דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרפיה-אומנות הבריאות 

מאת    [ 13/08/2008 ]

מילים במאמר: 1343   [ נצפה 3387 פעמים ]

הרפיה-אומנות הבריאות



העולם המודרני דורש מאיתנו להיות יעילים, מהירים מרוכזים ומאוד פעילים. סוג חיים שכזה יוצר אצל רבים מאיתנו מתחים רבים הנובעים מדאגות פחדים ולחצים שונים, אלו מובילים לבעיות ותופעות בריאותיות גופניות ונפשיות שפועלות כנגדנו. בעיות כמו נדודי שינה, כאבי ראש ובטן ולחץ דם גבוה הם רק חלק מתופעות שכיחות המתלוות ללחצים ומתחים. תרגול מתמשך בהרפיה עוזר באופן מופלא לטיפול בבעיות אלו ובמקביל מוביל גם לשיפור משמעותי ביכולות תנועתיים ובגמישות לגופנו. במאמר קצר זה אנסה להציג את היתרונות הבריאותיים שאומנות ההרפיה מציעה.

המאמר מתחיל בהסבר פיזיולוגי קצר על הרפיה בתנועה, ממשיך בכמה אפשרויות לתרגילי הרפיה, משם עובר לסריקה קצרה על אומנויות תנועה המשתמשות בהרפיה ובאיזה אופן ומסיים ביתרונות הבריאותיים של ההרפיה על הנפש והתודעה.



הרפיה בתנועה-הקדמה



ננסה לבאר שני מושגים אלו בפשטות:

הרפיה בפשטות היא מצב בו השרירים לא נמצאים במצב של התכווצות.

תנועה היא שימוש בשרירים מכווצים בכדי ליצור מעבר ממקום אחד למקום אחר(תזוזה), או לחילופין אחזקה של הגוף במצב סטטי, כזה הדורש גם כן שימוש בשרירים מכווצים. דוגמא לשימוש במערכת התנועה ב"מצב סטטי", היא פעולת הישיבה. אם תנסו לרגע לשבת תוך ניסיון שלא לזוז כלל , תגלו במהרה שגופכם נע, גם אם באופן קליל ביותר, ללא הפסק. תנועה מתרחשת כל הזמן. גם בפעולה של ישיבה ישנו שימוש באותם רצועות חזקות , בעלי כושר התכווצות מעולה, השרירים.



לשם מה עלינו להתמקד בהרפיה בתנועה? כי הרפיה של הגוף מאפשרת בין השאר גם להגביר את המהירות, הכוח ואת הדיוק התנועתי.

האין זה הגיוני שככל שנשתמש בכמה שיותר שרירים, אנו נגיב בצורה חזקה , מהירה ויעילה יותר.

ובכן, במציאות, משפט זה הינו שגוי לחלוטין.

למעשה, השריר, שיודע רק להתקצר ולא להתארך, תלוי בשרירים אחרים בכדי שיוכל לבצע תנועה בצורה יעילה. כך בהתאם, כשנרצה לשפר את יכולת הגמישות שלנו, אנו נאריך את השריר על ידי כיווץ של השריר הנגדי. ניתן באופן מטפורי להשוות פעולה זו לפעולת הנדנדה. ירידה של צד אחד תעלה למעלה בהתאמה את הצד השני.

כדי לבאר עוד יותר את הנושא: ישנם שרירים עיקריים אשר מבצעים תנועה, הם אלו הנמצאים במתח ומתכווצים. מן הצד השני יש את השרירים העושים את הפעולה ההפוכה, הם אלו הנמצאים ברפיון ומתארכים.ישנם גם את השרירים המסייעים, המייצבים והמנטרלים.

השליטה בשרירים הינה טבעית וכולנו שולטים בהם גם מבלי שהתאמנו על כך, אך לא בצורה היעילה ביותר.

בכל תנועה שנבצע ישנו שריר שנמצא בהרפיה. בדרך כלל אנו מנצלים רק חלק מכושר ההתכווצות הנפלא שיש לשרירים. אנו מפיקים ממנו כוח נמוך מהכוח הפוטנציאלי שניתן להפיק. כשיכולות ההרפיה שלנו נמוכות השרירים מתנגשים ומתנגדים זה לזה.( לאו דווקא נשים לב לכך.) אנו מבזבזים יותר ויותר אנרגיה, מפיקים תנועות חלשות ואטיות יותר ובנוסף מדויקות פחות.



תרגילי הרפיה



הרפיה של הגוף מאפשרת להגביר את המהירות, הכוח ואת הדיוק התנועתי. כיצד תהליך זה מתרחש?פשוט, אנו לומדים בעזרת תרגול מתמשך איך להרפות טוב יותר את גופנו בדרכים שונות והתהליך מתרחש. כפי שניתן לחזק את השרירים על ידי תרגול (למשל שכביות שמיכה), ניתן גם לשפר את השליטה עליהם בעזרת תרגולי הרפיה.

אפשר למשל לעבוד על הרפיה בתנוחה סטטית. הרפיה בשכיבה הינה טכניקת הרפיה ידועה מאוד ובהחלט אחת היעילות לביצוע הרפיה גופנית מלאה ועמוקה.

ניתן לבצע את התרגיל כשהידיים והרגליים פרושות לצדדים תוך שכיבה על הגב. אפשר להתחיל בנשימה בטנית שמעוררת רגיעה ושלווה בגופנו. לאט לאט לעבור חלק חלק בגוף ולהרפות אותו. קל יותר לבצע תרגיל זה בתחילה בעזרת הדרכה קולית מחבר, מדריך או כל אמצעי שמע.

תרגיל זה מומלץ ביותר גם לאחר ביצוע של כל סוג של התעמלות. ההרפיה תעזור למנוע כיווץ שרירים שמורגש בדרך כלל יום לאחר ביצוע הפעילות.

מומלץ גם לתרגל תרגילי הרפיה בישיבה, בהליכה ותוך ביצוע תנועות מאתגרות אחרות. אפשר למשל בעמידה להרים רגל אחת ולהרפות את כל השרירים שלא נזקקים להיות במתח. עבודה זאת משפרת בין השאר את יכולת היציבה. הרפיה מביאה גם לביצוע מועצם של כל בעיטה מתוך אומנויות הלחימה. עוצמת הבעיטה תגדל וכך גם יכולת היציבה על הרגל העומדת.

הרפיה במערכת התנועה עשויה לשמש אותנו גם בכל הנוגע לשיפור יכולות גמישות. היכולת להישאר רפוי, נינוח ושלו בעת ביצוע תרגילי גמישות, מאפשרת לשריר להתארך יותר מאשר במצב של מתח ומתוך עבודה כוחנית.

תרגיל תנועתי נוסף נוגע לשרירי העיניים. ניתן לבצע תרגול שכזה: נסו לשים לב לעיניכם ולהרגיש אותם. בהמשך נסו להרפות אותם ולהניח לכל מידע חזותי פשוט להגיע אליהם ללא כל מאמץ. כבר לאחר כמה דקות של תרגול ניתן בקלות לראות שהראייה הופכת יותר צלולה וברורה.



הרפיה באומנויות תנועה



אומנויות תנועה המשלבים עבודה על יכולות הרפיה כוללים את הצ'י קונג, היוגה, ואומנויות לחימה שונות כמו הקונג פו והטאי צ'י.

בצ'י קונג אנו משתמשים בהרפיה בכדי לקדם עבודה פנימית מעצימה, המגבירה שלווה ורוגע לצד תנועה זורמת, רכה ובריאה למערכות הגוף. תנועת הצ'י קונג מתמקדת בהרפיה מתמדת. התנועות כוללת שני מצבים. מצב יין ומצב יאנג. המצב הייני מדגיש במידה גבוהה יותר את ההרפיה, אך גם במצב היאנגי הגוף נמצא בהרפיה. כל השרירים שאינם אמורים להיות במתח נמצאים בהרפיה, הכתפיים שמוטות ולא מוחזקות והמפרקים אינם נעולים בכדי שלא ליצור מתח. הרפיה זו תוך כדי תנועה על פי מסלולים קבועים עוזרת לאנרגיית החיים (צ'י) לזרום בגוף בצורה חלקה וטובה יותר.



היוגה גם כן מפתחת בעזרת הרפיה יכולות פנימיות המתקשרות עם שלווה, ריכוז, חיבור ומדיטציה. אומנות זו מדגישה בעיקר את ההרפיה תוך כדי שהייה בתנוחה(אסאנה). גם אומנות תנועה זו מנסה להזרים את אנרגיית החיים (המכונה פראנה) בגופנו בצורה חלקה והרמונית.



בקונג פו אנו משתמשים בהרפיה בכדי לקדם נושאים שונים. למשל לפני ביצוע של חבטה מהירה ועוצמתית. הגוף עובר ממצב אחד של הרפיה, כמה שיותר עמוקה, למצב שני של מתח וכוחניות. המעבר המהיר ממצב אחד למשנהו יוצר אפקט של פריצה חזקה. ניתן לתאר זאת ממש כפיצוץ פתאומי. זוהי אחת הסיבות לכך שאומני קונג פו מתרגלים גם צ'י קונג. קל יותר לעבוד על הרפיה בעזרת סדרות הצ'י קונג העדינות והאיטיות.

גם אומנויות הלחימה הרכות כמו הטאי צ'י מפתחות עוצמה פנימית תוך כדי הרפיה. ברמה גבוהה גם בטאי צ'י מיישמים את שלב הפריצה המלווה במתח פתאומי.



לסיכום:

רובנו מכווצים כל הזמן שרירים שיכולים להיות בהרפיה. היכולת להרפות מאפשרת למערכת התנועה יכולות מדהימות:חיסכון באנרגיה, כוח בתנועה, שיפור ביציבה, גמישות משופרת, שחרור שרירים מכווצים, הזרמה של אנרגיה בגוף וביצועים משופרים דוגמת יכולות דיוק, עוצמה ומהירות בתנועה.



הרפיה של התודעה והנפש



בחלק הקודם ניסיתי להציג את יתרונות הבריאות של ההרפיה בכל הנוגע לתנועה.

בחלק זה של המאמר אני מבצע מעין חלוקה מלאכותית ליתרונות ההרפיה בכל הנוגע לנפש לתודעה או למחשבה.

במציאות, ההרפיה לא מבצעת לשמחתנו הבחנה שכזו. ביצוע תנועתי של תרגיל צ'י קונג יעזור לנו ביתר קלות להעביר צ'י בגופנו או להגמיש אותו, ובאותו זמן גם יקנה לתודעה תחושה של שלווה ורוגע.

מצב של הרפיה הוא מצב בו שרירי הגוף רפויים (כמובן שלא כולם) והחשיבה הופכת יותר צבעונית וציורית. ככל שההרפיה עמוקה יותר, תחושות תודעתיות אלו יגברו. מחקרים גילו שבכניסה עמוקה להרפיה ניתן למדוד מעבר מגלי ביתא האופייניים לזמן ערות, לגלי אלפא (האופייניים לחמש הדקות הראשונות של השינה) . מעבר זה מגביר את פעילות האונה הימנית של המח. החשיבה הופכת פחות לוגית וליניארית ויותר צבעונית ומופשטת. ההרמוניה בין שתי האונות בשלב זה היא ברמה גבוהה מהרגיל, דבר המאפשר תהליך חשיבה מיטיבי.

קצב פעולות הלב מואט. לחץ הדם יורד, הנשימה הופכת איטית ועמוקה יותר והמערכות בגוף פועלות בצורה הטובה ביותר. אם ננסה לפשט את התהליך לרגשות, אנשים יעידו על הרגשה של שלווה, רוגע, נינוחות, נועם, שמחה, חיות, עוצמה פנימית...

כל אלו מהווים ריפוי ועזרה לאלו הסובלים מבעיות שמקורן בלחצים, פחדים, מתחים, כעסים ודאגות. אלו הסובלים בתקופות קצרות או ארוכות מתופעות אלו נוהגים לפתח בין השאר: בעיות של לחץ דם שאינו מאוזן, כיבי כיבה, תחושות של תשישות ועייפות, כאבי ראש ומחלות לב.

אימון בהרפיה באופן עצמאי, בעזרת תרגול צ'י קונג, יוגה ואומנויות לחימה המדגישות הרפיה, עוזרות לרפא מחלות ותופעות אלו.

ההרפיה היא גם פתיחת שער ליצירת קשר עם העולם הפנימי. בזמן ההרפיה אנו נכנסים למקום רגוע ונינוח. הביקורתיות פוחתת ונוצר מקום לפתיחות ואפשרות לקבלה, כך מתאפשרת עבודה פנימית משמעותית יותר. זוהי גם דרך נפלאה להפנות את תשומת הלב לעצמנו. עוצמת המיקוד, הצלילות והבהירות המחשבתית עולה. זו, מאפשרות לנו להתבונן על עולמנו הפנימי ועל חיינו בצורה ברורה יותר.

זהו תהליך ריכוז מיוחד המאפשר הרגעה של המחשבות.

לסיכום:

אנו נמצאים בזמנים לא מבוטלים מתוך סדר היום שלנו בלחצים ומתחים אשר משפיעים לעיתים לרעה על הנפש או התודעה שלנו. היכולת להרפות מאפשרת לתודעה הזדמנויות נהדרות: מקרבת לרוגע שלווה ושמחה, מזמינה חשיבה יצירתית פתוחה צלולה ומרוכזת מהרגיל, גורמת לתפקוד משופר של המערכות, עוזרת לטפל במחלות שמקורן הוא נפשי ופותחת שער נפלא לעבודות פנימיות.



במאמר זה ניסיתי להציג את יתרונות הבריאותיים של ההרפיה הכוללים את היכולת להתקדם ולהתעצם באומנות התנועה לצד אומנות התודעה הריכוז והנפש.


אסף קמחי. מורה לצ'י קונג , קונג פו ואומנות היכולת.
מקים בית הספר צ'י קונג פו המקיים שיעורים בתל אביב.
http://www.chikung.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב