דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא נפרדו כחברים - מהי דינה של מתנה שהתקבלה מבן הזוג, כאשר הוא מבקש אותה חזרה? האם מחזירים או מחזיקים? 

מאת    [ 30/01/2009 ]

מילים במאמר: 326   [ נצפה 3176 פעמים ]

בית המשפט חרץ דין באשר למתנות שהעניק בן זוג אחד לבת זוגתו, בעת שהיו חברים וקבע כי על מקבלת המתנה להחזיר אותה למי שנתן לה אותה וזאת מסיבות מסויימות.

איציק תבע את לירן על כך שאין היא מוכנה להחזיר את הרכב שהשאיל לה לשימושה במשך תקופת חברותם וביקש את התמורה ששילם על הרכב - 37,000 ש"ח (כולל מערכת סטריאו משוכללת). לירן טענה, שהרכב ניתן לה במתנה לרגל "יום האהבה" (חודש לאחר היכרותם...) ולכן אין היא מחוייבת בהחזרתו לאיציק.

איציק ולירן הכירו בסוף חודש ינואר, בעת שהיה איש עסקים ולירן הייתה חיילת בשירות סדיר והם ניהלו מערכת יחסים זוגית. איציק רכש רכב מסוג שברולט קבליר שנת ייצור 1996 ורשם אותו על שמה של לירן (הוא טען, שרשם את הרכב על שמה בכדי שלא ישא בתשלום בגין עבירות תנועה שיבוצעו בעת שהרכב היה ברשות לירן). שבוע לאחר שנרשם הרכב על שמה של לירן, ניתקו את הקשר ביניהם.

השופטת אושרי פרוסט-פרנקל ישבה בדין בעניין זה וניתחה את הראיות ואת העדויות של לירן ואיציק. בין היתר, בחנה את השאלה "האם הענקת הרכב חוסה בצל חוק המתנה?", הקובע בסעיף 1, כי "מתנה היא הקניית נכס שלא בתמורה".

מעדויות הצדדים התרשמה השופטת שלירן לא הייתה מוכנה לקבל את המתנה ואף הודיעה לאיציק מייד עם פרידתם, כי היא מסרבת לקבל את המתנה. סעיף 3 לחוק המתנה קובע, כי "אם הודיע (מקבל המתנה) לנותן על דחייתה תוך זמן סביר לאחר שנודע לו עליה" הרי שאין זו מתנה במקרה זה והיא מבוטלת.

בד בבד, אף לא נעלם מעיניה של השופטת טענתו של איציק, כי לא נתן את הרכב כמתנה אלא השאיל לה את הרכב לשימושה. בפסק דין בעניין שרון נ' לייבוב נקבע כי "מאחר שמדובר במתנה, שהיא, כאמור, חוזה חד-צדדי, יש לשים דגש מיוחד על רצונו של הנותן (איציק) ועל גמירות דעתו בזמן יצירת החוזה".

בנוסף לכך פסקה השופטת, כי עדותה של לירן רוויה בסתירות ועולה מתוכה, כי ידעה שעליה לשלם על הרכב ולכן אין מקום לראות במתן הרכב ללירן כמתנה.

בסופו של יום, נפסק, כי לירן תשלם על הרכב שקיבלה מאיציק.

גל קריכלי, עו"ד
עו"ד גל קריכלי הינו בעל משרד עורכי דין פרטי, אשר עוסק בתחומים שונים במשפט האזרחי ובין היתר בנושא תביעות כנגד חברות ביטוח, משרדי ממשלה, עריכת הסכמים בתחומים שונים (מכר והשכרת דירות ונכסים עסקיים, הסכמים מסחריים שונים - דוגמנות, זכויות יוצרים, עבודה), ייצוג עובדים ומעבידים בפני בתי הדין לעבודה, ייצוג וייעוץ לחברות בהליכים שונים, ייצוג חייבים וזוכים בהליכי הוצאה לפועל. כמו כן, המשרד מעניק ייעוץ משפטי לפונים השונים לפורטל START.CO.IL תחת פורום "עורך הדין לשירותך".
http://www.kricheli.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב