דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרעת תנאים מוחשית - זכאות לפיצויי פיטורים 

מאת    [ 24/06/2008 ]

מילים במאמר: 352   [ נצפה 5046 פעמים ]

התפטרות מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה - סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים קובע, כי אם עובד התפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי העבודה שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, התפטרותו תזכה אותו בפיצויי פיטורים.

הסעיף נוקב בלשון 'הרעת תנאים' ולא נוקב באותן נסיבות ספציפיות שבהתקיימן, נוכל לומר כי לפנינו מקרה המקים עילה לעובד להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים.
באין אזכור למשמעות הביטוי 'הרעת תנאים' בחקיקה, בשל חוסר יכולתו של המחוקק לצפות מראש את מערך הנסיבות הספציפי שבעטיו עלולה להיווצר הרעה בתנאי העבודה, נוצרה בפסיקת בתי הדין במרוצת הזמן, רשימה לא סגורה של נסיבות המקימות עילה להתפטרות בדין מפוטר.

לצורך שיבור "אוזן" הקורא, נציין, כי, הפחתה משמעותית בשכר העבודה, אי מתן זכויות סוציאליות מצד המעביד, העתקת מקום עבודה למרחק העולה על 27 ק"מ ואשר מחייב היערכות שונה מצד העובד, הצבת עובד במשמרת שונה מזו שעבד בה במשך שנים, נטילת תפקיד אחראי מעובד מהטעם שעמד על זכויותיו וכיו"ב נסיבות, נקבענה בפסיקה כנסיבות המהוות הרעה מוחשית בתנאי עבודתו של העובד ואשר מאפשרות לו להתפטר בדין מפוטר, כאמור, ולזכות בתשלום פיצויי פיטורים.

עם זאת, חשוב להדגיש בפני הקורא, כי הפסיקה מציבה רף התנהלות מסוים מצד העובד בכל הקשור להתנהלותו אל מול המעביד וזאת מכוח חובת תום הלב החוזית, העומדת בבסיס יחסי העבודה ומטילה עליו את החובה להתריע בפני המעביד בדבר הרעת התנאים, תוך מתן הזדמנות הוגנת למעביד לשנות את אותם התנאים שהובילו להרעה וזאת טרם התפטרות העובד בפועל.

כבר מצינו בפסיקה עשרות מקרים של עובדים אשר היו שרויים במצב של הרעת תנאים, אך פעלו בפזיזות, אם משום חוסר ידע מספק ואם משום סיבות אחרות, ופעולותיהם הובילו בסופו של יום למצב בו נשללה בקשתם בחיוב המעביד במתן פיצויי פיטורים, על אף הרעת התנאים שהתרחשה בפועל.

עוד חשוב להדגיש, כי בנסיבות מסוימות, יראו בהשתהותו של עובד לפרק זמן של מס' חודשים, מלפעול כנגד הרעת התנאים המוחשית, כהסכמה להרעת תנאי עבודתו, שתוביל לשמיטת הקרקע תחת עילת תביעתו לפיצויי פיטורים.

בשל הדברים המובאים במאמר זה, נודעת חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי, שביכולתו לכלכל את צעדי העובד ולהעניק לו מענה, באם הסיטואציה בה הוא שרוי, אכן מהווה הרעת תנאים מוחשית ולהדריכו לגבי מתווה הפעולה הראוי, וגיבויו בראיות מתאימות לצורך הנחת התשתית ההולמת, בבסיס תביעתו.
http://www.belaw.co.il
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב