דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איפיון אתרים: 10 נקודות למחשבה 

מאת    [ 30/05/2009 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 2431 פעמים ]

מטרת שלב תכנון ממשק המשתמש- User Interface, היא לתכנן את כל אזורי התוכן באתר וכן את אפשרויות הניווט בו, כדי להציע לגולשים את חווית המשתמש המהירה, הפשוטה והמהנה ביותר שניתן. גולש שחווית הגלישה שלו באתר תלווה בסרבול, אי נוחות וקושי בסיסי לעולם לא יחזור לבקר בו, ולכן חשוב כל כך להשקיע מחשבה מעמיקה בשלב קריטי זה. תכנון ממשק המשתמש חייב להתבסס על מסקנות שלב המחקר השיווקי ובניית האסטרטגיה ברשת הנעשה כצעד ראשון בתהליך הקמה של מיזם אינטרנטי. להלן 10 כללי ברזל בסיסיים שחשוב להתייחס אליהם בשלב העבודה על תכנון ממשק המשתמש:

תחילה נגדיר לעצמנו שתי הנחות יסוד אשר ילוו אותנו במהלך כל שלב העבודה על המיזם החדש וכמובן שהן ימקדו אותנו בשלב התכנון של ממשק המשתמש:

א. הנחת יסודהראשונה (צד הלקוח/משתמש הקצה): ככל שחווית המשתמש של קהל המטרה תהיה נוחה, פשוטה וידידותית יותר, כך זמן השהייה שלו באתר יהיה ארוך יותר. בנוסף, הסיכויים שהוא ימליץ על האתר לחבריו גדלים וכך גם הסיכויים שהוא יחזור להשתמש בשירותי האתר פעמים רבות בעתיד.

ב. הנחת יסוד שנייה (צד יזמי הפרויקט): הגדלת זמן השהייה באתר (כתוצאה מחווית משתמש טובה) תגדיל משמעותית את הסיכויים להשגת המטרות השיווקיות והעסקיות של הפרויקט שהוגדרו בשלב המחקר ובניית התוכנית האסטרטגית ברשת. כמובן שמשמעות השגת מטרות אלו היא הגדלת הרווח מהפרויקט.

לאחר שהגדרנו את שתי הנחות ההיסוד הללו, חשוב להתייחס גם לנקודות הבאות:

תכנון והגדרת מבנה התוכן של כל דפי האתר:
הגדרת המבנה של עמוד הבית וכן של כל עמוד פנימי באתר (הגדרת אזורים בעלי ביטוי ויזואלי כגון תמונות, אזורי וידאו, אזורים טקסטואליים, אזורי תדמית וכו').

תכנון והגדרת תפריטי הניווט באתר:
לתפריטי הניווט חשיבות עליונה בהגדרת חווית המשתמש באתר. הגדרה של התפריט הראשי הכולל את הקטגוריות החשובות באתר, הגדרת תפריטי המשנה והדגשה ויזואלית המתאימה לסדר חשיבותם. הנזק הגרוע ביותר נגרם במצבים בהם לא ברור כיצד מנווטים באתר. כתוצאה מכך לא מגיעים ליעד הרצוי ואף יותר מזה- המשתמש יוצא מהאתר ולא חוזר אליו עוד.

הגדרת שדות המידע בכל מסך/ אזור תוכן על-פי חשיבותו:
הגדרה של סוג התוכן בכל עמוד באתר. כלומר, מידע חשוב יקבל בולטות יחסית על חשבון תוכן אחר שמוצנע עקב חשיבות פחותה.

חיזוי מהלכי משתמש אפשריים:
רבים הם היזמים שטועים באי ביצוע הדמיה אפקטיבית של מהלכים אפשריים של הגולש באתר. נסו אתם לדמות את צורת החשיבה של קהל היעד באמצעות מספר שאלות פשוטות: כיצד קהל היעד חושב? איזה תוכן מעניין אותו? איזה תוכן צריך דגש? כיצד יכול הגולש להגיע אל יעדו? עד כמה תכנון ממשק המשתמש באמת מקל על תהליך הגלישה? האם חלוקת התוכן מצליחה בהשגת המטרה החשובה- הגדלת זמן השהייה באתר? ועוד.

הגדרת חסמים פסיכולוגיים:
הטבע האנושי גורם לנו להתנהג בהססנות יחסית בבואנו אל מול סביבה חדשה ולא מוכרת. כשקהל המטרה מבקר לראשונה באתר, חשוב מאוד לצפות מראש את ההתנגדויות הפסיכולוגיות שעלולות לצוץ בראשו ובכך לחתור למזעורם.
לדוגמה: אתר מכירות חדש עלול לעורר בקרב קהל המטרה התנגדות בשלב התשלום (האם אתם תעניקו את פרטי התשלום שלכם באתר שאמינות בעליו ומפעיליו מוטלת בספק?). חשבו כיצד ניתן למזער התנגדות זו? במקרים כאלה נציע טקסט הסבר אודות תהליך התשלום, ביטוי ויזואלי לקיום מנגנון אבטחת מידע, קיום מחלקת שירות לקוחות זמינה בכל עת וכדומה.

תכנון המודל העסקי:
אין יזם אינטרנט שלא חולם על ה"אקזיט" שיעשה כתוצאה ממכירת המיזם שלו. אבל כדאי לזכור שרעיון טוב אינו מספיק! רק פרויקט הכולל בשלב התכנון שלו מודל בסיסי רווח ברור וריאלי מגדיל סיכוייו לשרוד. בשלב האפיון חשוב מאוד להגדיר את מוקדי הרווח: הכנסות ממכירת שטחי פרסום, הכנסות ממנויים באתר, קישורים ממומנים, שיתופי פעולה מול גורמים מסחריים וכו'.

הגדרת המודולים הטכנולוגיים:
בשלב תכנון ה- UI אין להקל ראש בתכנון הבסיס הטכנולוגי של הפרויקט: באיזה שפת תכנות יבנה האתר? מה צפי כניסת הגולשים? לאיזה מערכות מקבילות האתר מיועד להתממשק? האם נדרשות מערכות אבטחת מידע? במידה ומדובר באתר הכולל סליקה- יש להיערך למערכת מכירות וירטואלי וכו'.

האם חשבתם על מי ינהל את התוכן?
כל פרויקט ברשת מצריך תוכן. בין אם מדובר בתוכן טקסטואלי, ויזואלי, אודיו או sound, חשוב להיערך מראש לאופן ניהול התוכן. יש לתכנן את מערך כתיבת הטקסטים, התאמת תמונות, עיצובים חדשים, עדכון האתר, טיפול בבאגים שוטפים וכדומה. שמירה על רמה מקצועית של פרויקט מצריכה מערך מקדים ומסודר של ניהול תוכן.

.............................................................................................................

זהו רק מקבץ בסיסי של נקודות למחשבה שלדעתי כדאי לקחת בחשבון בשלב תכנון ממשק המשתמש. כדי ליצור תהליך עבודה בריא עבורכם יזמי הפרויקט שלבטח מעוניינים לעמוד במסגרת התקציב שהגדרתם לעצמכם, וגם עבור קהל היעד של האתר/ מיזם מנגד, חשוב לגשת לשלב זה רק לאחר שחקרתם והגדרתם את התוכנית האסטרטגית שלכם ברשת (ומחוצה לה).
עומר מילויצקי, יועץ אסטרטגי לשיווק ברשת, כותב ועורך את הבלוג http://www.redefine.co.il העוסק באינטרנט באופן כללי ובשיווק ברשת בעזרת מדיה חברתית בפרט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב