דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנאים לביטול ''רשות חינם'' 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 2396 פעמים ]

תביעה לסילוק יד והעברת תשתית עירונית שהותקנה ברשות בחצרי התובעים.

ת"א 2502/03, ברהום נ' עיריית הוד השרון

כב' השופט א. מקובר

עו"ד מ. לוינטוב-גיל לתובעים; עו"ד הררי, טויסטר, י. ברוש לנתבעת

17.08.2006

העובדות:

1. עיריית הוד השרון (להלן: "הנתבעת") הניחה קו לניזוק מי גשמים של הרחוב בו מתגוררים התובעים, בתוך חצרם של התובעים, וזאת אף שהפקיעה שטח מיוחד מחצר ביתם של התובעים לצורך זה בדיוק. במהלך בניית הבית, ביקש מהנדס עיריית הוד השרון את הסכמת ורשות התובעים להניח את קו הביוב בחצר ולא בשטח שהופקע, והתובעים נתנו הסכמתם; התובעים טוענים כי הסכמתם להנחת קו הביוב בחצר הבית הייתה מוגבלת לשנה בלבד. הנתבעת טוענת מנגד כי לא דובר על מועד וההסכמה הייתה בלתי מוגבלת בזמן.
2. במהלך השנים סבלו התובעים מהצפות רבות עקב קו הניקוז שהונח בחצרם. הנתבעת ביצעה במקום פעולות שונות על מנת למנוע את ההצפות, ולבסוף סגרה נקודות ניקוז של מי גשמים בחצר התובעים ואטמה את פתח קליטת מי הגשמים.
3. התובעים תובעים את סילוק ידה של הנתבעת מחצרם ואת העברת תשתית הניקוז שהונחה במקום לשטח אשר הופקע למטרה זו. כמו כן, עותרים התובעים לחייב את הנתבעת בגין נזקים ודמי שימוש ראויים ולחילופין פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה להם. לטענתם, הנתבעת לא יכולה להיבנות מהסכמתם, אשר לא ניתנה בכתב, ואשר בכל מקרה מנוגדת לתב"ע ולהיתר הבנייה. כמו כן, גם אם מדובר בהרשאה אשר אינה קצובה בזמן, הרי שהם זכאים לבטל את רשות החינם שניתנה על ידם לנתבעת להנחת הצינור בחצרם, בשל הסבל שנגרם להם בעקבות כך.

התביעה התקבלה.

החלטה:

1. על פי ההלכה רשות חינם ניתנת לביטול בכל עת. רישיון הניתן חינם, ללא כל תמורה, איננו "הסכם" במובן החוקי של המילה. רישיון כזה מתפרנס מדי רגע ברגע מרצונו החופשי של המרשה והוא מתבטל כהרף עין עם גילוי דעתו של זה, כי אין ברצונו להמשיך בהענקת הרישיון.
2. התובעים נתנו את הסכמתם ורשותם להנחת צינור הניקוז בחצרם, אולם הרשות שניתנה הייתה לתקופה בלתי מוגדרת, שלא הוגבלה בזמן. כמו כן, אין חולק על כך שלא ניתנה לתובעים כל תמורה בגין הרשות להניח את הצינור בחצר. מדובר אם כן ברשות חינם אשר ניתנת לביטול על ידי הנתבעים, תוך מתן זמן סביר לנתבעת להוצאת הצינור מחצרם.
3. מדובר בפגיעה בזכות קניינם של התובעים בביתם ובחצרם, פגיעה בזכות יסוד שקיבלה מעמד בכורה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. התובעים הרשו אמנם את הפגיעה בקניינם כאשר הסכימו להנחת הצינור בחצרם, אולם ההרשאה לא הייתה לצמיתות והפגיעה לא הייתה אמורה להיות פגיעה של קבע. מה עוד שכשעשו כן הם לא ידעו את הצפוי להם בעקבות כך. בוודאי לא העלו בדעתם את מנת הסבל שנכונה להם בעקבות ההצפות שהיו בביתם מצינור הניקוז.
4. סירובה של הנתבעת להוציא את הצינור מחצרם של התובעים, מקום שהוא קניינם הבלעדי של התובעים ושלנתבעת אין כל זכויות בו, ולהעביר את הצינור לצד השני של החצר שהופקע על-ידי הנתבעת לשם כך במיוחד, רק בשל ההוצאות שיגרמו עקב כך לנתבעת, הינו סירוב בלתי מוצדק ואף בלתי נסבל. התעקשות הנתבעת יש בה טעם רב לפגם ואף התנהגות שבחוסר תום לב מצד רשות ציבורית אשר חייבת בחובת תום לב מוגברת כלפי תושביה.
5. התובעים זכאים לדמי שימוש ראויים מיום שביטלו את הרשות והחלו לדרוש דמי שימוש. מועד זה הינו יום כתיבת המכתב לנתבעת.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב