דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיבור מוט דיבידג לבטון על ידי עוגן סלע או עוגן כימי 

מאת    [ 24/06/2020 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 1705 פעמים ]

נהוג להשתמש בעוגן סלע לחיבור מוט דיבידג לקלונסאות במצב של תבניות חד צדדיות.  אבל האם זה הפתרון הזול, היעיל והבטוח ביותר?

ראשית אין מפרט טכני המגדיר את תסבולת העוגן סלע.  באתרים של ספקים של עוגנים כאלו, במצב הטוב מוזכר דו"ח של בדיקת שליפה בודדת שבוצעה באתר אחד.  אין הגדרה ברורה של תסבולת, ועוד פחות של השפעת הסביבה על תסבולת העיגון כנהוג בתחום העיגון.

רעיון למאמר הזה היגיע מבדיקת שליפה שביצענו עבור אחד מהקבלנים הגדולים בארץ  על עוגן סלע באתר בראשון לציון.  העוגן החזיק 5.4 טון כשהקבלן ציפה ל-9 טון לפחות.

ראשית, אני מופתע מאוד שמהנדסים רציניים מתכננים על בסיס הערכה ללא כיסוי.  ואם העוגן סלע אכן מחזיק גם אפילו 15 טון במקרים מסוימים , הוא גם מחזיק 5.4 טון במקרים אחרים לפי הבדיקות שביצענו.  זאת אומרת שכל שימוש של עוגן סלע אמור לחייב בדיקת שליפה להגדרה התסבולת של העוגן באזור מסוים.  אפשר גם לציין שצורת סגירת העוגן על ידי הקבלן, ולפי מה שטען שהייתה בהתאם להנחיות המוכר, גרמה לכך שהייתה תזוזה ניכרת בעוגן בזמן השליפה, כנראה כי העוגן לא נפתח עד הסוף על ידי ההתקנה.

אבל האם יש אלטרנטיבות ? 

היתרון של עוגן סלע הינו שהעלות שלו נמוכה יחסית (בערך 8 ש''ח לא כולל מע''מ) ומפרקים את המוט דיבידג לאחר היציקה.  לכאורה, העלות מסתכמת ב-8 ש''ח.  אבל התקנת העוגן דורשת קידוח בעומק 40 ס''מ (או יותר) עם מקדח בקוטר 32 מ''מ.  מקדח כזה עולה בערך 500 ש''ח ובדרך כלל לא קודח יותר מ-20 חורים.  אם נוסיף שלפועל ייקח לפחות 7 דקות כדי לקדוח את החור, ואם הוא נופל בזמן הקידוח על ברזל ידרש לקדוח קדח חדש, ואם מוסיפים את זמן ההתקנה של העוגן, אפשר לסכם שפועל יתקין בערך 4 עוגנים לשעה.  אם השכר יומי של הפועל הינו 400 ש''ח, מדובר על תוספת של 12.5 ש''ח.  אז אפילו בלי לקחת בחשבון את הצורך בפטישון חציבה, העלות הכוללת יהיה 45.5 ש''ח לא כולל מע''מ לנקודת עיגון.

אלטרנטיבה אפשרית הינה עיגון כימי.  הדבר דורש קידוח בקוטר 20 מ''מ ובעומק 20 ס''מ.  עם דבקים כימיים יחסית זולים מקבלים תסבולת של 10 טון בערך ועם דבקים יותר חזקים מגיעים לתסבולת של 18 טון בערך.  מבחינת תסבולת ועומסים, העיגון כימי הרבה יותר חזק, טוב ובטוח מהעוגן סלע.  מה לגבי עלות ?

הדבק עצמו יעלה בין 2.5 ש"ח לדבק כימי רגיל כגון Adit CT50Pro ובין 5 ש"ח לדבק כימי חזק כגון Adit Chemfix200 בהתאם לכמות הנדרשת.  המקדח קוטר 20 מ''מ אורך 20 ס''מ עולה בערך 180 ש''ח ומספיק ל-40 חורים בערך (בקוטר יותר קטן ובעומק יותר קטן המקדח הרבה פחות נפגע בזמן הקידוח).  זמן הקידוח הינו 3-4 דקות ואם מוסיפים את הזרקת הדבק והכנסת המוט כ-5 דקות, בהתאם לשכר יומי של פועל עלות העבודה תהיה כ-4 ש''ח.  על זה חייבים להוסיף כ-35 ס''מ של דיבידג שאבודים בתוך היציקה, עלות של 4 ש''ח בערך.  זה אומר שסך הכל העלות האמיתית הינה בין 15 ש''ח ל-18 ש''ח, בערך שליש מעלות העוגן סלע כולל התקנה.

לסיכום : אין שום הצדקה הנדסית, ביצועית או כספית להעדיף עוגן סלע על עיגון כימי.  אין תסבולת מוגדרת לעוגן סלע, ההתקנה שלו דורשת קידוחים עמוקים וקשים לביצוע, והעלות שלו גבוהה.

 

איב דה לטואר מנהל מחלקת הנדסה אדיט בע''מ טל : 077-5020696 אתר : www.adit.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב