דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול משא ומתן מול ארגונים גדולים - עשרה חוקי ברזל 

מאת    [ 14/07/2009 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 3119 פעמים ]

משא-ומתן מול ארגונים גדולים הוא תהליך מורכב הדורש ניסיון רב. בשל הפורמאליות וההירכיה המערכתית כל גורם רשאי לבצע מהלך מסויים מול ספק אשר משאיר לאנשי הרכש את הכח הרב ביותר לניהול המו"מ הסופי .
ברוב החברות הגדולות הצעות מחיר מתבקשות רק ע"י מחלקות הרכש. הלקוח הסופי אינו מוסמך לבקש הצעות מחיר וכמובן לא לקיים מו"מ על המחיר בכדי שהמחיר לא יהיה סגור ומחייב ומחלקת הרכש תהיה זכאית למו"מ זה.
אסור להוריד מערכו של הלקוח הסופי! סביר להניח כי האדם המקבל את ההחלטה האם לרכוש את המוצר או לא זהו הלקוח הסופי והוא זה שמעביר את דרישתו למחלקת הרכש.
בחברות הייטק (טכנולוגיה) הלקוח הסופי הוא האדם המוסמך ביותר להחליט על רכישת המוצר היות ובד"כ הוא המהנדס המכיר טוב ביותר את דרישות הפרוייקט. אך למרות זאת, הוא רשאי לבצע סקר מחירים ולקבל הערכות מחיר. כל המו"מ על המחיר יתבצע מול אנשי הרכש. בד"כ מול חברות גדולות, הרוכשות לעיתים קרובות ובסכומים גדולים, עוצמת המיקוח שלך כספק היא קטנה.
מנסיוני, רצוי לחתום על חוזה הנחות (ע"פ מדרגות) ובכך כוחך מול הלקוח יציב ואמין.
כאיש מכירות צעיר נפלתי למכודות רבות במו"מ על מחירים מול ארגונים גדולים.
לדוגמא: מנהל מחלקה בחברת הייטק גדולה ביקש תימחור פרוייקט מסויים. לאחר מכן ניהלנו מו"מ ארוך ומורכב היות ומדובר בלא מעט כסף. לאחר שקיבלתי את אישורו הודיע לי לפתע כי הוא מעביר את התיק למחלקת הרכש ... לאחר מספר ימים יצר איתי קשר מנהל מחלקת הרכש (לעיתים גם סמנכ"ל או מנכ"ל) וביקש לקבוע פגישה נוספת לגבי מחירי הפרוייקט.
אסור שמקרים כאלו יקרו! יש לוודא מראש מי מוסמך לבצע מו"מ ולקבל את ההחלטה הסופית.
בארגונים גדולים ישנם גורמים נפרדים לקבלת ההחלטות ולביצוע משא ומתן. בתור מנהל אסור לבצע מו"מ מול גורמים שונים בחברה. הביזור יוצר בלבול וחוסר אמינות.
ולכן, אני מביא מניסיוני את עשרת חוקי הברזל בניהול מו"מ מול חברות היי-טק גדולות:
1. כשמדובר במוצרים או פרויקטים טכנולוגיים המהנדס או מנהל הקבוצה הוא זה שמקבל את ההחלטה הסופית לרכישת המוצר.
2. אין המשתמש הסופי רשאי להיכנס לתהליך של מו"מ על מחירים מול ספק כלשהו ולכן כל שיח על מחירים הוא מיותר .
3. וודא/י מי הוא הגורם המוסמך ביותר לביצוע המו"מ ועבוד/עבדי רק מולו.
4. קח/י בחשבון כי אנשי רכש נמדדים ע"פ הקיצוצים שהם מבצעים בהוצאות הרכש.
5. בניית אמון מול מנהלי הרכש זהו מהלך חיוני היכול להועיל בניהול מו"מ.
6. לעולם אין לתת מיד את מלוא ההנחה! ייתכנו פעמים בהם מנהל הרכש ינסה את מזלו בסיבוב שני.
7. ביטחון עצמי יכול להוביל להישגים טובים יותר במו"מ.
8. אנשי רכש הם בעלי ניסיון רב במיקוח מול ספקים. קח/י בחשבון כי אם וויתרו לך בקלות הפעם זה כנראה כי הם השיגו את יעדם הנוכחי.
9. אמנם אנשי הרכש הם אינם בעלי הידע הטכני אך ניסיון של שנים יביא אותם להכרה מעמיקה עם המוצרים וביצועייהם ולכן אין לזלזל בהם.
10. חוזים ארוכי טווח ממסדים את הנושא ומונעים חיכוכי מחיר מיותרים.
אלי סבג ,
תואר שני למנהלים (EMBA) במנהל עסקים של המכללה למנהל .
תואר שני (EMS) מה- City University of NY
עובד כ 9 שנים בהייטק , כיום מנהל שיווק ומכירות ארצי בחברה אמריקאית .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב