דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל על ניתוק חבל הטבור בלידה 

מאת    [ 22/12/2008 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 4987 פעמים ]

חבל הטבור: המשמעות בין חיתוך מוקדם לניתוק מאוחר
ניתוק מאוחר של חבל הטבור מעניק יתרונות רבים לאם ולתינוק: היילוד מקבל את אספקת הדם הנדרשת לו הכוללת: נפח דם, ברזל, חמצן. השליה נפלטת החוצה ביתר קלות ובסיכון נמוך שחלקים ממנה יישארו בתוך הרחם, סיכון נמוך של אובדן דם אצל האם. לכן ההעדפה היא, ניתוק חבל הטבור אחרי שהפסיק לפעום.

חיתוך מוקדם של חבל הטבור, מפחית את כמות כדוריות הדם האדומות שהיילוד מקבל בלידה ביותר מ-50%, מפחית את נפח הדם של היילוד ב-25% עד 40%, גורם למחסור של פלסמה בדם, מחסור בברזל, ומחסור בחמצן (היפוקסיה). חיתוך מוקדם יכול להעלות את רמת הסיכון לנזקים אצל היילוד כמו: קושי בנשימה, אנמיה, ואף נזקים חמורים יותר כמו: הפרעות מנטאליות, ונזק מוחי כתוצאה מהיפוקסיה (מחסור בחמצן). ניתן להבין את ההיגיון העומד מאחורי הנחות אלה בהתחשב בעובדה שמונעים מהתינוק כחצי מאספקת הדם אותה הוא אמור לקבל.

מחקרים שנעשו על חיתוך חבל הטבור אינם מוכיחים באופן חד משמעי שניתוק מאוחר של חבל הטבור גורם לפוליציטמיה (ריבוי כדוריות דם אדומות), יתר בילירובין בדם (צהבת יילודים) והשפעות שליליות אחרות.

מדוע כדאי להשהות את חיתוך חבל הטבור?
היילוד זקוק לדם שעובר אליו מהשליה. נפח הדם מהשליה מגביר את מלאי הברזל הנחוץ לו, ומפחית את הסיכוי ללקות באנמיה בינקותו. הברזל חשוב להתפתחות תקינה של המוח בחודשים הראשונים לאחר הלידה, ואין לו תחליף חיצוני. גם לא בהנקה. אין שום יתרונות בחיתוך מוקדם של חבל הטבור נהפוך הוא: הדבר עלול להזיק לתינוק ולהכניסו למצוקה מיותרת.

חבל הטבור משמש כצינור הובלה בין התינוק לשליה, שסיפקה לו הזנה וחמצן במשך תשעה חודשים. חישבו על כך, השליה הזינה וכלכלה את התינוק במשך תשעה חודשים, האם באמת נחוץ לנתק אותו מהשליה באופן פתאומי ואגרסיבי כל כך? מדוע משתרשת התפיסה והמחשבה שהשליה סיימה את תפקידה מייד עם צאת התינוק לאוויר העולם?

כשם שהריון הוא תהליך ארוך, בו מבשיל העובר לקראת צאתו לעולם, וכשם שלידה היא תהליך הנמשך שעות, כך גם מעבר התינוק לעולם אמור להיות תהליך הדרגתי. השליה ממשיכה להזין את היילוד בחמצן דרך חבל הטבור, גם לאחר שהגיח החוצה לאוויר העולם. תפקידה כעת הוא לספק ליילוד את נפח הדם הנחוץ לו, רמה מספקת של כדוריות דם אדומות ופלסמה. השליה מסיימת את תפקידה כאשר חבל הטבור מפסיק לפעום.

תהליך הנשימה אצל היילוד
במהלך ההיריון, העובר מקבל חמצן דרך השליה מדם האם. הדם המחומצן מגיע מהשליה ועובר דרך נקב סגלגל באחד הדפנות הפנימיים של הלב, משם זורם לשאר חלקי הגוף, ובכך עוקף את הריאות. בעת הלידה, עם נשימתו הראשונה של התינוק, הריאות מתרחבות והנקב הסגלגל נסגר. כעת הדם זורם דרך הריאות ומקבל חמצן מהאוויר שנשאף. שני גורמים נוספים ממריצים את התינוק לנשום נשימה עצמאית: סחיטת דפנות הנרתיק על גופו מנקזת נוזלים שהצטברו בדרכי הנשימה של התינוק, והמגע של האוויר הקריר על גופו מדרבן אותו לנשום. תנוחות לידה מאונכות מקלות על ניקוז הנוזלים שהצטברו בדרכי הנשימה של התינוק, שכן כוח הכבידה מסייע למשוך למטה (והחוצה) את הריר ומי השפיר. לאחר מכן, כל נוזל מיותר שנשאר בגופו יעבור מן הריאות אל זרם הדם בתוך 12 שעות.

כאשר משהים את חיתוך חבל הטבור, מאפשרים לתינוק שני מקורות חמצן: השליה והריאות. כך הוא מצליח לייצב את נשימתו בדקות הראשונות לאחר הלידה, מבלי לחוות מצוקה בנשימה. חבל הטבור מפסיק לפעום עד כ 30 דקות לאחר יציאת התינוק, כאשר נשימתו הוסדרה והתייצבה. אין חשש שדמו של התינוק עלול לזרום בחזרה אל השליה, מאחר וכיוון זרימת הדם הוא חד כיווני. לאחר שהסתיים תפקידו, נאטם חבל הטבור על ידי שסתום, נפיחותו יורדת, והוא נעשה רך ומדולדל. כאשר הפסיק לפעום, ניתן להדקו במהדק פלסטיק ולחתוך במרחק של כמה סנטימטרים מן התינוק.

איסוף דם טבורי
לאחרונה נוספה סיבה נוספת לחיתוך מוקדם של חבל הטבור: איסוף דם טבורי. הטענה הרווחת היא, שדם טבורי יכול לשמש את התינוק מאוחר יותר בחייו בשעת צורך, או לשמש אדם אחר שסוג הדם שלו תואם. הרבה מדובר על חשיבות תאי גזע אלה, וכמה גדולה יכולה להיות תרומתם למחלות קשות. אבל תאי גזע אלה שייכים ליילוד, ותרומתם בעת הלידה חשובה והכרחית יותר מאשר בשנים מאוחרות. תאי גזע אלה נחוצים וחיוניים להמשך התפתחותו וגדילתו של היילוד.

עלינו להבין שתהליך של לידה טבעית הוא מושלם ויש סיבה להתרחשות דברים כפי שהם. אין צורך להתערבויות מיותרות בתהליך ולחשוב שאנו חכמים יותר מהטבע. לשליה יש תפקיד מרכזי וחשוב במהלך ההיריון ובמהלך הלידה, ותפקיד זה מגיע לסיומו רק כשחבל הטבור מפסיק לפעום. השליה מסייעת ליילוד לקבל את כמות החמצן לה הוא זקוק, בזמן שהוא מנסה לקחת את הנשימות הראשונות שלו ולמלא את ריאותיו באוויר.


לסיכום
ניתוק/ חיתוך מאוחר של חבל הטבור חובק בתוכו יתרונות עצומים לאם וליילוד, זהו תהליך טבעי שאין להתערב בו. בני האדם הם היחידים בעולם שממהרים לחתוך את חבל הטבור, אף חיה בטבע אינה פוגעת בתהליך טבעי זה של הלידה. חישבו מה יועיל לתינוק שלכם, מה יהיה הטוב ביותר עבורו.
נעמה גבאי- דרך אור (הוד השרון)
רפלקסולוגית
דולה- תומכת ומלווה בלידה
מדריכת הכנה ללידה
מנחה סדנאות על אבני מרפא (קריסטלים)
מנחה סדנאות ברפלקסולוגיה

טלפון ליצירת קשר: 054-7809983

פרטים נוספים על:
הכנה ללידה

דולה

היפוך עובר



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב