דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הגודל קובע? משמעות גודל כתב היד. 

מאת    [ 20/04/2009 ]

מילים במאמר: 666   [ נצפה 9456 פעמים ]

גודל הכתב הנו סימן גרפי קל מאד לזיהוי, ויחד עם זאת מועד לשינויים והשפעות רבות במצבים מגוונים כגון: מצב רוח או מצב נפשי, עייפות, שימוש בסמים או אלכוהול, התלהבות, בעיות ראייה, גודל ומגבלות הדף עליו כותבים, מצב בריאותי ואף השתנות לאורך השנים.

כך קורה שכאשר אנו בוחנים כתבים לשם ניתוח אישיות, אנו חייבים לבקש כתבי יד מזמנים קודמים, עלינו לבדוק האם מדובר בתחושה זמנית, או שמא בתהליך ממושך המאפיין את אישיותו של הכותב.

גודל כתב היד והנוכחות שלו על הדף מהווים ביטוי ספונטאני, טבעי וישיר, של הערכה עצמית של הכותב, משקף את יחס האדם למציאות ותחושת המיקום שלו במציאות, כפי שהוא חי בה. מידת הנוכחות מתבטאת בתחושה של הכותב, עד כמה הוא מובל או מוביל במציאות חייו, ועד כמה הוא מסוגל להתמודד ולהשתלט על בעיות.

ככל שהכתב קטן יותר, נראה כי תחושתו של הכותב, היא שאין לו תחושת שליטה במציאות. יחד עם זאת, נוכל לראות כתבי יד קטנים מאוד אצל אנשים מאמינים מאוד, הרואים את קיומם כמשהו קטן ואפסי מול האלוהות העליונה המכוונת ושולטת. במקרה זה אין המדובר בהערכה עצמית נמוכה, כפי שאנו מתכוונים אליה, אלא כאל נמיכות קומה, מודעת, מול אלוהות ללא שלילת ערך האדם כאדם.

בנוסף לתחושת ההערכה עצמית, גודל הכתב משקף גם מזג, טמפרמנט, צורת הסתכלות על הסביבה, סגנון התפקוד ואופן החשיבה.
אנשים שחושבים בגדול - כותבים בגדול (לא תמיד!), אנשים בעלי מזג סוער וסוחף - גם הם כותבים יותר בגדול.
לעומתם - בכותב בגודל קטן - ראייתו מפוקחת יותר, זהירה, רציונאלית, מדודה ואף מהוססת.

כיצד מתבצעת בדיקת גודל האות?
תמיד נבדוק את גודל האותיות האמצעיות במילה.

ישנם מספר גדלים אותם אנו מאבחנים בכתב היד:

גודל תקין - 2.5 מ"מ עד 3 מ"מ - בספרות הגרפולוגית אין כמעט התייחסות לגודל כתב תקין. אפשר לומר, כי גודל כתב תקין מעיד בראש ובראשונה על יכולת הסתגלות טובה למציאות ועל קיומו של איזון טוב בין דרישות האגו לבוחן המציאות.

גדול - 3 עד 5 מ"מ - כממד להערכה עצמית, כתב היד הגדול מדבר על הצורך להדגיש את האגו, את האני, מעל כל גורם אחר בחייו של הכותב. בין היתר יכול להעיד על תחושת הערכה עצמית גבוהה, שאופיינית לאנשים התופסים עצמם במרכז עולמם, ועסוקים בהשארת חותם על הסביבה.
כתב גדול יכול להעיד גם על צורך בכבוד ובהערכה, כתוצאה מצורך בפיצוי על רגשי נחיתות.
אנשים הכותבים בגדול על פי רוב תופסים את המציאות באמצעות החושים, האינטואיציה והרגש. הם רואים את הכל בגדול, כאילו תחת זכוכית מגדלת לטוב ולרע. חיים בכאן ובעכשיו, ולעיתים רואים את חלקה של התמונה בגלל זה.
כתב גדול מעיד גם על צורך מוגבר להשתמש באנרגיה נפשית וגופנית, ולהחצין את ביטויים בדרכים שונות כמו הגדלת תנועות הגוף, תזוזה רבה וניידות.

גדול מאוד - מעל ל-5 מ"מ- מעיד לרוב על התנהגות פיצויית, אם כי אין לשכוח כי יכול להעיד גם על אדם בעל הערכה עצמית גבוהה מאוד. תחושה כללית של חוסר שליטה בכתיבה איטית ומהירה כאחת, פרופורציות שאינן נכונות הבאות לידי ביטוי גם בכתב וגם בהתנהגויות שונות.

קטן - 1.5 עד 2.5 מ"מ - כאן אנו מדברים על צמצום של התנועה והגברת הקשב, ריכוז ובקרה. רגשית, מדובר באנשים שהם יותר מופנמים, שעולמם הרגשי עשיר בהרבה מכפי שמראים כלפי חוץ. רוב האנרגיות מופנות כלפי תהליכים פנימיים, הן בתחום הרגשי והן התחום המחשבתי. בד"כ מדברים על אנשים יותר דיסקרטיים, ממושמעים, בעלי רגש משפחתי מפותח הנוהגים באיפוק, בגישה רצינית רציונאלית ומפוקחת, ואינם מוותרים על נקיטת אמצעי זהירות במקום שאינו מוכר להם. אנשים אלו עסוקים פחות באגו של עצמם, אלא יותר בתחומי העניין שלהם. כותבים אלו, המסוגלים להתנתק ממשחקי האגו, כוחם בא מיכולתם להתמקד סביב רעיון או מחשבה ולפעול עבור הגשמתם.

מיקרוסקופי - מתחת ל - 1.5 מ"מ - ככל שיורדת ופוחתת ההערכה העצמית של הכותב, ומצטמצמים תחושת השייכות והמעורבות בעולם סביבו, כך מצטמצם החופש הרגשי וכתב היד קטן עד שכמעט נעלם.
כתב מזערי ניתן למצוא, גם אצל אנשים הסובלים מדיכאון, אבל לעיתים קרובות נמצא אותו, גם אצל מתבגרים.
כתב זה מעיד על כותב המרוכז בעצמו, מתוך צורך להגן על אגו פגיע. התרכזות זו יכולה להתבטא בהפחתת הפעילות וצמצום מגע עם הסביבה ככל שניתן.

ראוי וחשוב לציין, שעל מנת לייחס את המשמעויות הכתובות לגודל הכתב, יש לראות את משמעויות אלו בסימנים גראפיים נוספים, ולא מספיק לנתח רק את גודל הכתב.
קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב