות ב 4.5%, ולהוסיף 462,000 עבודות חדשות עד 2016.

מקצועות מכירות- עובדי מכירות מפיצים סחורות ושירותים לעסקים וצרכנים. תעסוקה בתחום זה צפויה לעלות ב 7.6%.

עיסוקים משרדיים ואדמיניסטרציה- עובדים אלה מבצעים את הפעילויות היומיומיות של המשרד, כגון הכנה ומילוי מסמכים, התמודדות עם הציבור וסיפוק מידע. תעסוקה בתחום זה צפויה לגדול בכ 7.2% ולהוסיף 1.7 מיליון עבודות חדשות עד 2016.

עיסוקי ייצור- התעסוקה בתחום זה באופן כללי צפויה לרדת בכ 4.9%, ולהפחית 528,00 עבודות בתחום, עד 2016. תחומי המתכת הפלסטיק, הבדים, הטקסטיל, הלבוש והריהוט יאבדו הכי הרבה מקומות עבודה.





סיכום הצפי לשינוי באחוזי התעסוקה הכללית בין השנים 2006-2016, לפי קבוצות תעסוקה עיקריות.



תחום עיסוק
עלייה
ירידה

מומחים למיניהם
20%


שירות
20%


ניהול,עסקים וכספים
10%


בנייה
9%


התקנה,שימור והחלפה
9%


שיווק ומכירות
7%


אדמיניסטרציה
6.5%


תחבורה והובלה
4.5%


חקלאות, דייג

3%

ייצור

5%






סיכום

במאמר זה ערכנו סקירה של מגמות בהתפתחות שוק התעסוקה העתידי. נוכחנו לראות כי ישנן מגמות שיישארו יציבות, לדוגמה: האוכלוסייה תזדקן ותמשיך לצרוך שירותי בריאות וטיפול, גם בתקופות צמיחה וגם בתקופות משבר כלכלי ומיתון. עם זאת, המציאות, כפי שמתברר לנו בחודשים האחרונים הינה עשירה, מפתיעה ומשתנה מיום ליום. מה שהיה ודאי יכול להתברר כפגיע ונתון לשינויים. כתוצאה מכך, ישנן מגמות שאינן יציבות, לדוגמה: עולם הכספים שמתפתח, נתון בסכנה בעקבות תנודות הכלכלה, מבחינת מספר מקומות העבודה וגובה שכר.

אם כן, המסקנה היא שמעבר לכל תוכן תעסוקתי ספציפי, כדאי לפתח יכולת לנהל קריירה גמישה בשוק העבודה הנוכחי. מומלץ לפתח מגוון מיומנויות וכישורים המאפשרות להתמודד עם משברים ולהתאים את הזהות התעסוקתית באופן המוצלח ביותר לתנאים המשתנים.


בהצלחה


*עיקר המאמר מסתמך על נתונים מתוך : Occupational Outlook Handbook, 2008-09 Edition.
אורלי צדוק
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת

נטעלי דיטש
M.A בפסיכולוגיה תעסוקתית
ייעוץ תעסוקתי ותכנון קררירה

המרכז לייעוץ ותכנון קריירה
WWW.ORLYZADOK.COM
לפרטים: 09-7438808



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב