דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדינת הבובלילים 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 3238 פעמים ]

מדינת הבובלילים

עצם קיומה של מדינת ישראל היה נושא במחלוקת. היו יהודים טובים וכשרים שדחו את רעיון הקמת המדינה מכל וכל, לטענתם יש לחכות לימות המשיח. אחרים תפסו בשתי ידיים את האת והמעדר והחלו ליישב את הארץ. השואה, הרדיפות, שנאת העם היהודי, הרצון להגשמת היעוד, האמונה בהתחלת הגאולה - כולם האיצו את הרעיון הציוני ליידי הגשמה.

כידוע, הקמת המדינה לא לוותה באכילת תותים ומשמשים: ביצות, יתושים, מחלות, השלטון הבריטי, מלחמות בערבים, רעב ומוות. דמותה של גולדה השנויה במחלוקת, מחאתם של הפנתרים השחורים, סוגיית ילדי תימן, קו שלוש מאות ועוד ועוד.

לעומת זאת, באותם ימים הייתה קצת מהנאיביות. שהרי, אי אפשר לשכוח את ההתרגשות בשומענו את המשפט - "טוב למות בעד ארצנו". אגלי זיעה ניגרו למשמע נאום הקמת המדינה של בן-גוריון. בדום מתוח שרנו את "התקווה", וחשנו גאווה רבה על צבא הגנה לישראל. צמרמורת עוברת בעמוד השדרה רק מלחשוב על גיבורי התרבות של העבר: נעמי שמר, אהוד מנור, חנה רובינא, דשא פשנל ואחרים. בקיצור היה קשה, אפילו קשה מאוד, אבל היה עבור מה לקום בבוקר.

מאז להיום המצב הולך מדחי לדחי. הכלכלה במשבר, השנאה פורחת, היהודים והערבים מברכים לשלום באמצעות חיסולים ממוקדים ואש תותחים. את הביצות של פתח -תקווה הימרנו לביצה של הפוליטיקה. השוד והגזל נחלת הכלל, וכמובן רעב ומוות פזורים מתחת לכל עץ רענן (נרקומנים, הומלסים, וכמובן כל אותם עניים המסתובבים עם עגלת הסופר ופוקדים את פחי הזבל).

ומה בנוגע לתרבות אתם שואלים? התרבות, אבוי לתרבות ולגיבוריה - יותר נמוך אי אפשר לרדת. רעד וחלחלה אני חש מלחשוב על תוכניות הריאליטי הפוקדות את חיינו. זה התחיל בכוכב נולד והרקיע שחקים ב"אח הגדול". פולחן הבובלילים, וסוגיית - יא וואלי, מעלים בי הרגשת קבס. כאשר המפיקים סופרים מיליונים, ושאר מדינת הבובלילים מרותקים למסך, אני טומן את ראשי בכרית ומבכה על גורלה של המדינה הקטנה והפתטית שלנו.

אם תוך שישים שנה הצלחנו להגיע לרמה כזו נמוכה, אז כדאי כבר לארוז, להעביר את המושכות לבני הדודים. עם הספר, עם הסגולה או אם תרצו העם הנבחר בהחלט הוכיח כלל עם ועדה שבאמת צריך היה לחכות למשיח. להתנהג כמו אספסוף, לרדוף אחר הכסף, לטמון את הראש בחול, לפעול ללא חמלה, ללא תחושת שליחות או כבוד - אפשר גם באמריקה. מבחינתי, אנו נמצאים על פי התהום. מהלך אחד לפני תנועת השבתאות שנייה.

לדידי, הטלוויזיה המסחרית, ארז טל וחברי מרעיו מעבירים את החברה בישראל באש גיהינום התרבותי של העידן החדש. כולי תקווה שאולי ורק אולי, שם עמוק עמוק בתוך הזוהמה והלכלוך של הפורנוגרפיה, התככים והקנאה אנו נמצא את צינורות השפע ונאסוף את הניצוצות שפעם היו לנו בעיניים. אולי כאשר הרפש מתחתית הבאר תחנוק את נשימותינו האחרונה, נבין מה המשמעות האמיתית של עם סגולה.

ד"ר מרדכי גד-אל נשיא
מומחה לפילוסופיה פוסטמודרנית, ולחקר התרבות.

מרצה במכון הטכנולוגי - HIT , בפקולטה לעיצוב של סמינר הקיבוצים ובמרכז האקדמי רופין.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב