דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל אודות הקמת מדשאה בגינה שלכם 

מאת    [ 25/11/2008 ]

מילים במאמר: 1646   [ נצפה 4873 פעמים ]

איך בוחרים מקום מתאים למדשאה?

בדרך כלל נבחר באזור בגן בו שוהים או רוצים לשהות עם המשפחה והילדים, לארח חברים ולנוח. הדשא צריך להיות נגיש מאזור המחיה, ולכן לרוב הדשא מתוכנן בצמוד למרפסת גן. בנוסף, מיקום הדשא בהמשך למרפסת יאפשר הרחבה עתידית של אזור הישיבה, למשל אם צריך לפתוח שולחן גדול להרבה אורחים.

מה יהיה גודל הדשא?

גודל הדשא נגזר מהשימוש המיועד: אם רוצים לשחק כדורגל עם הילדים, דרושה מדשאה גדולה יותר, וכן אם רוצים מקום לשים את הבריכה לילדים בקיץ או להקים אוהל ולעשות קמפינג בחצר. במידה וכל שימושו של הדשא הוא לנוי ויופי, נסתפק במעט דשא, שכן מדשאה הינה חלקת גינה בזבזנית במים. בעבר היה נהוג לכסות שטחים מתים בגן במדשאות רחבות ידיים, אולם היום ניתן לעצב מרחבים אלו באמצעות חיפויים שונים, צמחי כיסוי חסכוניים במים ועוד, ועל כן ניתן לתכנן את הגינה כך שתחסוך בכמויות השימוש במים היקרים.

מתי הכי מומלץ להכין מדשאה?

העונה המומלצת ביותר היא האביב, שבו הכל צומח ופורח. הקרקע עדיין לחה מהחורף וקלה לעיבוד, הטמפרטורות והאידוי לא מאוד גבוהים, ולא קר מדי לקליטת צימוח חדש. באופן כללי ניתן לשתול דשא ברוב עונות השנה, ממרץ עד סוף נובמבר לפני תחילת החורף הקשה. אם צריכים להניח מדשאה בחורף, יש להשתמש בסוג דשא ממשפחת הדשאים החמים (שאינם נכנסים לתרדמה בחורף) כגון קוקויה, דרבן גראס וטיפווי. בימי קרה הדשא עלול להיפגע ובפרט דשא חדש ועל כן מומלץ להשקות את המדשאה אם רואים עליה כפור בבוקר, עד להמסתו.

איזה סוג דשא לבחור?

סוג הדשא אותו כדאי לבחור ייגזר קודם כל ממקום המגורים, דהיינו האקלים השורר בו - חום גבוה, קרבה לים, הר גבוה וכו'. גורם נוסף המשפיע על בחירת סוג הדשא היא כמות שעות השמש הישירה שתספוג המדשאה בכל יום. אחרון חביב בסדרת השיקולים בבחירת הדשא (לצערנו, אם כי באזורים מסויימים בהם כל הסוגים של הדשא מתאימים ניתן למקם שיקול זה במקום הראשון) הינו הטעם האישי.

מדשאות קו ראשון ליד הים (250-300 מטר מקו המים, שם יש רסס מים מלוחים הנישא ברוח וצורב את הדשא) צריכות להיות מזן המסוגל לסבול מליחות, כגון פספלום. בהר גבוה עדיף לבחור באחד מזני הדשאים החמים כגון קוקויה, דרבן גראס וטיפווי.

ל - 3 שעות שמש ישירה ומעלה ביום נבחר בסוג דשא דרבן גראס, ל - 6 שעות ומעלה של שמש ישירה יתאימו אלטורו, פספלום וטיפווי, ל - 8 שעות ומעלה נבחר בקוקויה, בפאלו ננסי או סופר אלטורו. ישנם זני מכלוא שנועדו לפתור בעיות ספציפיות של חוסר או עודף בשמש ומרקם (למשל מאיה שהינו מכלוא של דרבן גראס ובאפלו, סופר ברנר אותו שותלים באילת אשר מתאים לחום ויובש וכו').

איך מכינים את השטח?

את השטח בו תמוקם המדשאה יש ליישר, להוסיף אדמה במקומות החסרים ולהוריד במקומות העודפים, כדי שלא יווצרו יותר מאוחר גבעות והרים - אלא אם זו כוונתכם. יש להכין שיפועים לניקוז מים עודפים בהתאם לכיוון הרצוי אליו אתם רוצים לכוון את הנגר. לאחר היישור הגס אותו עושים לעתים באופן ידני ובמידת הצורך אף באמצעות טרקטור, יש לסקל אבנים ועצמים זרים כגון ענפים, שורשים ועוד.

לאחר היישור מתחחים את השטח כלומר הופכים את האדמה באמצעות מתחחת - מכשיר עם סכינים ש"מערבל" את האדמה ומאפשר לה להתאוורר. בשלב זה מצניעים קומפוסט בכמות של 5-6 ליטרים למטר מרובע, כאשר המתחחת מסייעת בהכנסתו לשכבת האדמה הפנימית. תהליך זה חשוב בכל הכנת מדשאה חדשה, ובפרט אם האדמה מהודקת, שכן לאחר הקמת המדשאה לא ניתן שוב להפוך את הקרקע ולאוורר אותה מבלי לפגוע בדשא.

כדי להכין את הקרקע וליישר אותה באופן סופי לאחר התיחוח, מומלץ להשקות את השטח השקיה עודפת. אם אין לכם עדיין מערכת השקיה מורכבת בשלב זה, ניתן להשתמש בממטרה ניידת. מרווים את האדמה במים כדי למלא חללים וכיסי אוויר במידה ונוצרו כאלה בתיחוח, כדי שלא ישקעו מאוחר יותר ויצרו שקערוריות בדשא. השקיה זו תגרום להנבטת עשביה - יש לחכות מספר ימים ולעשב או לרסס את השטח. לא מומלץ לוותר על שלב העישוב או הריסוס שכן בהנחת מרבדי הדשא המיועד אותם עשבים יצוצו אל על, יקשו עליו להיקלט ויפגעו במראהו. במידה ומעשבים את השטח ניתן להניח את מרבדי הדשא באופן מיידי, אם בחרתם בריסוס יש להמתין לתקופת תום פעילות החומר. חומרים שמשמשים לריסוס כגון זה הינם קוטלי מגע כדוגמת דו-קטלון או בסטה, אשר צורבים את התא החי ואינם סיסטמיים כלומר לא נספגים בקרקע. לחומרים אלה דרוש זמן המתנה של יום-יומיים בלבד. השימוש בראונדאפ מומלץ פחות שכן הוא חומר סיסטמי היורד לעומק השורשים, נשאר בקרקע ועלול לפגוע בקליטת הדשא. לאחר שימוש בראונדאפ צריך לחכות בין שבוע ל - 10 ימים לפני שמניחים מרבדי דשא חדש. אם זמנכם בידיכם ויש לכם סבלנות לחכות לדשא עוד מספר ימים, מומלץ לחזור על פעולה ההשקיה, ההנבטה והעישוב או הריסוס שנית, כיוון שלא כל העשבים נובטים בפעם הראשונה.

בשלב זה מומלץ לסרק את הקרקע באמצעות מגרפה ולסלק ממנו אבנים קטנות יותר, עד לגודל של 1-2 ס"מ כך שלא תהיה הפרעה להיצמדות מרבדי הדשא לקרקע. בנוסף מאפשר הסירוק יישור סופי של השטח ומילוי שקעים שעוד נותרו בו.

הגדרת אזור המדשאה יכולה להעשות על ידי גובלים אשר מסייעים בעיקר למנוע משורשים של הדשא לעבור לערוגות צמחים סמוכות. ניתן להפריד באמצעות אבנים, טרסות, אדני רכבת, ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. לא חייבים להקים מדשאה מרובעת או מלבנית, אפשר ליצור באמצעות גובלים שטח עם קצוות מעוגלים או בצורה אמורפית כלשהי, לטעמכם ולפי תכנון הגינה. במקרה זה יהיה עליכם לחשב את שטח המדשאה על ידי חיבור צורות גאומטריות (עיגולים, משולשים וכו').

לפני הנחת המרבדים מומלץ לפזר סטרטר - חומר המאיץ קליטת דשא חדש בקרקע, וחומר נגד מזיקי קרקע (כגון דיזיקטול, פירינקס, דורסבן ואחרים). החומרים הללו מכילים זרחנים אורגניים שהם רעילים ועל כן יש להשתמש בהם בזהירות (לשים כפפות, להגן על הפנים, לא לנשום את האדים וכו'). לאחר השימוש בחומרים אלו יש למנוע מילדים ובעלי חיים את הגישה לשטח למשך שבוע ימים. גם לסטרטר וגם לחומר נגד מזיקי קרקע יש לפזר חצי מהכמות המומלצת לפי גודל המדשאה. למשל, אם אריזה של 1 ק"ג מתאימה למדשאה בגודל 50-60 מ"ר נשתמש ב - 0.5 ק"ג בשלב זה לאותו השטח, ואת החצי השני נפזר לאחר הנחת הדשא.

כל שנותר כעת הוא להניח את מרבדי הדשא (או הגלילים במידה ומדובר במדשאה גדולה).

ומה עם מערכת השקיה?

מערכת השקיה ממוחשבת אינה מותרות אם ברצוננו לקבל השקיה חסכונית ויעילה ולשמור על דשא ירוק ומטופח לאורך זמן. את מערכת ההשקיה מקימים כבר בשלבים הראשוניים של הכנת השטח - בשלב התיחוח, אז פורסים צנרת מובילה ומחלקים לממטרות. את הממטרות ממקמים כך שגובהן הסופי יהיה כ - 2-3 ס"מ מגובה פני האדמה. גובה מרבדי הדשא שנשים אחר כך יהיה עד 4 ס"מ מפני האדמה, כך שבעת הכיסוח ראשי הממטרות לא יבלטו מעל פני הדשא ויפגעו מסכיני המכסחת. מומלץ להסתייע בתכנון מערכת ההשקיה ביועץ השקיה מוסמך כדי לקבל הצבה נכונה של הממטרות עם חפיפה מלאה. השימוש הראשוני במערכת יהיה בעת השקיית השטח ברוויה לצורך הצנחת הקרקע והנבטת העשבייה. יש לכוון את הגיזרה של כל ממטרה בהתאם לתוכנית המדשאה ולבחור פיות מתאימות לפי הטווחים הדרושים והחפיפה בין הממטרות. אם ברצוננו לוודא שאכן יש חפיפה מלאה בין הממטרות, ניתן להציב בשטח כוסות חד פעמיות עם אבן קטנה בתוכן, במרווחים של 2-2.5 מטר אחת מהשניה, להפעיל את מערכת ההשקיה למשך מספר דקות (ללא הפרעת רוחות) ולראות אם אכן הכוסות התמלאו במידה שווה. במקומות החסרים ניתן לתגבר את ההשקיה על ידי פייה גדולה יותר או הוספת ממטרה במקרה הצורך.

איך מניחים את מרבדי הדשא?

יש לבחור צלע ישרה וארוכה של השטח ממנה כדאי להתחיל את ההנחה. יש להניח שורה אחת לאורכה. את השורה השניה נניח במקביל לשורה הראשונה בצורת חומת לבנים, כלומר הפס המפריד בין מרבד למרבד בשורה הראשונה יסתיים באמצע המרבד בשורה השניה. מומלץ להניח את המרבדים כשהם צמודים זה לזה ככל האפשר. בשל אופן ההנחה בחלק מהשורות יתקבלו עודפי דשא בגבול הגיזרה ובחלקן חוסרים. עוברים וחותכים את השוליים העודפים בעזרת סכין יפנית או סכין מטבח פשוטה (משוננת עם ידית פלסטיק) ומניחים אותם במקומות החסרים. במידת הצורך ניתן להשלים חלקים חסרים ממרבדים שלמים שנותרו. לצורך זה כדאי להזמין 2-5 מטר מרובע עודפים מגודל השטח המיועד וכן כדי שלא ניתקע עם שטחים ריקים בגלל חוסר. את התפרים בין המרבדים אם ישנם חריצים רחבים ניתן למלא בחול ים או אדמת טוף שיאפשרו לדשא להתפשט בקלות ולסגור את המרווחים בתוך כשבועיים. יש להדק את המרבדים באמצעות גלגלת (מעגלה). אפשר להשתמש לצורך זה בגליל עבר וכבד כגון חבית קטנה מלאה במים. ההידוק מצמיד את מרבדי הדשא לקרקע ומוציא את האויר הכלוא בינם לבין האדמה אשר עלול לגרום לייבוש שורשוני הדשא הצעיר.

במקרה של מדשאה גדולה (שטח של דונם ומעלה) מומלץ לפרוס גלילי דשא במקום להניח מרבדים. לפריסה של גלילי דשא משתמשים בשירותי פריסה מקצועיים של ספק הדשא אשר פורס את הגלילים עם טרקטור בעל גלגלים מיוחדים שאינם פוגעים בדשא.

ומה עכשיו אחרי שהנחנו את הדשא?

מים, מים, מים. יש להשקות בשבוע הראשון לפחות 4-5 פעמים ביום, השקייה קצרה של 5-7 דקות בכל פעם, כדי לשמור על הלחות בקרקע ולאפשר למרבדים להשתרש בה. בשבוע השני ניתן לרווח את ההשקייה לרמה של פעמיים ביום למשך 10 דקות, בשבוע השלישי פעם ביום למשך 20 דקות ולאחר מכן להמשיך במשטר השקייה של פעם ביומיים שלושה למשך כחצי שעה, תלוי באזור ובאידוי לפי עונת השנה. אין לדרוך על הדשא בכלל למשך שבועיים לפחות כדי למנוע הידוק הקרקע ופגיעה בשורשים שנמצאים בתהליך קליטה. כיסוח הדשא הראשוני יתבצע לאחר כשבועיים מהנחת הדשא. יש לכוון את גובה הכיסוח לגובה המכסימלי שניתן לבצע באמצעות המכסחת (כלומר לחתוך הכי מעט מגובה הדשא) כך שהסכינים יהיו רחוקים ככל האפשר מהשורשים. שבוע לאחר מכן יש לבצע כיסוח לגובה הדשא הרצוי - לרוב מכוונים את הסכינים לדרגה האמצעית של המכסחת.

ומה עם דשא מלאכותי?

כיום אפשר להקים מדשאות איכותיות גם מדשא מלאכותי או סינטטי, לפרטים, מומלץ לקרוא את המאמר שלי בנושא.

אז איפה כדאי להתחיל?

אצלנו באילן הכל לחקלאי ולגן תקבלו ליווי מלא להקמת המדשאה הפרטית שלכם בנוסף להזמנת המרבדים, אספקת החומרים ואף ביצוע בפועל. אנו נעזור לכם בבחירה של סוג הדשא והמיקום, תכנון הגן והמדשאה, תכנון מערכת ההשקיה והקמתה, אספקת מוצרים וחומרים נדרשים כמתואר לעיל, ובקיצור - כל סל השירותים הנדרש להקמה של מדשאה בריאה ויפיפיה לאורך זמן.

אתם מוזמנים אלינו לחנות בשדה אליעזר בגליל העליון, להתרשם ולשמוע עוד על האפשרויות השונות שאנו מציעים, עלויות, פתרון בעיות ספציפיות ואספקת הדשא, מערכת ההשקיה והחומרים הנלווים.

בהצלחה!

לקבלת ייעוץ פרטני, תכנון והקמת המדשאה המותאמת ביותר לטעמכם האישי, לגינה שלכם ולתקציב, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן!

שלכם, אילן נחמיה
אילן הכל לחקלאי ולגן
מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר
אילן נחמיה
הנדסאי אדריכלות גנים ונוף
"אילן הכל לחקלאי ולגן"
מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר
http://www.gardening.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב