כבר דרשנו שהעברה כגון דא פטורה ממס השבח (ולא ממס הרכישה), ככל מכירה של מלאי עסקי, מכח סעיף 50 לחוק אותו הזכרנו בסעיף 5.1 לעיל, בשל היות ההעברה נתונה לחבות במס הכנסה פירותי לפי פרק ב' לפקודה (סעיף 85 - הוצאת מלאי עסקי מן העסק).
לעומת מס השבח, טיוטת התקנות המוצעת לפטורים ממס המכירה, אינה כוללת הענקת פטור לעסקאות הנתונות למיסוי על פי פקודת מס הכנסה, שכן התקנות אינן מחילות את הפטור ממס השבח הנתון בסעיף 50 לחוק, על מס המכירה.
לאור זאת נשאלת השאלה, האם בכל זאת יכולים אנו להנות מן הפטור ממס המכירה בהעברה כגון דא, ותשובתינו לכך חיובית.
וכיצד הדבר-? פשוט על הנישום לבקש פטור ממס שבח בגין העיסקה, לא בהתאם לסעיף 50 לחוק, כי אם בהתאם לסעיף 70לחוק, המעניק לכאורה פטור גורף בכל העברה של זכויות במקרקעין (לרבות זכויות שהן מלאי עסקי בידי המעביר) מנישום לאיגוד בבעלותו, בתנאים המפורטים בסעיף.
ומכאן, שבקשת הפטור ממס השבח בהתאם לאותו סעיף 70 ?תקנה פטור גם ממס המכירה, שכן תקנות הפטורים המוצעות, מחילות את הפטור ממס המכירה על העברות הפטורות מכח סעיף 70 לחוק (בניגוד לאי החלת הפטור, כאמור, על עסקאות הפטורות רק מכח סעיף 50 לחוק).
את דברינו לעיל יש לסייג בכך שעל האיגוד המקבל את הקרקע ללא תמורה, להיות איגוד מקרקעין כהגדרתו בחוק לאחר ההעברה, על-מנת שהמעביר יהנה מן הפטור שבסעיף 70 לחוק, ואין אנו בטוחים שדבר זה אפשרי שכן לפי גישות מסוימות, איגוד אינו יכול להיות איגוד מקרקעין באם הקרקע שבידיו הינה מלאי עסקי אשר מכירתה נתונה למסוי כהכנסה פירותית לפי פרק ב' לפקודה , אך גישות אלה אינן מהוות את עמדתה הרשמית של הנציבות, הגורסת את ההפך. ויותר מכך, באיגוד עצמו בעת ההעברה, ניתן לבצע במקביל שינוי יעוד ולרשום בספריו את הקרקע (אשר היוותה, כאמור, מלאי עסקי בידי בעל המניות המעביר) מראש כרכוש קבוע. שינוי יעוד כזה אינו שולל את תחולת סעיף 70 לחוק (בניגוד לשינוי יעוד הפוך מרכוש קבוע למלאי עסקי).
לעומת מס השבח, טיוטת התקנות המוצעת לפטורים ממס המכירה, אינה כוללת הענקת פטור לעסקאות הנתונות למיסוי על פי פקודת מס הכנסה, שכן התקנות אינן מחילות את הפטור ממס השבח הנתון בסעיף 50 לחוק, על מס המכירה.
לאור זאת נשאלת השאלה, האם בכל זאת יכולים אנו להנות מן הפטור ממס המכירה בהעברה כגון דא, ותשובתינו לכך חיובית.
וכיצד הדבר-? פשוט על הנישום לבקש פטור ממס שבח בגין העיסקה, לא בהתאם לסעיף 50 לחוק, כי אם בהתאם לסעיף 70לחוק, המעניק לכאורה פטור גורף בכל העברה של זכויות במקרקעין (לרבות זכויות שהן מלאי עסקי בידי המעביר) מנישום לאיגוד בבעלותו, בתנאים המפורטים בסעיף.
ומכאן, שבקשת הפטור ממס השבח בהתאם לאותו סעיף 70 ?תקנה פטור גם ממס המכירה, שכן תקנות הפטורים המוצעות, מחילות את הפטור ממס המכירה על העברות הפטורות מכח סעיף 70 לחוק (בניגוד לאי החלת הפטור, כאמור, על עסקאות הפטורות רק מכח סעיף 50 לחוק).
את דברינו לעיל יש לסייג בכך שעל האיגוד המקבל את הקרקע ללא תמורה, להיות איגוד מקרקעין כהגדרתו בחוק לאחר ההעברה, על-מנת שהמעביר יהנה מן הפטור שבסעיף 70 לחוק, ואין אנו בטוחים שדבר זה אפשרי שכן לפי גישות מסוימות, איגוד אינו יכול להיות איגוד מקרקעין באם הקרקע שבידיו הינה מלאי עסקי אשר מכירתה נתונה למסוי כהכנסה פירותית לפי פרק ב' לפקודה , אך גישות אלה אינן מהוות את עמדתה הרשמית של הנציבות, הגורסת את ההפך. ויותר מכך, באיגוד עצמו בעת ההעברה, ניתן לבצע במקביל שינוי יעוד ולרשום בספריו את הקרקע (אשר היוותה, כאמור, מלאי עסקי בידי בעל המניות המעביר) מראש כרכוש קבוע. שינוי יעוד כזה אינו שולל את תחולת סעיף 70 לחוק (בניגוד לשינוי יעוד הפוך מרכוש קבוע למלאי עסקי).