דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השבת מס בולים ששולם במועד לקיחת משכנתא 

מאת    [ 10/04/2006 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 7417 פעמים ]

ברשימה שלהלן ננסה לבחון ולהדריך כיצד ניתן לקבל החזרים בגין מס בולים ששולם על משכנתאות על ידי אלפי לוקחי משכנתאות. בחלק מן המקרים המדובר בהחזר של אלפי שקלים.

מס הבולים הינו מס המוטל על מסמכים ורובנו נפגשנו בו בעבר בעת לקיחת משכנתא או רכישת רכב. הטלתו של מס זה בוטלה בפועל החל מן ה-1.1.2006, כאשר גביית המס בגין משכנתאות נפסקה כבר ב-1.1.2005.

מס בולים הוטל לרוב בשיעור של 0.4% מן הסכום הנקוב בחוזה ההלוואה, משכנתא וכו' שאותו צריך לבייל (במספרים המדובר ב-1 - לכל 250 ?). במהלך שנת 2003 קבע בית המשפט העליון בפסק דין תקדימי בעניין שיכון ובינוי שני עקרונות משפטיים חשובים בהקשר למס הבולים. באותו פסק דין תקדימי קבע בית המשפט כי כאשר חוזה שנחתם עוסק בתשלומים הנפרסים על פני תקופה ("תשלומים עיתיים"), הרי שלצורך חישוב מס הבולים בו מתחייב המסמך, יש להעריך את שווי הסכום הקבוע במסמך ביום החתימה (המונח המקצועי הוא "היוון") - בדוגמא של משכנתא, אם בן אדם לוקח 100,000$ הלוואה אך עם הריבית במשך השנים הוא מחזיר לבנק 200,000$ הרי שאת המס יש לחשב על פי הסכום היום, במועד החתימה על חוזה ההלוואה (100,000$). עוד קבע בית המשפט כי את הסכום שעליו מוטל המס מחשבים ללא המע"מ. לעניין רשימה זו הדנה בנושא המשכנתא ההחלטה בעניין המע"מ אינה רלבנטית. יחד עם זאת להחלטה זו יש השלכה על רוכשי רכבים.

רשות המיסים שהבינה שלהחלטת בית המשפט העליון משמעות כבדה, לפיה היא גבתה במשך שנים מן האזרחים סכומי מס גדולים שלא בצדק ועתה יהא עליה להשיבם, ביקשה לעכב את ביצוע פסק הדין, כדי שתהיה לה הזדמנות לבקש הליך של "דיון נוסף" (המדובר בהליך חריג מאוד) במסגרתו תנסה לערער על החלטת בית המשפט העליון. בית המשפט העליון הסכים לעכב את ביצוע פסק הדין עד להחלטה באותו הליך חריג של "דיון נוסף". בינתיים בשורה של מקרים הבטיחה רשות המיסים לבתי המשפט המחוזיים כי במידה והעתירה לדיון נוסף תידחה הם ישיבו את המס ששולם על ידי האזרחים "ביתר" ואף יוציאו הנחיות כיצד ניתן לפנות אליהם במטרה לקבל את ההחזר. ואכן ב-6.2.2006 החליט בית המשפט העליון בבקשת רשות המיסים לקיים "דיון נוסף". בית המשפט העליון דחה את הבקשה, וקבע כי אין הוא מוכן לקיים דיון נוסף ולדון בשאלות העולות מהחלטת בית המשפט העליון משנת 2003 לגופן. תוצאת החלטה זו של בית המשפט הינה שפסיקת בית המשפט העליון משנת 2003 נותרה על כנה ורשות המיסים חייבת כמו כל גוף או אדם אחר במדינה לפעול בהתאם להחלטת בית המשפט העליון. בפועל על אף דחיית עתירת רשות המסים לדיון נוסף טרם פורסמו על ידה הוראות כלשהן. יתירה מכך בפניה של אזרחים לרשות המיסים היא מסרבת להשיב את המס תוך טענה שאין היא חייבת בכך. נציין כי מדיניות זו של רשות המיסים תסייע לה בעתיד לטעון להתיישנות במקרים רבים של אזרחים שלא יגישו בקשה להחזר מס בתקופה הקרובה.

להלן ננסה ליתן מעין מדריך קצר וממצה כיצד מבקשים את ההחזר, ומה כדאי לעשות בינתיים על אף סירובה של רשות המיסים (בינתיים) להשיב את המס: תחילה יש לחשב מהו סכום המס אשר מגיע לנו כהחזר. בהסכמי משכנתא מצוי פעמים רבות טופס הקרוי "תשלום הוצאות לבנק". בטופס זה מחושב ומופיע סכום מס הבולים ששולם על ידכם. הסכום הינו 1 - מס בגין כל 250 ?. בטופס זה מופיע בדרך כלל המידע מה היה סכום הקרן של ההלוואה ומהו סכום ההחזר של ההלוואה (קרן בתוספת ריבית) ומס הבולים ששולם עד היום שולם תוך חישוב סכום ההחזר (1 - לכל 250 - של קרן ההלוואה בתוספת הריבית) ולא סכום קרן ההלוואה בלבד. אם כך מהו הסכום שמגיע לכם כהחזר? למעשה יש לקבל החזר מן האוצר בגין מס הבולים ששולם בגין הריבית (ולא בגין קרן ההלוואה). כלומר חישוב סכום הריבית לחלק ל-250 - ייתן לנו את סכום ההחזר המגיע לנו (כמובן בתוספת הפרשי הצמדה וריבית).

אל מי פונים וכיצד? הפניה צריך שתעשה אל רשות המיסים ("המנהל" בלשון החוק) ויש לערוך את הפנייה בכתב, בתוספת נימוקים לבקשה ותוך צירוף המסמך שבויל. העילה לבקשת ההשבה בלשון החוק הינה "מסמך שבויל ביתר". יחד עם זאת כפי שכבר אמרנו לעיל בקשתכם צפויה להידחות על ידי רשות המיסים. אם כן מדוע זה עדיין כדאי? ראשית מי שהמדובר אצלו בסכום נכבד יוכל לפנות לבית המשפט באופן עצמאי, אפילו ללא עורך דין ולבקש מבית המשפט כי יורה לרשות המיסים לקיים את הוראת בית המשפט העליון. שנית מטרת הבקשה הינה למנוע התיישנות. נסביר. בשונה מחוקי מס אחרים, חוק מס הבולים קובע תקופת התיישנות קצרה מאוד. השבה ניתן לבקש רק כשנתיים ממועד ביול המסמך (וכזכור החל משנת 2005 כבר כלל לא משולם מס בולים על משכנתאות). יחד עם זאת במקרה דנן היות ועיכוב ביצוע החלטת בית המשפט העליון התבקש על ידי המדינה ייתכן ויתירו את ההשבה אף לתקופה של שלוש וארבע שנים אחורה.

יוצא איפה שמי שיפנה לרשות המיסים בבקשת החזר ובקשתו תידחה, יוכל להמתין בסבלנות עד לאחר שיימצא מי שיפנה לבית המשפט (כיום כבר החלו מספר התארגנויות להגשת תביעה ייצוגית בעניינים אלו). לאחר קבלת פסק הדין, יוכל האזרח ששלח את הפניה בזמן לשלוח את מכתב הדרישה של ההחזר מחדש מבלי שבקשתו התיישנה.

עורך דין אריה ליבוביץ - אודות כותב המאמר:
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב