דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המטרה - להיות מאושרים 

מאת    [ 18/01/2009 ]

מילים במאמר: 2220   [ נצפה 4763 פעמים ]

בס"ד

אפשר ללמוד להיות מאושרים. אנו יכולים לסייע לעצמנו ולאחרים ליחיד, לחברה ולקהילה להיות מאושרים יותר. אנו ההורים והמורים שותפים אמיתיים וחשובים בעיצוב האושר המתמיד.

ראוי ללמד את עצמנו - להכירנו היטב, להגדיר את הצדדים החזקים שבנו, שבאישיותנו, להציב מטרות שאפתניות לזמן הקרוב ואף הרחוק, ההורים, המורים והסביבה האנושית צריכה לספק עידוד ואומץ לב להתמודד, לשלב נוחות, העזה וחרדה.

מאז ומתמיד חיפשו בני אדם את סוד האושר, האושר מביא לשמחה, לתחושה פנימית חיובית לזקיפות קומה ולהגברת המוטיבציה להמשיך לנוע ליעד, לאתגר נוסף. אנו יודעים שהאושר והשמחה הם מבסיסי היהדות הגורמים לאדם להיות בריא בגופו ובנפשו ובכך להמשיך ללמוד, לקיים מצוות, להגביר תורה ולהאדירה. מצוות ביקור חולים חשובה ועקרונית ביהדות, כדי לשמור את החולה ולהפכו למאושר. כך יצליח להתגבר על המחלה ביתר שאת. כדי להצטיין, להגיע להישגים גבוהים, לכבוש יעדים מצוינים יש תמיד צורך להתגבר על מכשולים, בעיות, דילמות, קשיים, מהמורות וסלעים.

תחושת האושר מוסיפה ומגבירה את הרצון, הנחישות, האתגר והאופטימיות כדי לחלוף על פני כל בעיה ותקלה שבדרך להשגת היעדים.

אדם מאושר הכובש מטרות שהציב מגביר את השאפתנות והעידוד לאתר רעיונות ואתגרים נוספים כדי להוסיף אושר נפלא.

מקטנות, עלינו הורים ומורים למצוא בכל ילד את נקודת האור שבו - לתמוך בהם לפתחם, להדליקם, לחזקם ובכך לגרום לילד אושר ושמחה. המוטיבציה, הרצון העז, האתגר הפנימי יגבר על כל הסביבה כדי להמשיך בתנועה מתמדת לעבר פסגות נוספות. הדיכאון- המצב ההפוך מאושר, מסוכן ושלילי. קשה לתפקד בדיכאון- הסיכוי בתחושה זו להצליח נמוך מאוד, חשיבה חיובית כל הזמן תסייע מאוד להיות מאושר. החיים מלאים אתגרים אך גם משולבים בתחרות, חובה להתמודד בעולם תחרותי זה בזקיפות קומה, באומץ ובאמונה פנימית.

צריך ללמוד לדחות סיפוקים למען השגת מטרות עתידיות, למצוא כל הזמן משמעות בעשייתנו, להבין חשיבות הראיה, העשייה החיובית והערכית, למצוא תחושת תכלית ולחוש רגשות חיוביים.

כל החיים לומדים, ככל שנלמד מתוך חוויות עוצמה ותהליך- כן, נזכה לאושר. חובה להבין שאין קיצורי דרך. ההישגים יוטמעו בתוכנו בתהליך ובתרגול ובכך יגבירו בנו את האושר. כפי שהרמב"ם מדגיש - ש"התרגול" הוא הכלי החינוכי הראשון והחשוב. אפשר ללמוד להשכיל, להיות חכם והכל מתוך אהבה. האושר יוגבר אם תחושת האהבה תהא בי ובסביבתי, אם האהבה תהא נחלתם הפנימית והחיצונית של ההורים, המורים והסביבה. צריך להתקדם, להיטיב, לטפס על הרים גבוהים, לקבוע יעדים מרתקים - תחושת האהבה שבי ובסביבתי מסייעים מאוד להיות יצירתיים במציאת רעיונות כדי להתגבר על תקלות ולהשיג היעדים. האהבה היא כלי מדהים נפלא וחשוב בהשגת האושר. מותר, חשוב וראוי להיות מאושר דרך הצבת אתגרים חדשים כל הזמן, להגביר שאילת שאלות, לתרום לחוויות הנאה ותחומים משמעותיים בסיסיים בחיינו.

מחקרים רבים מעידים על כך שאדם תורם... נותן לאחרים... מסייע לנזקקים משום "ואהבת לרעך כמוך" גורם לו לאושר מדהים ונפלא. "הטוב" האישי והחברתי מתגבר והולך כאשר אדם מאושר.

פרופסור דניאל גילברט בספרו "להיתקל באושר", וד"ר טל בן שחר בספרו "באושר ואושר" מתארים בצורה מדהימה, מרתקת ומושכת את חשיבות האושר. מבהירים היטב כלים, רעיונות ודרכים כיצד לרכוש אושר ולהיות מאושרים. שניהם משלבים תיאוריה מתוך ספרות ענפה גדושה ומרתקת בתחום האושר, אך מוסיפים נדבק חשוב בכתיבתם - ניסיון בהקניית אושר, במעשיהם, במחקריהם, בייעוץ ובהרצאותיהם.

מערכת החינוך מודעת היטיב לחשיבות איתור נקודת החוזק שבכל ילד וטיפוח ההגשמה העצמית להגברת העידוד המתמיד, המחמאות, החיוך והלמידה מתוך חוויות של הצלחה ושאילת שאלות. אלה הכלים המהותיים המשמעותיים והבסיסיים ביותר להפוך ילד למאושר, שהרי הילד המאושר בדיוק כמו האדם המבוגר המאושר ינוע בעוצמה ובזקיפות קומה לאתגרים נוספים ויצירתיים. כפי שמציין בן שחר - הגשמה עצמית נחוצה לאושר.

תחושת האושר קשורה כמצע לרגש - לאינטואיציה הרגשית - צריך למצוא הכלים המתאימים כדי שהאושר ישפיע על גופנו לאורך זמן. חובה עלינו לגרום ל"שאפתנות", לשאוף להיות מאושר, כמו כן עלינו למצוא רעיונות, יוזמות ודרכים לאפשר תשתית של שאפתנות לאושר, שהרי תחושת האושר מביא את האדם לחיים מאושרים, טובים, יעילים ומשמעותיים.

אין לי ספק שפניו של אדם - שכל גופו והתנהגותו מביעים האם הוא "מאושר".

האושר מלווה בשירה, בהנאה, בשמחה. באופטימיות, בהתרוממות הרוח, בחיוך, בסיפוק, בטוב לב, בזקיפות קומה, ברוך, באהבה, ביחס, בכבוד, במילה טובה.

מילון אבן שושן מגדיר אושר: נחת, מזל טוב, הרגשה כללית של נעימות הנובעת מהצלחה ומשביעות רצון.

אני יודע מניסיוני הרב בשדה החינוך כי אדם מצליח הוא מאושר, ככל שילד מאושר קל יותר לאתגר אותו למשימות נוספות ואף קשות ומאתגרות יותר.

כפי שנהגנו להטמיע בקרב המורים המושגים: "הצלחה גוררת הצלחה". בביקורי בבית ספר בשכונת מצוקה בתל-אביב שהגיע להישגים נפלאים בבחינות הבגרות הבהיר לנו המנהל כי ההישגים הגבוהים נבעו מטיפוח חינוכי מעשי בכל הכיתות של המושג הערכי: "חוויות של הצלחה", חוויות של הצלחה גורמות לאושר ולשמחה, ולמוכנות לטפס על כל הר ולהתגבר על כל מכשול שהרי אם מתאמצים מצליחים. ואם מצליחים רוצים עוד ועוד להצליח, שהרי ההצלחה מביאה לאושר.

כפי שמציין החכם מכל אדם שלמה המלך: "חכמת אדם תאיר פנים", אדם המתאמץ לומד ומחכים מגיע להישגים אינטלקטואליים - נעשה חכם, או אז הוא מאושר, פניו... מעידות על אושרו הנובע מחוכמתו שנקנתה בלימוד, בהתמדה מתוך שמחה וגיל.

חובה עלינו הורים ומורים לזכור - העיקרון כי ההצלחה היא מקור האושר.

הכישלון מביא לדיכאון, לכן עלינו לדאוג מקטנותו של הילד לאפשר לו ללמוד וללמוד מתוך משחק, הנאה וסיפוק אך לדאוג לכך שירבה מאוד להצליח, כדי לעודדו לנסות שוב ועוד ועוד ולגרות בו המוטיבציה לרצות להצליח שוב, היינו לאתגר עצמו כל הזמן בתחומים שונים אחרים ומרתקים והעיקר לנצח ולהיות מאושר.

היות וכל ילד טוב חזק וכישרוני במשהו אחר - כך בראנו - בורא עולם. הרי תפקידנו כל הזמן לאתר הכישורים של כל יחיד, לתמוך בו, לחזק עוד ועוד את נקודת החוזק שבו שהרי ההצלחות תהיינה לרוב בנקודת החוזק שבילד. כך אנו בונים מקטנות בסיס - תשתית יצוקה חזקה ואיתנה של ה"חוזק" ועליו ניתן לבנות בנין עדי עד, יפה מגוון, מאתגר, פורח, שוגה בשושנים, היצירתיות היוזמות והרעיונות החדשניים ביותר יפרחו, יצמחו ויעפילו מעלה - כל עוד הבסיס עליו נבנה יצוק מתכונות נפלאות של הצלחה המביאה לאושר, שהרי האושר הוא הבסיס האיתן ביותר, המלט החזק שעליו ניתן לגוון מבנים נהדרים ומרתקים שיגרמו בכל תחום לאושר נוסף. היינו המשפטים "שהצלחה גוררת הצלחה..."

"חוויות של הצלחה"

מביאות אותנו למשפט מפתח: "אושר מביא תמיד לאושר".

האושר מביא חיים של שגשוג, רצון, מוטיבציה, מוח פורה ויוזם ובעיקר יצירתי.

היצירתיות קיימת בעיקר אצל הצעירים - בהם צריכים להשקיע רשימות הצלחה המביאות לאושר ושמחה וכך המוח היצירתי יהא פעיל ואפקטיבי ביותר.

או אז כישרון היצירתיות לא ייפסק בגיל 5 אלא ימשיך עוד ועוד עד לזקנה.

כפי שהמחקרים מראים, היצירתיות קיימת ב- 80% מהילדים עד גיל 5 ויורדת בהמשך מגיל 7 ל- 2%.

ברור לי באופן חד משמעי כי "ההצלחות" מביאות "לאושר" המגביר ומוסיף יצירתיות, יוזמות ואתגרים. חשוב להדגיש כי האושר הטוב והאיכותי הוא סופו של תהליך, לכן עלינו לתכנן אתגרים עם יעדים אך לבנות כלים ומתודות מרתקות ובעלות חוויות כדי שהתהליך להשגת היעדים יהא מעניין מושך ומוטיבציוני.

האושר הוא משאב אין סופי ולא להיות "מסכנים" ו"מיואשים" אם לא הגענו לאושר המושלם, ראוי להתמקד כל הזמן בדרכים להשיג עוד יעדים ומטרות ולא להיבהל אם לא מגיעים לשיא הפסגה ברגע.

מותר, ראוי וחשוב להרגיל עצמנ ו - לדבר אתנו ולשאול...


    • 

    האם השגתי המטרה?


    • 

    במה כדאי להשתמש כדי להעפיל לעוד הר?


    • 

    מה הייתי רוצה להוסיף לחיי?


    • 

    מה משמח אותי? (כל יום חמישה דברים)


    • 

    למי להכיר טובה ותודה? (הכרת הטוב)


    • 

    לסכם מדי יום - במה הייתי מאושר


    • 

    להציב מטרות - כל הזמן


    • 

    האם הזמן נוצל כראוי?

הסקרנות היא אחת מהתכונות החשובות בהתקדמותו של האדם ובכיבוש כל יעד.

עלינו לאתר רעיונות חווייתיים כדי לטפח סקרנות - הכלי החשוב ברצון לבצע, לעשות, להתקדם כדי להגיע לפסגה בתהליך ולהיות מאושרים.

שאילת השאלות - הויכוחים, המחלוקות הם הכלים החשובים ביותר - להפוך אדם לחכם. מקטנות עלינו לעודד ילדינו לשאול שאלות, גם אם אין בידינו תמיד התשובות. כך נרגילם להיות חכמים, אך השאלות מובילות ליעד הנפלא של האושר - כי הן גורמות לאתגרים, סקרנות, רצון ומוטיבציה להשיב על השאלה. כל מחקר מדעי בנוי על שאילת שאלות, מותר לנו להתבונן בפניהם של תלמידי מחקר העושים תואר שני או שלישי, לאחר הצגת שאלות מחקר איכותיות ובעיקר לאחר תוצאות המחקר על שאלות טובות = "החיוך" המראה המקרין "אושר".

חוקרים בעולם המדעי, הטכנולוגיה באומנויות ובשאר התחומים, מפתחים "מצוינות" במקצועם המלווה בעושר, בתהילה, בחברות, במנהיגות, בהערצה אך הכל אמצעיים משניים לאושר.

שהרי חוקר מצליחן - מאושר, האושר מעודד אותו ליצירתיות, למצוינות נוספת כדי לזכות בהצלחה נוספת - באושר.

ציינו רבות חשיבות החכמה - האינטלקטואליות ה I.Q המביאות לאושר. לאושר יש קשר הדוק ביותר לרגש לאינטליגנציה הרגשית eQ המפותחת מאוד בשנים האחרונות.

האושר - הוא חוויה המשלבת הנאה ומשמעות, אדם מאושר נהנה מרגשות חיוביים. למשמעות יש גם תפקיד עתידי. הרגש ממלא תפקיד כמעט בכל תחום שבעשייתנו.

הרגש מסייע למוטיבציה, לתנועה, הרגש מעודד ההנעה. ללא רגש לא נשאף ליזום וליצור, נישאר אדישים בחשיבה ובפעולות, היינו לרגש תפקיד חשוב מאוד בבניית האושר. יחד עם זאת יש חשיבות מאוד גדולה לבצע תחומים שיש בהם משמעות, או אז התוצאות מפגינות אושר.

ראוי שכל אחד יכיר את הפוטנציאל הטמון בו, הפעלתו גורם לאושר מירבי. ניתן ואפשר להגיע להישגים מתוך הנאה ושמחה באשר מתמסרים לתכלית, למטרה. מאמינים בך בעצמך ובמטרה - כך משיגים תוצאות טובות מתוך אושר (ולא מתוך ייסורים.

משמעות חשובה בחיים, אך יש צורך גם בחוויה של משמעות, בחוויה של רגשות חיוביים. בספרו של ויקטור פרנקל "האדם מחפש משמעות", הרי גם בפרורי הלחם שנמצא הייתה משמעות - אך לא אושר.

יש חשיבות לחשוב כל הזמן על עשייתנו - לכמה מהם יש משמעות ומכמה מהם יש לי הנאה. כדי לתרגל מתודה זו ראוי להכין מדי שבוע טבלה על הפעילויות בעבודה, בקהילה ובבית. ראוי לציין כמה זמן הקדשתם לכל משימה.

ראוי גם להכין טבלה עם רשימה של דברים משמעותיים ומהנים והדברים המסבים לכם אושר רב!

המחקרים מלמדים אותנו שאנשים המציבים לעצמם מטרות נוטים להצלחה רבה, יש חשיבות למטרות ברורות, מוגדרות ומאתגרות, הצבת מטרות מהווה התחייבות אישית לעצמי. המטרות מחדירות בנו את האמונה שיש לנו כוח להתגבר על מכשולים שבדרך. הצבת המטרה מסייעת לנו לאתר הכלים, הדרכים והמיומנויות להשיג המטרה. השגתה גורמת לנו סיפוק רב = אושר.

אם כי חשוב להבין שהאמצעים והתהליכים לקראת השגת המטרה חשובים לא פחות מהשגת המטרה. כפי שמציין הרבי מקוצק: "יגעת ומצאת תאמין

יגעת ולא מצאת גם תאמין

שרגעי היגיעה הם המציאה".

חשוב להפנים בתוכנו - שאיפות, אומץ לב לנוע קדימה גם כשיש קשיים, להיות נאמנים לדרך ולהאמין בעצמנו וביכולתנו. מורים והורים חייבים להאמין בעצמם וביכולתם לגרום לילדים - אושר.

עליהם לחנך הילדים לקחת על עצמם "אחריות" - כדי שתהליך הלמידה יהא מעניין, מרתק - מצליח וגורם לאושר. לעודד הילדים להפוך הנאה ומשמעות מכל למידה. למידה מתוך חוויה גורמת לאושר רב.

למידה מתוך חרדה או שעמום מזיקה, חובה להציב יעדים ואתגרים, כך הרגש משפיע להיות מאושרים. חשוב לזכור שאין קיצורי דרך בחינוך וגם בהשגת האושר.

למידה מתוך שמחה והנאה מביאה לאושר רב. עלינו להאהיב את הלמידה, לעודד סקרנות, שאילת שאלות, חוויות, גיוון, המון עבודה עצמית, חיי חברה ולימוד בחברותות.

להגביר לימודיו והשכלתו של כל ילד בתחום שהוא חזק בו.

ילדים המרגישים ביטחון בסביבתם, עם הורים או מורים תומכים ומעודדים ינסו להיות יצירתיים - גם אם נחלו כישלונות, יש בהם ביטחון להמשיך לנסות להצליח ולהיות מאושרים. הסביבה התומכת מקנה ביטחון. התומכים משרים אהבה ומעודדים יצירתיות ואושר.

מורה מאושר מההוראה יצליח להשרות אושר והצלחה לתלמידיו. אדם המנסה בכל עוצמתו לסייע לחברו עוזר תמיד גם לעצמו. התמיכה בזולת גורמת לאדם לאושר. ואדם מאושר יעזור יותר לחברו. תהליכי שינוי יתעצמו ויצליחו ככל שהאדם יהא מאושר יותר. הכל בשלבים, באיטיות תוך שימוש בהנאה ומשמעות בכל תחום ושלב. ניצול זמן יעיל גורם להגברת האושר. הזמן מסייע לצמיחה ושגשוג יעילים המשולבים בלמידה, בהשכלה, בעשייה מתוך משמעות והנאה.

היהדות מדגישה מאוד לעשות הכל מתוך שמחה - "מצווה גדולה להיות בשמחה", השמחה היא מקור האושר, אנו יודעים שאדם שמח ומאושר הוא אופטימי ורואה הטוב בכל החיים. ההורמונים המצויים באדם המאושר- השמח שונים מאלה הקיימים באדם העצוב המדוכא, המסכן. לא בכדי מצוות "הכנסת אורחים חשובה מקבלת פני שכינה", כשם שיש חשיבות גדולה מאוד ביהדות ב"ביקור חולים", באשר ה"חברים" גורמים לשמחה ומבטלים את העצבות.

חשוב שהורים ומורים יגדלו ויצמיחו ילדינו, כל אחד בהתאם ליכולתו ולכישוריו אך הכל מתוך חיי חברה. פיתוח המצוינות של כל אחד בתחומו, החוזק שבו, טיפוח ייחודיותו של כל אחד, אך מתוך אחדות וחברות. ייחודיות מתוך אחדות מהווה מתכונת נפלאה מרתקת וחשובה להיות מאושר.

משפטי מפתח הקשורים ל"אושר":


    • 

    הטבע מעניק לכולנו הזדמנות לאושר אילו רק ידענו איך להשתמש בה (קלאודיאנוס).


    • 

    בתוך הקושי טמונה ההזדמנות (אלברט איינשטיין)


    • 

    כולנו חיים במטרה להיות מאושרים (אנה פרנק)


    • 

    במרוץ להצלחה השתדל להיות מאושר


    • 

    האושר הוא משוב אין סופי


    • 

    האושר הוא סופו של תהליך


    • 

    אושר הוא משמעות ותכלית החיים ואליו מכוון כל הקיום האנושי (אריסטו)


    • 

    לרצות להיות מאושר זה טבע האדם


    • 

    היעד העליון אליו מופנות כל החריצות האנושית הוא השגת האושר (דיוויד יום)


    • 

    קיים קשר הדדי בין אושר והצלחה, אושר מוביל להצלחה... הצלחה מובילה לאושר (מחקר)


    • 

    האושר הוא חוויה המשלבת הנאה ומשמעות


    • 

    הרגש מעודד הנעה


    • 

    לחיים משמעותיים יש תכלית


    • 

    האושר הגורם סיפוק של ממש - חייב להיות מלווה בהפעלה מלאה של הכישורים שלנו (ברטרנד ראסל)


    • 

    מה שמאחורינו ומה שלפנינו בטל בשישים בהשוואה למה שבתוכנו (ראלךף ולדן אמרפין)


    • 

    הסיכוי הגדול ביותר שלנו לאושר - טמון בהשכלה (מארך ואן דורן)


    • 

    טעמו את האושר הנובע מן העמל (לונגפלו)


    • 

    האושר נולד תאום, מי שזוכה בו נאלץ לחלוק בו (לורד ביירון)


    • 

    מלאו את חייכם ברגעים רבים של שמחה והתלהבות (מרשה ויידר)


    • 

    אושרנו תלוי בנו (אריסטו)


    • 

    אושרם של רוב בני האדם נתון בידיהם (לינקולן)


    • 

    האושר והשלמות נתלה בלב הטוב (יהודה אברבנאל)


    • 

    יסוד האושר הוא אהבת האמת בשכל

אהבת האושר בחיים

אהבת היופי ברגש

אהבת הטוב במעשה (הרב קוק)



- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב