דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עין ענקית צופיה לחלל 

מאת    [ 21/08/2008 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2246 פעמים ]

מאז התחלת השימוש בטלסקופים האופטיים בתחילת המאה השבע עשרה, הלכו קוטריהם של אלו וגדלו ללא הרף. מגמה זו נמשכת גם היום. בימים אלה עובדים אסטרונומים על הקמתו של טלסקופ ענק שקוטרו יהיה 22 מטרים, גדול בהרבה מקוטרו של כל טלסקופ אופטי הקיים בימינו. הטלסקופ, בעל השם המרשים לא פחות מממדיו, "הטלסקופ המגלאני הענק" (Giant Magellan Telescope) יהיה בנוי משבע מראות קעורות שקוטרה של כל אחת מהן 8.4 מטרים. המראות יוצבו במערך מעגלי כך ששש מתוכן יוצבו סביב השביעית. המראות המקיפות את המראה המרכזית יוטו מעט כלפי מעלה כדי לרכז את האור המוחזר מהן וכן מן המראה המרכזית, אל מראה קטנה יותר המוצבת מעליהן. ההטיה היא הסיבה לכך שהקוטר הכללי של הטלסקופ יהיה קטן מעט מן הקוטר המתבקש אילו סודרו כולן על מישור אחד. תפקיד המראה הקטנה שתוצב מעל מערך שבע המראות הגדולות יהיה לקבל את הקרינה המרוכזת שתגיע מהן ולרכזה בחזרה אל פתח קטן יחסית שיהיה מרוכז באמצעה של המראה המרכזית (המוקפת בשש מראות אחרות). תפקידו של הפתח הזה יהיה שקול לתפקיד העינית (עדשת העין) בטלסקופ קטן, אותה עדשת העין אליה אנחנו מצמידים את עינינו כאשר אנו צופים בטלסקופ. תפקידה של המראה הקטנה העליונה הזו, שתרכז אליה את הקרינות המגיעות מכל שבע המראות יהיה גם לתקן עיוותים אופטיים הנגרמים עקב מעבר האור באטמוספרה של כדור הארץ. כך, יגיע האור אל הפתח הקטן שבמרכז המראה המרכזית, כשהוא מתוקן ומחודד. הטלסקופ יורכב משבע מראות ולא ממראה יחידה וענקית משום שהדרך האחרונה (מראה יחידה ענקית) סובלת ממגבלות מעשיות קשות. קשה לבנותה, קשה לשנע אותה וכן קשה להתקינה. למעשה, גם בנייתה של מראה יחידה היא קשה למדי ורמז לקושי זה נוכל למצוא במסה העצומה של הזכוכית הדרושה לבנייתה שרק היא לבדה מגיעה ל- 20 טונות.
האסטרונומים העוסקים בבניית טלסקופ הענק החלו כבר ביציקתה של המראה הראשונה מתוך שבע המראות אולם יחלוף עוד זמן רב עד שיושלמו כל המראות ויורכב מהן הטלסקופ הענק.
על פי התכנית יוצב "הטלסקופ המגלאני הענק" בראש אחד ההרים של צ'ילה ויחל לפעול בשנת 2016.
טלסקופ החלל האבל כבר הפך לאגדה והוא עוצר את נשימתנו ומרתק את דמיוננו ביכולת ההפרדה הגבוהה שלו, האחראית לתמונות החלל המרהיבות שהוא מפיק עבורנו. "הטלסקופ המגלאני הגדול" יהיה בעל כושר הפרדה גבוה... פי עשרה מזה של האבל.
אחת ממטרותיו של הטלסקופ היא לצפות בכוכבי לכת המקיפים שמשות אחרות. הרזולוציה הגבוהה שלו גם תאפשר לצפות בהתהוותן של גלקסיות קדומות וכן בהתהוותם של חורים שחורים מאסיביים.
שווה לחכות.
עוסק מזה שנים רבות בפיתוח תכניות לימודים במדע וטכנולוגיה במסגרות שונות, בעיקר במסגרת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, מרצה בנושאים של הוראת המדעים וחינוך מתוקשב, מחבר מאמרי מדע פופולאריים המתפרסמים בבמות שונות כגון גליליאו וגליליאו צעיר. פירסם מספר ספרי מדע בדיוני, רובם לילדים וכן סיפורי מדע בדיוני רבים בכתבי עת שונים.

בעל תואר ראשון בפיזיקה ותואר שני בחינוך בתחום פיתוח תכניות לימודים.

תחומי עניין: פיזיקה ,מדעי החלל, חינוך, חינוך מתוקשב, עתידנות, מדע בדיוני, אינטרנט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב