דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היסט(ו)ריה בשוק ההון 

מאת    [ 12/10/2008 ]

מילים במאמר: 1133   [ נצפה 2543 פעמים ]

ימים היסטורים חלפו. וול סטריט שוברת שיאים מיום ליום. באיבוד ערך הנכסים, בתנודתיות ופאניקה. הציבור האמריקאי פדה מעל 40 מיליארד דולר במהלך השבוע החולף והכסף יושב בכספות שלא בבנקים. המורכבות של וול סטריט מכריזה על גזר דינה וגם מבצעת אותו בדיוק מדהים.
המכשירים הפיננסים הפשוטים בדומה לתעודות הסל ועד ה- CDO הביאו את וול סטריט לשיא וגם לתהום. המורכות של המכשירים שאותם מפתחים "מהנדסים פיננסים" מצטיינים מהאוניבסטאות היוקרתיות ביותר בארה"ב, פיתוח מכשירים מתעודות סל, מכשירים מובנים ונגזרים, יצרו את המורכבות הנוכחית של וול סטירט אשר משילה את כל התחכום הזה בשבוע ימים.
משוק ההיי טק ידוע שאם מוצר מסוים לא ממש מצליח ומגלה הרבה בעיות, מחסלים את המוצר ומפתחים חדש. ידוע שככול שהמוצר מסובך יותר כך קשה יותר לשלוט על המוצר ולתקן בעיות ובוודאי אצל הלקוחות הזועמים. לתקן את וול סטריט יקח שנים ארוכות. הממשל מזהה את חוסר האונים שיש לו בנוגע לתיקונה של וול סטירט בצורה נקודתית ופשוט מלאים את הבנקים ויוצר וול סטריט חדשה. למשקיעים זאת הזדמנות, חשוב לשרוד את התקופה הקרובה על מנת שנוכל לירות בתותחים הכבדים בעוד כמה חודשים אם לא מוקדם יותר.

ניתוח מאקרו כלכלה
הרבה משווים את השינויים שחלים בכלכלת ארה"ב לשפל הגדול שהחל בשנת 1929 ושהתסיים בשנות ה- 50. עומק השפל שכלכלות העולם יגיעו אליו תלוי בפאניקה שתישרור אצל הציבור הרחב. כולם יודעים שהציבור הרחב הוא בעל ההון האמיתי, לראיה זכינו לראות בחודש האחרון ירידות חסרות תקדים בכל המכשירים הפיננסים ללא יוצא מהכלל. הפאניקה בציבור תתעצם ובעקבות כך הירידות בבורסות כאשר בנקים נוספים יקרסו וכסף ריאלי יהפוך לפיסת ניר. נכון להיום הממשלות בעולם כולו (ובישראל פחות) משתדלות להחזיר את האמון של הציבור במערכת הבנקאית. משפט ישראלי שאני באופן אישי לא אוהב הוא "יהיה בסדר". המשבר תפס את ראשי הבנקים בהפתעה גדולה. לא היו ציפיות שבנקים בדומה לבנקים שקרסו אכן יקרסו. העניין הוא שהבנקים שהם שאחראים על כל המוצרים המובנים והנגזרים, לא מצאו לנכון להגן על כספם ע"י רכישת אופציות PUT על מניות הבנקים האמריקאים. כנראה שמגיעים לפראקטיקה המומחים שוכחים את התיאוריה הבסיסית.
כספם של הבנקים היה ועדיין מושקע בבנקים זרים. בנקים ישראלים קונים מניות של בנקים אמריקאים ואירופאים וההפך. כאשר בנק אחד קורס הבנקים האחרים מפסידים הרבה כסף. קריסה של בנק אחד מובילה לקריסה של בנק אחר והבנקים נופלים כמו חיילי דומינו. אף אחד לא חושב לחסל אחזקות ולרשום הפסד במשמרת שלו.

הבעייתיות הקיימת היא, הכלכלות עדיין לא במיתון. חלק ממדינות אירופה כבר במיתון אולם הכלכלות הגדולות בדומה לגרמניה, צרפת, אנגליה עדיין לא במיתון באופן רשמי. כנ"ל ארה"ב. יש ציפיות לכניסה למיתון. השאלה היא מה יקרה לשוק המניות עם כניסה של הכלכלות למיתון? שוק המניות כרגע כבר מתמחר את מחירי המניות לשפל היסטורי. האם זה כולל את המיתון שיבוא?
האם מכפיל רווח של 12 במדד ה- S&P 500 הוא אינדיקציה ששוק המניות בשפל?
יתכן ושוק המניות יכנס לקיפאון זמני שבו המשקיעים יתקשו לתמחר את מחירי המניות כראוי ואולי יהיו ניסיונות להוספת ערך אשר, כנראה, תיבלם ע"י מוכרים אשר מנצלים את העליות לחסל אחזקות.

ניתוח שוק המניות
שוק המניות ביצע השבוע את הירידה הגדולה ביותר. נאסד"ק 100 איבד 13.5%. הדאו גונס איבד מעל 18% וכמו כן ה- S&P 500. הירידות בשוק המניות הם כתוצאה מפידיונות בחסכונות לטווחים ארוכים בדומה לקרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל וכדומה. הציבור מוכר מכל הבא ליד. זה לא משנה עם החברה היא ריווחית או לא. טכנולוגיה או מתכות. רק למכור. המכשירים הפיננסים מאפשרים לציבור למכור הרבה נכסים בהוראה אחת - תעודות בסל. תעודות הסל הפכו לאחד המכשירים הנפוצים ביותר למשקיעים, למוסדיים ולסוחרים.תעודות הסל העצימו את הירידות והפכו ירידות נקודתיות לרוחביות.

מהזווית הטכנית שהיא בימים אלו היסטורית. המדדים חזרו לשפל של שנת 2003. בחודשיים המדדים ירדו את כל מה שעלו ב- 4 שנים. המדדים אמורים להיבלם ברמות אלו. שבירה של רמות השפל בשנת 2003 יהיו איתות כי העליות במדדים רחוקות מאוד והכיוון הוא המשך השורט. המדדים נבלמו ביום שישי עם פתיחת המסחר אחרי ירידה של כמעט 10%. הקונים התעשתו ב- 10 דקות הראשונות למסחר ונוצר שורט סקוויז מהיר מאוד. המדדים עלו את כל מה שירדו וביום מסחר תנודתי במיוחד נאסד"ק 100 הצליח לסגור בצבע ירוק. המשמעות של בלימה מעל רמות התמיכה היא אופטימיות מסוימת ואפילו חיונית לסיום המשבר ולהתאוששות המדדים והכללה.בלימה בירידות ותחילתן של עליות הם אפשרות לבחירה בכיוון העולה עם סטופים מתחת לרמות השפל. בשבירה של רמות השפל חובה להפוך פוזיציות לכיוון היורד ולהנות מהשורטים.
ראה נספח - מומלץ

ניתוח שוק האג"ח
שוק האג"ח הקצר מושך את המשקיעים בעוד התשואה יורדת ל- 0.11% בלבד. שוק האג"ח הארוך מגלה חולשה מהותית עובדה המצביעה על כסף הממתין להשקעה או נכנס לכספת בבית. שוק האג"ח ממשיך להצביע על משבר הנזילות הקיים ועל הפאניקה בשוק ההון. סימנים ראשוניים של כסף היוצא משוק האג"ח ואולי חזרה למניות מתקבלים אולם אי אפשר לדעת זאת בוודאות עקב אופיו של המשבר.

ניתוח שוק החוזים העתידיים
שוק החוזים העתידיים מצביע על פאניקה חסרת תקדים. ה- VIX הגיע לשיא כל הזמנים בערך של 80 נקודות ( גרף היסטורי) ה- VIX מצביע על הפאניקה אצל כותבי האופציות על נכס הבסיס ה- S&P 500 אשר חוזים המשך התנודתיות והירידות בנכס הבסיס. בסקירות הקודמות ציינתי את ה- VIX ברמות של 20 אשר פוטנציאלי לעלות ל- 40 נקודות. אך אף אחד לא חשב שה- VIX יגיע ל- 80 עם כל המשתמע בכך.
חוזה עתידי למסירה על ה- S&P 500 מגלה ניצנים של התאוששות, התהליך קיים כבר מספר שבועות. אולם זה נתון המצביע על הצד המוכר ועל הצד הקונה. הציבור מוכר בפאניקה והסוחרים קונים במחירים נמוכים מאוד.

ניתוח שוק הסחורות והמט"ח
הדולר האמריקאי התחזק משמעותית מול רוב המטבעות בעולם. הורדות הריבית בכלכלות העולם גרמו לשורט סקוויז בדולר. הריבית הדולרית נמוכה מבין המטבעות הדומיננטים והמשקיעים מחפשים את הזול ביותר. האסטרטגיה carry trade פחות רלוונטית וסוחרים אשר ביצעו אסטרטגיה זו ונקלעו לתרחיש הנ"ל נאלצים לסגור פוזיציות או לצבור הפסדים. ביחס הריביות, הדולר הוא הזול ביותר ולכן בתהליך הורדות הריבית בעולם הוא הפוטנציאלי לרדת הכי פחות. מכוון שהמטבעות האחרים מסוגלים לרדת הרבה יותר, הדולר מתחזק. התחזקותו של הדולר שולחת את מחירי הסחורות לשפלים חדשים. הזהב הוא אחד הקורבנות אשר מסוגל לבצע מהלך יורד משמעותי בדומה למחיר הנפט. סיבה נוספת היא התאוששות מהירה של וול סטריט ויציאה מהירה מהמשבר. ארה"ב צפויה לצאת מהמשבר ראשונה. זה תמיד היה כך וישאר לנצח. הדולר יוסיף ערך במהירות במידה ויתברר כי המשבר מתבהר.

לסיכום
חשיפה לשוק המניות לכיוון היורד מסוכנת לא פחות מחשיפה לכיוון העולה. בעקבות הגעה של המדדים לרמות התמיכה של שנת 2003 אני מצפה כי המדדים יבלמו ברמות אלו. לרוב יש ניסיון נוסף לשבירה של רמות התמיכה ואף יתכן ויחול בשבוע הנוכחי. כאשר המדדים מוסיפים ערך מעל רמות התמיכה ניתן להצטרף עם סטופ צמוד.
שבירה של רמות התמיכה יש לחזור לבצע שורט על מדדים ומניות.
הדולר מאפשר חשיפה סולידית לכיוון העולה לטווח קצר עד בינוני או עד להתבהרות המשבר.
הזהב מאפשר חשיפה אגרסיבית לכיוון היורד לטווח הקצר והבינוני.
יש צפי להמשך התערבות ממשלתית בסקטור הבנקאות בעולם עובדה אשר תאפשר החזרת אמון המשקיעים ותבלום את הפאניקה אצל הציבור המחזיק מאות מליארדים של שקלים או עשרות טריליונים של דולרים. במידה והאמון בשווקים לא ישתקם, הצפי הוא להמשך ירידות ושבירה של רמות התמיכה הקריטיות לרמות שפל היסטוריות. עובדה אשר תעיד על התאוששות כלכלית רחוקה מאוד.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב