דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי חרדה רגשית, מהיכן היא נובעת ומהן תוצאותיה? 

מאת    [ 17/06/2009 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 2918 פעמים ]



מהי חרדה רגשית, מהיכן היא נובעת ומהן תוצאותיה? / מאת יואב ברנזון



חרדה רגשית נובעת מאירועים טראומטיים חזקים

חרדה רגשית היא תוצאה של אירועים טראומטיים חזקים מאוד בחיים. למשל, תאונה קשה, התעללות מינית או נפשית, פיגוע, אכזבה רומנטית קשה, הפסד כלכלי, מוות בלתי צפוי של הורים או ילדים, בגידה, גירושים קשים ועוד.

האירוע הטראומטי הקשה מביא לזעזוע פנימי אדיר, בדומה לרעידת אדמה, המרסק את הבסיס הרגשי עליו בנויים הביטחון העצמי, תחושת היציבות, האמונה בטוב והאופטימיות.


ירידה חדה בשמחת החיים, באמון באנשים ובביטחון העצמי




אצל אנשים שעברו טראומה רגשית ואשר סובלים מחרדה רגשית ניתן לזהות ירידה חדה בשמחת החיים, בספונטניות, באמון באנשים, בביטחון העצמי ובהסתמכות העצמית.

הירידה הזו מובילה בראש ובראשונה לצמצום חזק מאוד של החייים הרגשיים, לצורך בכדורים נוגדי דיכאון או חרדה, בהזדקקות לאנשים חזקים מסביב שיהוו חגורה של ביטחון ולהיצמדות לדברים קונקרטיים ומוכרים כמו כסף, בית, רכב, אנשים קרובים והרגלים בטוחים.


הסתגרות


חרדה רגשית מתבטאת בין היתר גם בהסתגרות כללית מהעולם. פעמים רבות היא באה לידי ביטוי בחשש להימצא באירועים חברתיים או במקומות סואנים, בצמצום המגע עם אנשים חדשים או עם אנשים בכלל, בהסתגרות בבית, בפחד לצאת החוצה או לנסוע למקומות מרוחקים או גבוהים או פתוחים.

חרדה רגשית עלולה להתבטא גם בפחד להתאהב מחדש ולהרגיש חיים, בפחד להשתנות, בקושי הגדול לקבל שינויים בקלות ובצורה זורמת, בהחלטות שהן מאוד רציונאליות ומפוחדות אבל מאוד לא רגשיות ואמיתיות, בחוסר מוכנות להסתמך על האינטואיציה ובניסיון לרצות אחרים כדי להתחזק, בסבל פנימי גדול ובדיכוי המקום הרגשי בחיים ובנטייה להאמין שאחרים יודעים טוב יותר מה נכון ומה לא נכון.






בחירת בני זוג מהראש ולא מהלב

אנשים שנמצאים במצב של חרדה רגשית אינם מסוגלים לאהוב מהלב בצורה משוחררת ובאמון עצמי גבוה כפי שהיו מסוגלים לפני הטראומה שעברו. זו הסיבה, מדוע פעמים רבות הם בוחרים בני זוג מתוך שיקולים רציונאליים והגיוניים ולא מתוך התאהבות ורגש.

חשוב להבין, שקשר זוגי מרוחק וקר המבוסס על שיקולים הגיוניים הוא קשר שאופייני יותר לאנשים בעלי חרדה רגשית, משום שהוא אינו דורש מהם ביטוי של עוצמות רגשיות מלאות אלא דווקא להיפך - הוא מאפשר להם פחות לאהוב, פחות להיחשף, פחות להסתכן, פחות להיפגע ופחות להיפתח ברמה הרגשית.






טיפול נפשי - יציבות, ריפוי ואופטימיות

אנשים בעלי חרדה רגשית יכולים לצאת ממצבם על ידי טיפול נפשי המבוסס על שלושה שלבים: הראשון, בנייה של יציבות חדשה בחיים שתאפשר ירידה ברמת החרדה.

השני, ריפוי פצעי הטראומה על ידי הבנתם לעומק. והשלישי, יצירה מחודשה של גישה אופטימית, אמון עצמי, חיוביות ויצירתיות בחיים אשר תביא בסופו של דבר לעלייה במפלס הביטחון העצמי, ליציאה לחיים חדשים, למוכנות ליטול סיכונים ולפתיחות בריאה לדברים חדשים ולהרפתקאות.



וטיפ לסיום: חרדה רגשית שאינה מטופלת פוגעת באופן משמעותי בתפקוד הרגשי של האדם, סוגרת אותו בתוך עצמו ומעכבת את הצמיחה האמיתית שלו בחיים.



יואב ברנזון http://www.ybc.co.il הוא מומחה, מנטור ומאסטר בעל שם לאומי ובינלאומי בנושא ההצלחה העסקית והזוגית בחיים. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-18 השנים האחרונות .

הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/PAGE35.asp - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.

הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.

הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.

הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב