דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תחושת ''השליחות'' סוד ההצלחה 

מאת    [ 26/07/2009 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 3228 פעמים ]

כל איש חינוך רוצה להצליח, העמל בעיצוב דמותם של הילדים עד לבגרותם ואף באקדמיה קשה ומרתק. קיים הבדל תהומי בין הרצון להצליח בהייטק, בתעשייה ואף במחקר לבין ההצלחה החינוכית הממוקדת בהישגים לימודיים מחד ומאידך מטפחת אופי, מידות, הקשבה, אכפתיות, חיי חברה, שילוב של כל האלמנטים באינטליגנציה הרגשית.

הצלחה אל מול גופים דוממים לעומת גופים חיים ונושמים שונה בתכלית.

הקב"ה בראנו עם "פוטנציאל" מוחי וגופני, עלינו לעצב,לבנות, לתרגל וללמוד כל הזמן כדי למצות היכולת האישית מבחינה שכלית וגופנית. למידה מקסימאלית ללא תנועה, ללא הפעלת איברי הגוף וזרימת הדם תפגע בסופו של דבר גם במוח החושב היוזם והיצירתי.

כדי ללמוד נכון ואיכותי, כדי לחשוב בצרה חכמה ונבונה, עלינו לדאוג ל"מורים" ואף ל"הורים" שילמדו הילדים. ה"אחריות" לחינוך הילדים בכל גיל מקטנות ועד בגרותם - באקדמיה מוטל על ה"מורים", ה"מלמדים", ה"מרצים" משימה כבדה וחשובה - הם חייבים להיות מנהיגים המובילים ומשפיעים. מנהיג אמיתי ואיכותי חייב לשאת על גבו "אחריות", או אז הוא ימצא כלים, דרכים ותהליכים מרתקים המשולבים בחוויות, בשמחה ובאושר כדי להצליח.

 

ה"מורה"- ה"מנהיג" חייב קודם כל לחוש שהוא רוצה מאוד להצליח, לקדם, לשפר לחדש ולגרות לתהליכי שינוי כל הזמן כפי שנאמר במסכת חגיגה:

"אין בית מדרש ללא חידוש".

הכוונה - שבלימוד צריך להטמיע הנלמד, לעגן אותו במוח ולנוע קדימה, להוסיף תחום למידה על הקיים ומוטמע במוח. היצירתיות נובעת בעיקרה מילד ואדם החפץ בכל נפשו ומאודו להצליח. היצירתיות מקורה במוח רגוע שקט פורה וצומח,

כדי שעץ יגדל לתפארת, עלינו לגרום לכך שהצמח יניב פירות מעולים ומתוקים. אם נשקיע מאמץ, עבודה, עמל - בהשקיה, בחרישה, בדישון, בגיזום, בטיפוח האדמה והפריה ובשמירה על גדילתו של הפרי מקטנות עד לבשלות. כך בדיוק צריכים אנו מורים והורים להבין כי הילד ואף הסטודנט באוניברסיטה יגדל, יצמח ויפתח מוחו במלוא איכותו, אם אנו הסביבה האופפת אותו כאמור מורים הורים וחברים, מקנים לו מוטיבציה, נחישות, רצון עז כדי לטפס שלב נוסף בסולם ההצלחה.

לכן יעקב אבינו חולם על סולם עליו עולים מעלה מעלה, אך גם המלאכים מבהירים לנו כי העלייה והירידה היא בסולם בו יש שלבים.

כל הגעה לפיסגה צריכה להיעשות לאט בתהליך ובשלבים. אך צריך לרצות כדי להשקיע מאמץ לעלות למעלה. המורים - המנהיגים צריכים לבנות הסולם שיהא איתן חזק, מושך, מרתק, מעניין ומוטובציוני, שירצו כולם לעלות עליו, אומנם להתאמץ אך כאשר הרצון העז קיים, כל אחד מוכן להתאמץ כדי להשיג היעדים ולחוש הצלחה.

אנו מודעים לכך שכדי להצליח עוד ועוד צריך כל ילד וכל סטודנט לחוש כבר בשלבים הראשונים הצלחה, שהרי הצלחה גוררת תמיד הצלחה נוספת. כלי נוסף וחשוב עבורנו היא הבנה כי הרגש משולב כל הזמן בהצלחה. לימוד הישגי מתוך קשיחות, רשע, קפדנות יתר, עונשים יביא ויכול להביא לתוצאות חיוביות בהישגים הלימודיים אך לא ... ממש לא... בהצלחה חינוכית התלויה גם בחינוך למידות, להתנהגות, לחיי חברה, לאהבת אדם.

בבית ספר תיכון מסוים - זרקו התלמידים "ביצים" על המורים בתום מבחן הבגרות האחרון.

התברר באופן חד משמעי כי ההישגים במוסד זה היו למעלה מ 90% זכאות לבגרות, אלא שהייתה בבית הספר זה משמעת חזקה מדי, ללא הקשבה וללא חיי חברה. החינוך הנכון כולל חינוך להישגים לימודיים, היינו פיתוח האינטליגנציה השכלית, מיצוי הפוטנציאל השכלי הטמון בכל ילד, אך חייב להיות משולב עם כל האלמנטים של האינטליגנציה הרגשת, אכפתיות, אהבה, כבוד, יחס, הגינות, נתינה, עידוד, אמפתיה, חיוך ורוך.

שתי האינטליגנציות יגיעו לרום הפיסגה ולהצלחה מירבית אם הכל...כל החינוך ישולב בחיי חברה, באשר לילד כיף לבוא לבית ספר, אם יש לו חברים, שהרי המשפיעים האיתנים ביותר על הילדים הם ה"חברים" - לרוב יותר מאשר המורים וההורים. על כן כדי להצליח בחינוך נכון ואיכותי חובה עלינו לשלב חינוך חברתי ומנהיגות נוער בכל העשייה החינוכית.

"כל ההצלחה - תלויה במנהל שהוא מנהיג ובמורים שהם מנהיגים המשלבים למידה - הישגים לימודיים אינטליגנציה רגשית, חיי חברה ומנהיגות נוער".

המורים יצליחו לכבוש כל יעד, ישכילו להתגבר על כל מכשול, יראו בעמלם החינוכי אתגר שנותן לנצח בו, בעיקר אם המורה חש כי המשימה החינוכית הנעלה היא בגדר "שליחות", כאשר מורה חש בכל נימי נפשו כי החינוך הוא ייעוד - כי תחושת ה"שליחות" מעוגנת בכל נימי נפשו.

הרי המוח של ה"שליח" יהא הרבה יותר יצירתי, היוזמות תפרחנה ותגענה לשחקים. ה"שליחות" מנטרלת כל קושי והופכת אותו לאתגר, ה"שליחות" מקנה

 

לאדם אמונה בהצלחה, אך בעיקר אמונה בעצמו - ביכולתו ובכישורים. אמונה המשדרת לאדם כי החינוך הנראה קשה ומפרך - ניתן להפכו למרנין, לאיכותי והכל מתוך שמחה ואושר.

כאשר אדם חש - "שליחות" בכל תחום, לאו דווקא בחינוך, הרי לרוב האדם יצליח במשימותיו. ה"שליחות" מפתחת מוח יצירתי ויוזם, השליחות משתפת אנשים נוספים, גורמת להקשבה לאחרים, ללמידה מעמיקה, לקביעת עיתים לתורה, להגברת תורה ולהאדרתה ולהצלחה חינוכית בכל גיל ועם כל אוכלוסיה.

 

ניתן להמריא לשחקים גם עם אוכלוסיות חלשות אם המובילים המנהיגים, מנהלים ומורים מאמינים כי אפשר לנצח ובעיקר אם הם חשים שליחות בעמלם החשוב ביותר והקדוש.

 

 

 

 

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב