דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצדקת ההשקעות במחשוב 

מאת    [ 30/10/2008 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 3010 פעמים ]

תגיות: pCon, מחשבים, תקציב, ניהול, הצדקה, כלכלי, משבר, פיננסי

המסר העיקרי הוא - בכל ארגון קיים צורך מתמיד בהשקעות חדשות ובשדרוג ההשקעות הקיימות. מצב זה נכון במיוחד בכל הנוגע להשקעות הקשורות לתחום המחשוב, מאחר והשקעה בטכנולוגיות חדשות, עשויה להציע לארגון הזדמנות פז, ליצירת יתרון תחרותי, שיפור פרודוקטיביות או צמצום הוצאות. הבעיה היא כיצד מצדיקים השקעות כאלה, כלומר כיצד מוכיחים להנהלה את התועלות? כיצד מקבלים את תמיכת ההנהלה וזוכים לתקציבים שיידרשו לשם כך?

השקעות - הזדמנויות ואתגרים

על רקע העננים האפורים בכלכלה, שעלולים להביא לקיצוצים בתקציב ה-IT, נושא ההשקעות במחשוב מקבל חשיבות מיוחדת. נדגיש, כי במובן הרחב, מדובר על הצדקת יוזמות חדשות, הצדקת המשך ההשקעה בפרוייקטים שהותחלו (ולא תמיד ממשיכים בצפוי), השקעה בעובדים יקרים והשקעה בפעילויות המחשוב השוטפות.

נושא זה הוא קריטי לכל מנמ"ר, שנאלץ לסגל לעצמו מיומנויות חדשות, שיאפשרו לו לשכנע את ההנהלה. בכל יוזמה, חייב המנמ"ר להסתכל על הנושא משני צידי המטבע: גם על התרומה העסקית, אך גם על העלויות, ובמקביל ליצור סדר עדיפויות וקדימויות בעזרתן ייבחרו היוזמות הכדאיות ביותר. המנמ"ר צריך גם "להתיידד" עם ה-CFO ועם מנהלי השיווק, על מנת לעשות יחסי ציבור ליוזמות שלו, כבר בשלב ההתחלתי.

עוד משפיעים על נושא זה, תמורות מפתח בגף המחשוב, בהן ירידה מפתיעה בהשפעתו על ההנהלה, המודעות הגוברת לחשיבות הצדקת ההשקעות וכלים שמסייעים למנמ"ר לעשות זאת, במסגרת המעבר התפקודי שלו ממוביל טכנולוגי בלבד, למוביל עסקי וכלכלי. כמו כן, מושפע הנושא מהגברת התחרות העסקית בין ארגונים, ומתופעה של ספקים ה"עוקפים" את המנמ"ר, בכדי להצדיק בעצמם השקעות שונות בפני ההנהלה.

הגישות בהן מטפלים באתגר הצדקת ההשקעות, הן הכשרה מתאימה למנמ"ר, התמקדות בצד העסקי של המחשוב, מיומנות חישוב והצגת נתונים כלכליים לגבי החזר השקעה, יישום מצומצם להוכחת כדאיות ההשקעה והסתייעות בצוותי חשיבה.

60% מהמנמ"רים, רואים בהצגת או בשיפור יוזמות עסקיות, את ההזדמנות הגדולה ביותר הגלומה בתפקידם (על פי סקר InformationWeek). בו בזמן, למרות החשיבות העצומה שיש לתכנון נכון של הצדקה עסקית, לפי Gartner פחות מ-40% ממנהלי המחשוב יודעים מה הן המטרות העסקיות של הארגון. לכן, על מנת להצדיק יישום טכנולוגיות חדשות בארגון חייבים מנהלי המחשוב להבין מה הן המטרות הללו ו/או לעבוד עם מנהלים מהתחום העסקי על מנת להגדיר אותן ולהתייחס אליהן.

המגמות המשפיעות

המגמות הבאות, משפיעות באופן משמעותי על תחום זה:

? מודעות לצורך - גדלה והולכת ההבנה בארגונים, שחייבת להיות הצדקה עסקית להשקעות במחשוב, כמו בכל תחום תפעולי אחר בארגון.

? תמורות באופי תפקיד המנמ"ר - מעבר המנמ"ר מתפקיד טכנולוגי, לתפקיד שכולל גם אחריות בתחום הניהולי, עם ידע והבנה באסטרטגיות ובמטרות הארגון.

? ירידה בהשפעת המנמ"ר - לפי סקר חברת Harvey Nash, יש דווקא ירידה בהשפעת המנמ"רים בארגונים. 68% מהם מתארים את תפקידם כחשוב אסטרטגית לארגון, לעומת 80% בשנה שעברה. 10% פחות מהם משתתפים בפעילות ההנהלה, ביחס לשנה שעברה ו-7% פחות, מדווחים ישירות למנכ"ל.

? עוקפים את המנמ"ר - מגמה נוספת היא ספקים ה"עוקפים" את המנמ"ר, ופונים ישירות להנהלה. הסיבה לכך, היא שפעמים רבות גף המחשוב פשוט לא מצליח "למכור" רעיונות להנהלה, בעוד הספקים מפנים ישירות אליה, אנשי שיווק מיומנים, העושים את העבודה (ושיווק זו מומחיותם) טוב יותר.


אלה רק חלק מהמגמות המשפיעות. מגמות נוספות ניתן למצוא בתחקיר המלא.

מוצרים שעוזרים

? ג'ון ברייס - מציעים על פי דרישה, קורס בשם "ROI כפרדיגמה וכלי לחישוב עלות תועלת בניהול פרוייקטים".

? אלטרנטיבה - מציעים יישום מתודולוגייתIT Business Alignment, וצוות יועצים בכירים, שיעזרו לבדוק השקעות עד לגמר היישום.

? מטאור - מציעה מגוון שירותים המודדים כדאיות השקעה, תוך שימוש בכלים כמו SWOT; מציעה תכנון אסטרטגי ופיתוח תוכניות אב למחשוב.

? סיבם - חטיבת הייעוץ של מטריקס, המתמחה בייעוץ, ליווי וניהול פרוייקטים.

מוצרים ושירותים חשובים נוספים תוכל למצוא בתחקיר המלא.

לסיכום

על המנמ"ר להבין כי יש צורך בהתאמת היוזמות לקידום המחשוב בארגון, למטרות העסקיות של הארגון, והצדקתן בדרכים ניתנות למדידה. רק כך ניתן להבטיח כי הטכנולוגיות המיושמות אכן מוצדקות ויביאו לחסכון ו/או רווח.

הערה חשובה - הסיפור על הצדקת ההשקעות במחשוב לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיה מרתקת זו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי? http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup25.asp

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב