דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי הרזיה אמיתית והדרך הבטוחה (והיחידה) להגיע אליה- חלק א' 

מאת    [ 27/10/2008 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 2482 פעמים ]

המשקל ירד, אך המידה של המכנסיים לא השתנתה? הגוף נראה חטוב יותר והמשקל נשאר זהה, או אפילו עלה? אז מהי באמת הרזיה ומה אנו שואפים לשנות בתהליך זה? חלקו הראשון של המאמר יבהיר לכם את כל האמת לגבי הרזיה. בחלקו השני אתם כבר תדעו איך מיישמים זאת בחייכם- באמצעות הדרך היחידה שתבטיח לכם הצרת היקפים בגופכם ולא בארנק שלכם.

רבים מהאנשים מופתעים מהמצבים שהוזכרו בפסקה הקודמת. לרבים זה לא נראה הגיוני. לרבים עוד יותר השאלה: "מהי הרזיה?" נראית תמוהה. הם מגיבים: "מה, לא ברור?! ירידה במשקל...." אז זהו, שלא! הרזיה אמיתית היא לא ירידה במשקל, אלא שינוי הרכב הגוף. אם ירדת 5 קילו, אך הרוב זה בשריר, זה לא הרזיה באמת. הרזיה מתרחשת כאשר עיקר הירידה היא בשומן ואז תתרחש גם הצרת ההיקפים המיוחלת.

לפני שתדעו איך משנים את הרכב הגוף, קודם אסביר מהו. גופנו מורכב מ- 2 גורמים עיקריים: שומן הגוף והגוף הרזה. שומן הגוף גם כן נחלק לשניים: שומן חיוני המהווה חלק ממבנה האיברים, הרקמות והתאים. כשמו כן הוא- חיוני לתפקוד הגוף, הן מבחינת הגנה והן מבחינת תפקידים נוספים שיש לו. כמות שומן זו קבועה בדרך כלל: גברים 3% ונשים 12%. סוג השומן השני זה השומן הלא חיוני (מאוחסן) הנמצא ברקמות השומן התת- עוריות באזור הבטן ולעיתים באזור האגן, ירכיים ושדיים בעיקר בקרב הנשים. הוא משמש כדלק במאמצים קלים ובינוניים וכן כשכבת בידוד לשמירת חום הגוף. שומן זה במידה מסוימת גם "חיוני", אך כשאנו חורגים מכמות השומן התקינה זה יהיה לרעתנו ולא רק אסתטית אלא גם בריאותית, כאשר למיקום שלו ישנה השפעה בריאותית גדולה. כאשר השומן ממוקם באזור הבטן כלומר סמוך לאיברים פנימיים (שומן ויסצרלי) מה שמכונה השמנת תפוח, ישנה שכיחות גבוהה יותר של מחלות כמו מחלות לב, כלי דם וסוכרת מבוגרים. השמנת תפוח אופיינית יותר לגברים. לעומת זאת, כאשר השומן ממוקם באזור האגן והירכיים, מה שמכונה השמנת אגס, לא נמצא קשר למחלות כלשהן. השמנה זו אופיינית יותר לנשים.

מרכיב גוף נוסף זה מסת הגוף הרזה הכולל את הכול חוץ מהשומן: שלד, שרירים, נוזלים ושיניים. מסת גוף רזה גבוהה מייצגת מסת שרירים גבוהה. ככל שמסת השרירים תהיה גבוהה יותר, כך הגוף יראה יותר מוצק וחטוב. לנשים בנינו אין מה לחשוש שמא יראו שריריות ומנופחות, משום שאין להם את רמת ההורמונים הדרושה לכך. מפתחות הגוף אותן רואים בתחרויות לא קיבלו את הגוף הזה רק ממכון הכושר, אלא בתוספת יפה של סטרואידים. למתאמנים למטרת הרזיה וחיטוב במקביל לעליה במסת השריר תהיה ירידה באחוזי השומן.

ברור כעת שהמשקל אינו מספק את כל המידע הנחוץ לגבי השמנה. למעשה, הוא יכול לקבוע רק אם אתם במשקל יתר, אך אינו מספק מידע לגבי השמנת יתר. זה מסביר למה מדד BMI (הכלי המקובל למדידת מסת הגוף ) אינו מספיק מהימן על מנת לבדוק את מצב ההשמנה והבריאות. הבעיה היא שהוא לוקח בחשבון רק את המשקל ביחס לגובה ואינו מבחין בין רקמות רזות לרקמות עתירות שומן. בעקבות כך ה- BMI מצביע לעיתים על עודף משקל בקרב ספורטאים משום שיש להם מסת שרירים מאוד גבוהה, אך ברור שהם רחוקים מלהיות בעודף משקל. לעומתם יש אנשים בעלי BMI תקין, הם נראים רזים, אך עם אחוזי שומן גבוהים. אני מאמנת כיום אישה שכאשר הגיעה לתזונאית, היא לא הסכימה להפנותה לתוכנית תזונה משום שהיא במשקל תקין. מה שהיא לא בדקה זה את אחוזי השומן בגופה שהיו 40% - הרבה מעל התקין. לאחר כחודש וחצי אימונים אחוזי השומן כבר ירדו ל- 35% ומגמת הירידה נמשכת.

בדיקת הרכב הגוף חשובה מעבר לפן האסתטי, יש לה חשיבות בריאותית והשלכות רבות לגבי התפתחות מחלות שונות. חובת כל תזונאי ומאמן כושר לבצע בדיקת אחוזי שומן במקביל לבדיקת המשקל ובהתאם לכך להתאים תוכנית עבודה. בדיקה נוספת חשובה שנותנת מידע לגבי מיקום השומן היא מדידת היקפים. כך ניתן לקבוע אם מישהו נמצא בקבוצת סיכון למחלות לב כפי שהוסבר לעיל.

כעת אתם יודעים מהי הרזיה אמיתית, אין צורך לזרוק את המשקל הביתי, אבל כן יש צורך לוודא שאנשי המקצוע בתחום זה אליהם אתם פונים (מאמני כושר ותזונאים) מספיק מקצועיים על מנת לשלב גם בדיקת אחוזי השומן והיקפים ולהסביר את חשיבות הנושא. בחלקו השני של המאמר תדעו כיצד ליישם את ההרזיה האמיתית על גופכם. תדעו מה לעשות בדרך הבטוחה והיעילה וממה עליכם להיזהר ולא ליפול בגלל הבטחות שווא ומיתוסים.
אורית מפתחת ומעבירה סדנאות בשיטת Finally Fitness בעלת תואר ראשון B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות ביציבה וכן מוסמכת לטיפול באמצעות עיסוי תאילנדי ועיסוי שבדי.
אורית מעניקה אימוני כושר פרטיים, המותאמים לצרכי הלקוח ולסביבה המועדפת עליו (חדר כושר, בית, חוף הים וכדומה) תוך קביעת מסגרת אימון מיטבית וליווי של תזונאי בהכנת תוכנית האימון. לצד האימון האישי מקיימת אורית אימונים קבוצתיים וכן הרצאות וסדנאות במסגרות רשמיות (קופ"ח) ופרטיות (דוגמת, משרדי רואי חשבון,עורכי דין, חברות הי טק וכדומה).
פרטי התקשרות: סלול': 4567807 - 054; דוא"ל: oritarkus@gmail.com ובאתר: http://www.finallyfitness.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב