דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים שמגדלים הורים 

מאת    [ 21/07/2008 ]

מילים במאמר: 569   [ נצפה 2611 פעמים ]

ילדים שמגדלים את ההורים שלהם מאבדים את עצמם / מאת יואב ברנזון



תסמונת "הילד הבוגר"



ילדים רבים מוצאים את עצמם מגדלים כבר מגיל צעיר את הוריהם. הם קשובים לצרכים של ההורים, הם מקריבים מעצמם לטובת ההורים והם דוחים את הצרכים שלהם לטובת הצרכים של ההורים. ילדים שמגדלים את ההורים שלהם הם ילדים שהוריהם הם ילדים בעצמם. ההורים פועלים בצורה אימפולסיבית ובלתי מתחשבת, על פי רוב הם מניפולטיביים וכוחניים, ובעיקר - חסרי מודעות להבדל התהומי שבין ההורה לילד.



הילד הבוגר הוא ילד שלומד שבסדר העדיפות המשפחתי הוא בא בסוף. הוא לומד שזו האחריות שלו לדאוג לרווחת ההורים ולשמחתם. הוא לומד שאם הוא ידאג לעצמו - הוא יפגע בהורים שלו. הילד הבוגר הוא ילד שלומד בעל כורחו שההורים שלו אינם אנשים יציבים ומעניקים, אלא אנשים חלשים ותלותיים שבמקום לשאוב מהם כוח הוא חייב לתת מעצמו להם ולהחליש את עצמו לטובתם.



עודף אחריות - חוסר בעצמאות



הבעיה המרכזית של הילד הבוגר היא עודף אחריות. הילד הבוגר לוקח על עצמו אחריות בלתי אפשרית לפתור את הבעיות של ההורים שלו. כילד, הוא אינו מבין שרק ההורים יכולים לפתור לעצמם את הבעיות שלהם ושהוא אינו אשם בכלל בבעיות של ההורים שלו. כבוגר, הוא כבר מורגל כל-כך בדפוס האחריות המוגזמת שלו כלפי הוריו עד כדי כך שהוא נוטל על עצמו את התפקיד היומרני והמכביד לפתור את בעיותיהם. הוא עושה זאת מתוך מחשבה מוטעית שזו הבחירה האמיתית והאוטנטית שלו, למרות שלאמיתו של דבר אין זה כך. למעשה, הוא סוחב על גבו צרות ובעיות שבכלל אינן שלו.



עודף האחריות של הילד הבוגר מוביל אותו למצב שבו הוא אינו מקדיש לחייו מספיק והוא דוחה בשיטתיות את החלומות והצרכים שלו לטובת אלה של הוריו. מרוב שהוא מרוכז בטובת הוריו - באופן מודע ולא מודע - הוא אינו מסוגל לקחת החלטות עצמאיות המנותקות מהצרכים של ההורים. וכך, הוא יבחר במקצוע שירצה את ההורים שלו, הוא ישתדל לבחור בני זוג שמתאימים למה שההורים רוצים עבורו, הוא יקבל החלטות שתואמות את הקו של ההורים ויחשוש תמיד להיות עצמאי באמת ונטול פניות בהחלטות שלו. התוצאה הסופית היא שהילד הבוגר הופך לאדם מאוד לא עצמאי במובן העמוק של המילה. הוא מקריב את עצמו ואת חייו העצמאיים לטובת הגחמות והמצוקות של ההורים שלו. מנקודת מבטו, אין לו זכות לחיות כפי שהוא מוצא לנכון, עד שלא יפתור את כל המצוקות של משפחתו וסביבתו הקרובה. הואיל והוא זה שכביכול אחראי למצוקות של הוריו - הוא זה שאחראי גם לפתרונן. אחריותו המוגזמת לחיים של אחרים מביאה אותו להעדר עצמאות בחייו שלו.



השיבה הביתה



ילד בוגר צריך ללמוד לשים גבולות לנתינה שלו מול ההורים שלו. עליו להבין שהחיים שלו - הם רק שלו. עליו לקחת בחשבון שהוא אינו מסוגל בכלל לפתור להוריו את הבעיות שלהם. עליו לקלוט ולהפנים את העובדה שכל אדם הוא עצמאי והוא זה הבוחר את גורלו ואת חייו. עליו לקבל ולהסכים לכך שהוא אינם אשם בדבר. שזו אינה אשמתו לכך שהוריו הם מה שהם. במקום להמשיך ולהקריב את חלומותיו - על הילד הבוגר לשוב לעצמו, לשוב הביתה, ולהתחיל לעשות את הבחירות האמיתיות והשלמות שלו - תוך התעלמות מהסחטנות הרגשית של הוריו התלותיים.



הילד הבוגר צריך לשים את הצרכים שלו בראש סדר העדיפויות בחיים שלו. עליו להפסיק לחשוב "מה ההורים יגידו" ויותר "מה אני ארגיש". עליו לפעול יותר למען עצמו ולהניח לסביבתו ולהוריו לפתור עבור עצמם את הבעיות של עצמם. אחרת, הילד הבוגר יחסה בצילם של הוריו כל חייו, יחמיץ את חייו ויהווה שלוחה חיוורת של החיים המלאים והעשירים שהוא יכול היה לחיות אילו חדל מלשמש בתפקיד ההורה של ההורים שלו.



וטיפ לסיום: קודם כל חישבו על עצמכם. עשו לעצמכם טוב - והטוב הזה יקרין גם לאחרים.



יואב ברנזון http://www.ybc.co.il הוא מומחה, מנטור ומאסטר בעל שם לאומי ובינלאומי בנושא ההצלחה העסקית והזוגית בחיים. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-18 השנים האחרונות .

הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/fs.htm - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.

הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.

הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.

הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב